Pénzügy

Nem kell Ferrari babakocsi, hogy biztonságban tudjuk a gyerekünket

31 különböző márkájú, összesen 65 babakocsit tesztelt laboratóriumban a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezetekkel együtt. A teszt során azt vizsgálták, hogy a babakocsik mennyire biztonságosak, milyen könnyen irányíthatók, használhatók, szállíthatók vagy tisztíthatók. A vizsgált termékek ára 30 ezer forinttól félmillióig terjed.

A teszt során 22 különböző sport babakocsit és 43 többfunkciós ún. Travel system módban is használható babakocsit vizsgált a TVE. Jó hír, hogy a termékek a legtöbb szempont alapján jó eredménnyel szerepeltek, mindegyik 50% fölött teljesített. A tesztelt babakocsik mintegy fele, 24 kapott 75 százaléknál is jobb összesített értéket.

Mit vizsgáltak?

A teszt során laboratóriumi körülmények között szakemberek és hétköznapi felhasználók azt vizsgálták, hogy a babakocsik mennyire könnyen irányíthatók különböző helyzetekben (pl. ha különböző tereptárgyakat kell kikerülni, kis helyen fordulni, göröngyös terepen, lépcsőn fel-, le haladni); mennyire könnyű a hétköznapi használatuk (pl. egykezes összehajtás, ülés rögzítése); mennyire könnyű szállításuk tömegközlekedéssel, lépcsőn fel-, le, vagy autós csomagtartóba ki-be pakolva.

Azt is tesztelték, hogy mennyire biztonságosak. Ez utóbbinál nézték a babakocsik stabilitását, hogy vannak-e rajtuk kiálló élek vagy könnyen leszakítható részek, amelyek sérülést okozhatnak, illetve mennyire erős a biztonsági övük. Azt is pontozták, hogy mennyire könnyen tisztíthatók.

  • Biztonság szempontjából kiemelkedően jól szerepeltek a tesztelt babakocsik. A 65 termékből 62 legalább 4 pontot kapott a 0-tól 5-ig terjedő skálán.
  • A tesztelt babakocsik viszonylag könnyen irányíthatók: 28 termék kapott legalább 4 pontot ebből a szempontból.
  • Szállíthatóság szempontjából viszont már kevésbé pozitív a kép, itt csak 18 babakocsi kapott legalább 4 pontot. Ennek oka az volt, hogy tömegközlekedéssel, valamint összehajtva autóban is nehézkes a szállításuk.

A bőség zavara könnyen pluszkiadásba csalja a szülőket

A Travel system módban is működő, multifunkciós babakocsikhoz autós ülésként is használható hordozó vagy mózeskosár (vagy mindkettő) csatlakoztatható. Ezért előnyük, hogy a gyerek születésétől kb. 3-4 éves koráig ugyanazt a babakocsit használhatjuk. Az áruk viszont nagyon széles skálán mozog, sokszor igen tetemes összeget elkérnek értük, ahhoz képest, hogy az összes funkcióra legfeljebb csak pár hónapig lesz szükségünk, utána már csak az alap sportbabakocsit használjuk.

Az első gyereknél könnyen belefuthatunk abba a hibába, hogy „mindent a gyereknek” elv alapján jól a zsebünkbe nyúlunk, de ez a teszt szerint nem minden esetben indokolt. A többfunkciós babakocsikért 100 ezer forinttól akár 400 ezer forint fölötti összeget is elkérnek, holott a teljesítményük nem feltétlenül tükrözi ezt a nagy árkülönbséget. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a webáruházak árfeltüntetése nehezen átlátható, így a vásárlónak nem mindig egyértelmű, hogy mit is kap az adott árért, és milyen tartozékot kell még külön megvennie.

Jó hír azoknak, akik nem Ferrari babakocsival akarnak megjelenni a játszótéren, hogy 100-160 ezer forintért is kaphatunk olyan Travel systemként is használható babakocsit, amelyik 70% fölötti eredményt ért el a tesztben, vagyis jól irányítható, könnyen használható és biztonságos. Ezek a kocsik leginkább azért veszítettek pontot, mert nehezebben tisztíthatók, és az alsó kosaruk nem túl praktikus.

A sportbabakocsiknál is hasonló a helyzet: nem érdemes a felső árkategóriát megcélozni, hacsak nem a brandet akarjuk megfizetni. A tesztben szereplő legjobb 5 termék ára 65 ezer és 95 ezer forint között mozog, de már 30-35 ezer forintért is kaphatunk olyat, amelyik 60% fölött teljesített.

Kiemelt kép: A 32. Spar Budapest Maraton résztvevõi futnak az Andrássy úton 2017. október 15-én. MTI Fotó: Bruzák Noémi

Ajánlott videó

Olvasói sztorik