A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél bejelentett tömeges létszámcsökkentéssel kapcsolatban elküldte az álláspontját az fn.hu-nak. Ebben kijelentik, hogy a szakszervezet a várható további, jelentős átalakításokra is tekintettel minden létszámcsökkentési tervet elutasít a cégnél, amíg nem sikerül középtávú együttműködési megállapodást kötniük a feleknek.
Az érdekképviseleti szervezet választmánya azt kéri, hogy a tárgyalások haladéktalanul kezdődjenek meg. A VSZ a megállapodás megkötése érdekében a nyomásgyakorlás valamennyi törvényes eszközét kész alkalmazni, és szükség szerint összehívják a sztrájkbizottságot – írják a nyílt levélben. Emellett azt kérik, hogy a MÁV vállalatcsoporton belül működő szakszervezetek mindegyike működjön együtt.
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) szerdán kollektív munkaügyi vitát folytatott az RCH-val, de ez megállapodás nélkül zárult – írja az MTI. A szakszervezet tájékoztatása szerint az egyeztetést a létszámleépítésről pénteken az osztrák tulajdonos képviselőjének jelenlétében folytatják. Amennyiben nem születik egyezség a létszámkérdésben, a munkahelyek megtartásában, akkor megállapodásig tartó sztrájkot tartanak – közölte a VDSZSZ az MTI-vel. A munkabeszüntetés időpontjáról még nem döntöttek, és látnak esélyt arra, hogy a tulajdonost és a munkáltatót jobb belátásra bírják.
Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke szerint az osztrák tulajdonosnak kényelmesebb Magyarországon a munkavállalókat elküldeni, mint saját országában a dolgozókkal „ujjat húzni”. A VDSZSZ alelnöke tarthatatlannak nevezte, hogy amikor Magyarországon 1 millió munkahely teremtéséről van szó, akkor a Rail Cargo Hungaria a bejelentett létszámleépítéssel 460 család sorsát tegye tönkre. Bárány szerint a Rail Cargo Hungaria menedzsmentje nem kellő gondossággal irányítja a céget, és nem tesz meg mindent a gazdaságos működés érdekében.
Október 21-én lesz konzultáció
A Rail Cargo Hungaria a jövőben is a magas foglalkoztatási szint fenntartására törekszik, amennyire ezt a gazdasági helyzet lehetővé teszi – hangsúlyozta a társaság abban a közleményében, amelyben hétfőn bejelentették, hogy 460 fővel kívánják csökkenteni a cégnél a létszámot jövőre a jelenlegi 3028 főről. A cég azt ígéri, hogy a tervezett létszámleépítés végrehajtásáról a törvényekben előírt konzultációkat október 21-én indítja, a területi konzultációk pedig novemberben kezdődnek.
Hangsúlyozzák, hogy a vállalat a privatizáció óta eltelt időben a csökkenő fuvarmegbízások ellenére is gyakorlatilag változatlan szinten őrizte meg átlagos foglalkoztatási létszámát és biztosította a privatizációs szerződésben vállalt foglalkoztatási garanciát. A vállalat arra kéri a szakszervezeteket, hogy a munkahelyek megőrzése érdekében támogassák a piacvezető magyar vasúti fuvarozó társaság működőképességének fenntartására tett erőfeszítéseket, aminek a létszámcsökkentés csak egyik, de nélkülözhetetlen feltétele. Számítanak a szakszervezetekkel való megegyezésre és nem látják a logikát az egyeztetések lezárása előtt hangoztatott, munkabeszüntetésre vonatkozó nyilatkozataikban – áll a közleményben.
30 millió volt a veszteség
Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) szeptemberben Bécsben jelentette be, hogy ésszerűsíteni szeretné a magyar teherszállító leányvállalata, az RCH a működését, ezért jelentős létszámcsökkentésről készít tervet, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról is. A Format osztrák lap korábban arról írt, hogy az osztrák tulajdonosnak az RCH komoly gondot jelent, nem csupán drágán vették, hanem még pumpálni is kell bele a tőkét, mostanáig 330 millió eurót, az eredmény pedig tavaly 30 millió euró veszteség volt, ami az idén még nagyobbra nőhet.