Pénzügy

Londonban továbbra is olcsóbban taxizhatnak az utasok az Uberrel

londoni taxik (london, taxi, )
londoni taxik (london, taxi, )

Teljesen lefulladt a hagyományos brit taxispiac a mobilalkalmazásra épülő Uber térhódítása miatt – írta keddi riportjában a Financial Times az MTI tudósításában.

A londoni személyszállítási piacon tevékenykedő sofőrök 20 százaléka már az Ubernek dolgozik – áll a Financial Times keddi írásában.

A londoni gazdasági napilap szerint havonta legalább tíz hagyományos taxivállalkozás szünteti be tevékenységét, és Londonban 11 százalékkal csökkent a bejegyzett taxistársaságok száma azóta, hogy 2012-ben azt Uber megjelent a piacon.

A londoni taxis piac átalakulásáról, amit az Uber terjeszkedése váltott ki, ebben a cikkünkben is olvashat bővebben >>

Londonban már több nagyszabású taxistüntetés is volt az Uber ellen. A londoni taxisok szerint az Uber tisztességtelen versenyt támaszt velük szemben, mivel a cég sofőrjei a hagyományos taxik vezetőire vonatkozó rendkívül szigorú előírások betartása nélkül nyújtják gyakorlatilag ugyanazt a szolgáltatást.

A világhírű hagyományos londoni taxi, a black cab üzemeltetési jogához négyévi tanfolyam szükséges, amely alatt – a vizsgaelőírásoknak megfelelően – legalább 20 ezer londoni utca és több ezer turistalátványosság nevét és helyét kell memorizálni. Ez a vizsgaanyag a szintén világhírű “The Knowledge”, vagyis a “Tudás”, amelyet rendszeresen frissíteni is kell, és időközönként újból vizsgázni kell belőle.

Az Uber érvelése szerint azonban a modern műholdas navigáció korában ilyen szintű tudásra nincs szükség.

A londoni városháza korábban több lehetőséget is fontolóra vett az Uber tevékenységének korlátozására, egyebek mellett azt, hogy az mobiltelefonos alkalmazáson keresztül leadott rendelés után az ügyfélhez legközelebb tartózkodó Uber-sofőrnek legalább öt percet várakoznia kellett volna, mielőtt az utast felveszi. Boris Johnson, London minap leköszönt előző polgármestere azonban végül ezeket az elképzeléseket “életképtelennek” minősítette és elvetette, írta az MTI.

Az Uber miatt az utasok nyerték a legnagyobbat: olcsóbban taxizhatnak

Korábbi cikkünkben azt írtuk: a londoni önkormányzat – szemben például a budapestivel – nem szállt be a taxisok és az Uber közötti vitába. Nagy-Britanniában a szabad versenynek, a kapitalizmusnak nagyon erősek a gyökerei, így – bár voltak próbálkozások – London végül a piacra bízta a döntést.

Mindez a kínálat és a verseny élesedésével járt, amelynek nagy nyertesei főként az utasok lettek: jóval olcsóbban taxizhatnak Londonban.

Londonban 2012-ben több mint 3 ezer (!) magánkézben lévő, hitelesített fuvarszervező társaság üzemelt, 22 500 fekete taxival. Közülük a piacvezető önmagában 4500 taxist foglalkoztatott, évi 90 millió brit fontos (35 milliárd forintos) bevétellel.

Az Uberesek száma azonban négy év alatt elérte a fekete taxisok számát, most nagyjából 25-25 ezren vannak.

Mindeközben Magyarországon

Ma kerül az Országgyűlés elé Fónagy János javaslata, ami gyakorlatilag betiltaná az Ubert Magyarországon. A javaslat elfogadása esetén felhatalmazást adhat a szakhatóságoknak, hogy blokkolják az Uber elérhetőségét. A honlapok, alkalmazások blokkolása 365 napra szólhat. Korábban Fónagy azt mondta: a taxisoknak is át kellene venni az Uber technológiáját. Az Uber szerint a kormánynak nem lehet figyelmen kívül hagynia 150 ezer Uber-felhasználót. Ahogy fogalmaztak: Budapestet sakkban tartja néhány tucat taxis, akik be akarják tiltatni a piaci versenytársakat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik