Pénzügy

Érik egy újabb vasutassztrájk

A vasúti árufuvarozással foglalkozó Rail Cargo Hungaria 460 fős elbocsátást tervez, amely ellen több vasutas szakszervezet is tiltakozik, sztrájkot emlegetnek. Egyes vélemények szerint az osztrák tulajdonú cég azért Magyarországon tervez létszámleépítést, mert Ausztriában „nem merik” elbocsátani a munkavállalóikat.

A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél bejelentett tömeges létszámcsökkentéssel kapcsolatban elküldte az álláspontját az fn.hu-nak. Ebben kijelentik, hogy a szakszervezet a várható további, jelentős átalakításokra is tekintettel minden létszámcsökkentési tervet elutasít a cégnél, amíg nem sikerül középtávú együttműködési megállapodást kötniük a feleknek.

Az érdekképviseleti szervezet választmánya azt kéri, hogy a tárgyalások haladéktalanul kezdődjenek meg. A VSZ a megállapodás megkötése érdekében a nyomásgyakorlás valamennyi törvényes eszközét kész alkalmazni, és szükség szerint összehívják a sztrájkbizottságot – írják a nyílt levélben. Emellett azt kérik, hogy a MÁV vállalatcsoporton belül működő szakszervezetek mindegyike működjön együtt.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) szerdán kollektív munkaügyi vitát folytatott az RCH-val, de ez megállapodás nélkül zárult – írja az MTI. A szakszervezet tájékoztatása szerint az egyeztetést a létszámleépítésről pénteken az osztrák tulajdonos képviselőjének jelenlétében folytatják. Amennyiben nem születik egyezség a létszámkérdésben, a munkahelyek megtartásában, akkor megállapodásig tartó sztrájkot tartanak – közölte a VDSZSZ az MTI-vel. A munkabeszüntetés időpontjáról még nem döntöttek, és látnak esélyt arra, hogy a tulajdonost és a munkáltatót jobb belátásra bírják.

Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke szerint az osztrák tulajdonosnak kényelmesebb Magyarországon a munkavállalókat elküldeni, mint saját országában a dolgozókkal „ujjat húzni”. A VDSZSZ alelnöke tarthatatlannak nevezte, hogy amikor Magyarországon 1 millió munkahely teremtéséről van szó, akkor a Rail Cargo Hungaria a bejelentett létszámleépítéssel 460 család sorsát tegye tönkre. Bárány szerint a Rail Cargo Hungaria menedzsmentje nem kellő gondossággal irányítja a céget, és nem tesz meg mindent a gazdaságos működés érdekében.

Október 21-én lesz konzultáció

A Rail Cargo Hungaria a jövőben is a magas foglalkoztatási szint fenntartására törekszik, amennyire ezt a gazdasági helyzet lehetővé teszi – hangsúlyozta a társaság abban a közleményében, amelyben hétfőn bejelentették, hogy 460 fővel kívánják csökkenteni a cégnél a létszámot jövőre a jelenlegi 3028 főről. A cég azt ígéri, hogy a tervezett létszámleépítés végrehajtásáról a törvényekben előírt konzultációkat október 21-én indítja, a területi konzultációk pedig novemberben kezdődnek.

Hangsúlyozzák, hogy a vállalat a privatizáció óta eltelt időben a csökkenő fuvarmegbízások ellenére is gyakorlatilag változatlan szinten őrizte meg átlagos foglalkoztatási létszámát és biztosította a privatizációs szerződésben vállalt foglalkoztatási garanciát. A vállalat arra kéri a szakszervezeteket, hogy a munkahelyek megőrzése érdekében támogassák a piacvezető magyar vasúti fuvarozó társaság működőképességének fenntartására tett erőfeszítéseket, aminek a létszámcsökkentés csak egyik, de nélkülözhetetlen feltétele. Számítanak a szakszervezetekkel való megegyezésre és nem látják a logikát az egyeztetések lezárása előtt hangoztatott, munkabeszüntetésre vonatkozó nyilatkozataikban – áll a közleményben.

30 millió volt a veszteség

Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) szeptemberben Bécsben jelentette be, hogy ésszerűsíteni szeretné a magyar teherszállító leányvállalata, az RCH a működését, ezért jelentős létszámcsökkentésről készít tervet, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról is. A Format osztrák lap korábban arról írt, hogy az osztrák tulajdonosnak az RCH komoly gondot jelent, nem csupán drágán vették, hanem még pumpálni is kell bele a tőkét, mostanáig 330 millió eurót, az eredmény pedig tavaly 30 millió euró veszteség volt, ami az idén még nagyobbra nőhet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik