Hosszú időnek kell még eltelnie ahhoz, a felsőoktatás és a munkaadók konszenzusra jussanak és hatékonyan együttműködjenek. Így a munkaerőpiacra kikerülő fiatalok nem csak nehézségekkel és saját hiányosságaikkal szembesülhetnek majd az álláskeresés során, hanem magabiztos és piacképes diplomával a kezükben könnyedén elhelyezkedhetnek.
A 2009 őszi HVG Állásbörze kiállítóinak többsége hazai közép- és nagyvállalat, illetve multinacionális cég volt, amelyek többsége rendszeresen toboroz a tapasztalattal rendelkezők mellett pályakezdőket is. Az ő képviselőiket, toborzási, kiválasztási munkatársaikat kérdezték meg a szervezők arról, hogy általánosságban, az eddigi HR-es tapasztalataik alapján hogyan vélekednek az újonnan felvett frissdiplomás munkatársak kulcskompetenciáiról.
Nem önállóak a pályakezdők
A munkaadók a munkavállalók elméleti ismereteinek hasznosíthatóságával vannak a legkevésbé megelégedve, tehát szerintük az intézmények nem a munkavégzés során szükséges ismeretekre és feladatokra készítenek fel. A második fő probléma a fiatalok önállósága volt, ami a napjainkban egyre fontosabb tudatossággal, proaktivitással éppen ellentétes hozzáállást feltételez.
Az új dolgozók kommunikációs készsége és idegennyelv-ismerete azonos átlagpontszámot ért el, vagyis úgy tűnik, ezen a téren a nem olyan rossz a helyzet. A pályakezdők verbális készségei saját nyelvükön és idegen nyelven is hasonlóak, és nagyjából megfelelnek a munkaadók elvárásainak.
Mivel a legelégedettebbek a munkaadók?
Az új munkavállalók számítástechnikai ismeretei után az együttműködő készséget értékelték a legmagasabb pontszámmal a cégek. A nagyvállalatok általában inkább fiatal munkavállalókat keresnek. Úgy gondolják, ők rugalmasabbak, együttműködőbbek, így könnyedén a vállalati kultúrához lehet őket alakítani. Ez növelheti a lojalitást és csökkentheti a későbbi fluktuációt.
Az eredmények alapján kiderült: a fiatal álláskeresőknek a szakmai tudáson kívül a kulcskompetenciákra is érdemes hangsúlyt fektetniük. Az önállóságot, munkafegyelmet, gyakorlati tudást a tanulmányok alatti bármilyen munkavégzés, munkatapasztalat erősítheti. Előny tehát, ha részt vesznek például diákmunkában, szakmai gyakorlaton, gyakornoki programokban, közösségi tevékenységet végeznek vagy épp diákversenyeken indulnak.