Üzleti tippek

Fekete István

A hálóépítő

Ötévenként váltani kell – vallja Fekete István, a Henkel magyarországi vezérigazgatója. Eddigi pályafutása legalábbis így alakult, a Henkel előtt mindig ötévenként vállalt új feladatot. Ezzel a modern menedzserek között sokan vannak így, bár a nagy multik azt szeretik, ha vezető munkatársaik nem hagyják el a céget.
Fekete kitart amellett, hogy időnként új kihívásokra van szüksége, mégpedig olyanokra, amelyek egy fokkal nehezebbek korábbi tevékenységénél. A Henkelnél eltöltött bő évtized során azonban mindig akadt számára érdekes feladat, így nem lett hűtlen elveihez sem, ugyanakkor meg tudott maradni ugyanannál a vállalatnál.
A Henkelt Fekete István tudatos keresés után találta meg a nyolcvanas és kilencvenes évek fordulóján. Olyan Magyarországra települő multit keresett, amely egyfelől önálló tevékenységet – és ezzel párhuzamosan természetesen személyi felelősséget – biztosít számára, másfelől magában hordozza a siker ígéretét, mert mint vallja a vállalati siker nélkül nem tudja saját sikerét sem elképzelni. A térségben vitathatatlanul sikeres háztartási vegyipari cégen belül a magyar leányvállalat a legeredményesebbnek mondható, amit a régió legjobb Henkel-cégének kijáró díj idei elnyerése is bizonyít. Az eddig hét ízben odaítélt elismerést Fekete és csapata négyszer érdemelte ki, s ma már azt is kudarcként élnék meg, ha jövőre a következő trófeát nem ők kapnák meg.
Ettől azonban az első féléves eredmények ismeretében nem nagyon kell félni. “Ha a kiírási szabályokat tiszteletben tartják a regionális központban, akkor csak mi kaphatjuk meg ötödszörre is az elismerést” – mondja Fekete, aki nem tagadja: a sikerhez hozzá lehet szokni. “Olyan ez, mint valamiféle kábítószer” – ismeri el. Viszont azt sem titkolja, hogy a leánycégek közti versengés nem jelent hosszú távon elég adrenalint egy menedzser számára. Már 1990-ben is biztos volt abban, hogy Magyarországon akarja folytatni pályafutását, s akkor a Henkel és ő teljes mértékben megfeleltek egymásnak. El fog jönni azonban az idő, amikor váltania kell, és az a német vegyipari óriás magyarországi leányvállalatánál már nem lesz lehetséges.

Eredmények

 
• A régió legjobb Henkel vállalatának járó díj négyszeri elnyerése
• Új vállalatirányítási rendszer eredményes bevezetése a cégnél

Egyelőre azonban van tennivalója, a Henkelnél globálisan egyre inkább tért nyerő új vállalatirányítási rendszert vezeti be itthon. A hagyományos hierarchikus alapon vezetett cégeket a kilencvenes évekre felváltotta a mátrix szerkezetű irányítás; ehelyett most egyfajta hálót hoz létre a cég. Ennek lényege, hogy kompetenciaközpontok alakulnak ki, amelyek földrajzilag egymástól távol levő, de azonos témában dolgozó kollégák munkáját fogja össze. Ezek fölött egy kislétszámú menedzsment van csak, így az idő múlásával a nemzeti leányvállalatok jelentősége elenyészővé válik. “Ha úgy tetszik, a saját posztom megszüntetésén dolgozom. De valóban hiszek ebben a fejlődésben” – vallja Fekete István. És ezt el is lehet hinni neki.

Címkék: TOP200

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.