Pénzügy
Nyíregyháza, 2016. november 25.
Vásárlók a fekete péntek (Black Friday) napján az egyik elektronikai áruházban, Nyíregyházán 2016. november 25-én. A fekete péntek csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek - idén november 25-e - elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban; ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők. Egyre több üzlet csatlakozott Magyarországon is a fekete péntekhez.
MTI Fotó: Balázs Attila

Pszichésen is veszélyes a fekete péntek

Farkas György
Farkas György

újságíró. 2017. 11. 24. 07:18

A szakember óvatosságra int, mert beindulhat a veszteségelkerülő, versengő vásárlás.  

Az InfoRádióban Németh Erzsébet tudatosságot, önfegyelmet ajánlott az embereknek, hiszen a Black Friday lényege, hogy ömlik a rengeteg – kihagyhatatlan – ajánlat. A hirdetések azt sugallják, óriási veszteség éri azt, aki kimarad. Az akcióknak amúgy is óriási a vonzereje, az ilyen intenzív kampánynak, különösen karácsony előtt, kevesen tudnak ellenállni.

Ez az impulzusvásárlásnál is súlyosabb, mert ez egy veszteségelkerülő, versengő vásárlássá torzul.

A szakember szerint vásárlás előtt fel kell mérni, mire van szükség, nem kell olyat venni, amire nincs, csak ezért, hogy

majd egyszer biztos jó lesz nekünk vagy valakinek.

Nem ritka, hogy a vásárlók sok olyan dolgot vesznek, amire sohasem lesz szükségük, vagy később jönnek rá, hogy a termék olcsó volt, de nem tetszik, nem jó és már van belőle.

Két veszélyeztetett kategóriát mutat a pénzügyi személyiségteszt. Az egyik a nem túl árérzékeny, aki hajlamos az akcióknak bedőlni, a másik pedig a gyűjtögető. 

Ezek a fajta hirtelen vásárlások nem jó dolgok, nem javítják az életminőséget. Ha tényleg azt vesszük, ami kell nekünk, nem veszünk se kisebbet, se nagyobbat, se hármat, mert akciós, akkor azonban ki tudjuk védeni a veszélyeket

– tette hozzá Németh Erzsébet.

A magyar fogyasztókat egyébként az előre nem tervezett cikkek megvételére leginkább az árengedmények ösztönzik, a bőség és újdonság varázsa az elmúlt években csökkent.

Vector realistic isolated neon sign of Black Friday lettering for decoration and covering on the transparent background. Concept of sale, clearance and discount.
Ma elköltünk 30 milliárd forintot
A kereskedők csaknem 1,1 millió vásárlásra számítanak fekete pénteken.
Black Friday: Az év egyik legőrültebb napja
Minden, amit eddig nem tudtál a Fekete Péntekről.

Kiemelt kép: MTI/Balázs Attila

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.