Tisztességtelenül kértek bánatpénzt

Tudjon róla: jogszabályellenes, ha a többnyire idősek részvételével zajló termékbemutatókon fix meghiúsulási kötbért kötnek ki.
Kapcsolódó cikkek

Az árubemutatók többnyire idős közönségét többféle módszerrel próbálják átverni, mint már írtunk róla. Most éppen egy olyan cég akadt fenn a fogyasztóvédelem szűrőjén, amely tisztességtelen bánatpénzt kötött ki arra az esetre, ha a vásárló elállna vételi szándékától.

Kérésre nem korrigáltak

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) témavizsgálat keretében vizsgálta az árubemutatók tartásával foglalkozó Fetter-Lucky Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. szerződésében alkalmazott általános szerződési feltételeket. 
Már 2012-ben felhívta a társaság figyelmét arra, hogy az általa alkalmazott ÁSZF jogszabályellenes, ill. fogyasztóvédelmi szempontból aggályos és kérte ezek megváltoztatását. A vállalkozás azonban nem tett eleget a hatóság kérésének.

A legjellemzőbb fogyasztói panaszok:

– Elállási jogukat nem tudták érvényesíteni a szervező vállalkozással szemben.

– Az elállási jog érvényesítésekor a foglalót nem fizették vissza, illetve bánatpénz vagy adminisztrációs díj megfizetését követelték a vállalkozások.

-Az ajándék átadását termékvásárláshoz kötötték a helyszínen.

Bíróságra kellett vinni

Ezért az NFH 2013. augusztusában közérdekű keresetet nyújtott be a Kecskeméti Törvényszékhez. Ebben azt kérte a bíróságtól, állapítsák meg, hogy a vállalkozás által alkalmazott általános szerződési feltételek közül jogszabályellenes az a kikötés, mely szerint “eladó elállás esetére a termék 30 százalékának megfelelő, fix összegű meghiúsulási kötbért köt ki, melyet a vevő elfogad”. Továbbá hogy állapítsa meg, mint tisztességtelen feltételt, érvénytelen a szerződésnek az a pontja is, amely “a szerződő felek jogvitája esetére értékhatártól függően kikötik a Kiskunhalasi Városi Bíróság, illetve a Bács-Kiskun Megyei Bíróság illetékességét”.

A bíróság kimondta, hogy a fenti feltételek tisztességtelenek, és a szerződések semmisek.

A legjellemzőbb megtévesztések:

– Valótlan állítás, amely szerint a bemutatott termék alkalmas betegségek, illetve az emberi szervezet működési zavarainak, rendellenességeinek gyógyítására.

– Az előadást tartó személy azt a hamis benyomást keltette, hogy a fogyasztó már megnyert egy nyereményt, miközben nem volt ilyen nyeremény, illetve a nyereményt meghatározott pénzösszeg megfizetéséhez kötötték.

– Megtévesztő módon arról tájékoztatták a résztvevőket, hogy a bemutatott áru csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre.

– A termékért annak ellenére fizetnie kellett a fogyasztónak, hogy azt korábban ingyenesen, térítésmentesen hirdetették.

– Több, „ingyenes” ajándékot kínáltak a fogyasztóknak, amelyekhez azonban csak az utolsó, „ajándékként” átadott termék előállítási költségének (akár 150 ezer forint) kifizetése mellett juthattak hozzá.

Változtak a szabályok

Mivel elég sok panasz érkezett az árubemutatókra, ezért mint írtunk róla, az idén januártól az ilyen rendezvényeket be kell jelenteni. Vagyis az üzleten kívüli kereskedelem keretében a termék forgalmazása céljából a vásárlónak szervezett utazást vagy rendezvényt a kereskedő köteles – az utazás vagy rendezvény helyének és időpontjának megjelölésével – legkésőbb tizenöt nappal megelőzően a jegyzőnek bejelenteni.

A jegyző pedig a bejelentés másolatát soron kívül, de legkésőbb a bejelentés beérkezését követő három napon belül megküldi az utazás vagy a rendezvény helye szerint illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségnek.  A hatóság szerint pozitív változás, hogy egyre növekszik azon fogyasztók száma, akik a felügyelőségek munkatársainak jelenlétét és ellenőrzési szándékát pozitívan értékelik az árubemutatókon.