Üzleti tippek

Luxusutak – kiruccanás a paradicsomba

admin
admin

2002. 06. 04. 16:25

Nem egy honfitársunk hajlandó már akár több százezer forintot áldozni egy-két hét kikapcsolódásért , bár tömeges érdeklődés még nincs a luxusutak iránt. A sláger a Karib-tenger, és egyre többen neveznek be szigeteket érintő hajóutakra.

Magyarországi utazási irodák ugyan még nem tudnak kizárólag luxusutak szervezéséből megélni, de gyarapszik azok száma, akik képesek és hajlandóak csinos kis summákat áldozni egy önfeledt vakációért. Nálunk egyelőre a luxusutak kifejezéstől is ódzkodnak a szakemberek, hiszen egy Nyugaton egyszerűen jó színvonalúnak számító túrát Magyarországon már luxusként tartanak számon.



Karibi utazók

A sztereotípiákkal ellentétben a Karib-tengeri luxusutak célközönsége nem a pocakosodó, a régi érából a vállalkozói szférába átnyergelni tudó üzletember becses nejével, hanem a 30-40 éves vállalkozó, illetve a jó családba született fenegyerek és a nászutasok. Az egyéb luxusutakat igénylő közönségnél sem probléma már a nyelvtudás, a testreszabott utaknál elboldogulnak tolmács nélkül – mondják az idegenforgalmi specialisták. Egyes országokban már külön divízió foglalkozik az egzotikus paradicsomokban tartandó esküvők szervezésével – például Balin a Nászok ásza hotelben vagy egy cruiseren. Bár ilyesmire már nálunk is lenne lehetőség, a fizetőképes kereslet “még kivár”.

Árérzékeny a magyar közönség

Ugyanígy a “luxusút-specialista” jelzőt sem használják az irodák. Meglehet, néhány tucat ügyfelet megnyernének ezzel, de a többséget elriasztanák vele, hiszen általánosnak tekinthető az a vélekedés, hogy “ha luxus, akkor biztos nagyon drága”. Bár az utazási irodák is érzik, hogy egyre többen engedhetnek meg maguknak egy drága nyári utat, olyan ügyfél azért még mindig fehér holló számba megy, “akinek mindegy az ár, csak jól érezze magát”.

Az indíttatás változó, és legfőképpen nehezen mérhető. A szakemberek szerint az utazók egy része oda megy, ahova már régóta vágyik, de megfigyelhető a sznobhatás is: “a mindegy, csak a Mariéknál egzotikusabb, távolabbi tájra”-effektus.

Mindemellett létezik egy tehetős réteg, amely nem bízik a magyar utazási irodákban, és sokrétű igényével inkább egy bécsi utazásszervezőt keres meg. Nemcsak a bizalom híján, hanem azért, mert sokan gondolják úgy, hogy onnan olcsóbban kihozható ugyanaz az út.

Ez tévhit – vallják a szakemberek, hiszen a magyar piacon akkora a konkurenciaharc, hogy erősen nyomott árréssel dolgoznak. Mindemellett a külföldi katalógusokkal szemben Magyarországon sok iroda vállal “testreszabott utazásszervezést”, amellyel az egyedi igények teljesíthetővé válnak.

A lazachalászattól a szafaritúrákig

Luxusutak közé sorolja Gonda Ágnes, a Tradesco Tours ügyvezető igazgatója a Bangkok-Kambodzsa-Szingapúr körutazást, amelynek a végén a thaiföldi Phuket szigetén, paradicsomi körülmények között pihenhet az utas, hatcsillagos szállodai elhelyezéssel. Ennek megfelelően a résztvételi díj is egymillió forint felett van.

Már igazi luxusútnak számít az afrikai szafari-körtúra. Ezt az ára is tükrözi: két személynek 3 millió forint. Tanzániától Botswanán át Namíbiáig nemzeti parkokba viszik a nagyérdeműt terepjáróval, de az éjszakát sem egy nádkunyhóban kell tölteni, hanem sokcsillagos bungalókban.

A választék persze szélesebb. Ha valakinek Alaszkában lazacot horgászni vagy Texasban marhacsordát hajtani támad kedve, annak sem kell aggódnia, igénye nem számít egyedinek. A testreszabott utazásszervezés bizalmi dolog – mondja Gonda Ágnes, hiszen előre kell fizetni az utakat. Az iroda kiválasztásánál fontos szempont lehet, hogy ne katalógusból keljen választani, és persze a szaktudás, valamint a megbízhatóság.

Cruiser, a luxusteknő

Már nemcsak a munkavállalói oldalról népszerűek a cruiserek, tavaly a Tensi Toursnál mintegy 200-an váltottak jegyet az úszószállodára – mondta el a FigyelőNetnek Falb Ildikó, a Tensi Aviation illetékese. A sok esetben 3000 utazót befogadó, ugyanennyi alkalmazottat folyamatosan foglalkoztató álomhajókon a színháztól a butikokon át a hegymászófalig minden megtalálható.

Két-három éve van érdeklődés az ilyen utak iránt – mondja Falb Ildikó -, de egyre szélesebb az a réteg, amely nyitott – és persze fizetőképes is. Egy hét már 400-500 ezer forintból kihozható, de a tétet elhet emelni, hiszen egy luxuskabin ára a “csodateknőn” több százezer forint.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.