Pénzügy

Átírta a munkaigényeket a válság

admin
admin

2009. 04. 10. 10:30

A válság miatt a magyar munkavállalók már az álláskereséskor biztonságra, kiszámíthatóságra és fix fizetésre vágynak. A rutinmunkától, valamint a döntéshozástól a legtöbben ódzkodnak, és a nők kevésbé lennének vezetők, mint a férfiak. A legvonzóbb pálya a médiában, a pénzügyben és az informatikában kerestetik.

Szinte mindenki hosszú távra szeretne elhelyezkedni – olvasható a Hewitt legfrissebb, Your Future Potentials Research 2009 elnevezésű felmérésében, amelyben globálisan húszezer fiatalt kérdeztek meg arról, hogy milyen elvárásaik vannak a leendő munkahelyükön. A válaszadók mindössze 4 százaléka váltogatná sűrűbben a munkahelyét. A fiatal, diplomás munkavállalókat jobban vonzza a szakértői karrier, mint a felelősségvállalás, alig egynegyedük töltene be szívesen vezetői pozíciót. A legtöbben inkább csak a saját munkavégzésükkel kapcsolatos döntésekre éreznek elég erőt magukban, mindössze 15 százalékuk határozna mások sorsáról is.

A megkérdezettek fele a kihívásokat keresi a munkában. Úgy vélik, hogy az egyszerű, könnyű feladatok hamar rutinná változtatják a napi munkát, és csak 13 százalékuk dőlne szívesen hátra a munkahelyén. Több mint 50 százalékuk azt várja, hogy egyértelműen megmondják nekik, mit csináljanak, és ezen keretek között élnék ki a kreativitásukat. Jóval kevesebben vannak azok (15 százalék), akik maguk alakítanák a saját munkafeladataikat.

A válság megváltoztatja az elvárásokat

A kiszámíthatóság és a kockázatkerülés különösen most, válság idején fontos a munkavállalóknak. Ebbe beletartozik a fix fizetés is: a munkavállalók 65 százaléka egyértelműen ezt választaná. A teljesítménytől függő jövedelmet csak a tizedük tartja elfogadhatónak. Tízből hét nő voksol az anyagi biztonságra, míg a férfiaknál csak minden második.

Recesszióban azt gondolnánk, hogy a dolgozók bizonyítani akarják a nélkülözhetetlenségüket, ezért sokkal többet, jobban dolgoznak. Ebben a kérdésben azonban másféle eredmény született, kiderült, hogy a válságban nem növekedett a munkavállalók „buzgalma”, kevésbé hajlandóak a munka oltárán áldozni a „privát” idejükből. A válaszadók fele (52 százalékuk) határozottan ragaszkodik a munka és a magánélet egyensúlyához, és tízből mindössze egy ember fogadja el, hogy a cége bizonyos helyzetekben elsőbbséget élvezhet.

Valójában fontos a cég hírneve

A személyes és a vállalati értékrend illeszkedése a munkavállalók 60 százalékának fontos. A munkahely kiválasztásakor a három legfontosabb szempont a kínált fizetés vonzósága (10 válaszadó közül nyolc jelölte meg), a munkahely stabilitása (ezt a kétharmaduk választotta), illetve a szakmai fejlődés lehetősége (45 százalék). Jelentéktelennek tartott tényező szerintük a munkahely nemzetközi háttere, a munkaadó hírneve, illetve a vállalat által nyújtott termékek vagy szolgáltatások minősége.

A rejtett, nem tudatos preferenciákra a tanulmány szerint igen nagy hatással van a válság, amely felülírja a választási szempontokat. A hazai munkavállalók egyértelműen a stabilitásérzet meglétét várják el a munkahelyen, ez lehet anyagi- vagy a létbiztonság, illetve a szakmai előmenetelt.

Amikor a kutatás készítői fordítva tették fel a kérdést, azaz hogy mi ront egyes cégek „vonzerején”, akkor meglepő módon a nem versenyképes fizetéseket, a munka és a magánélet egyensúlyának a hiányát és a rossz hírnevet sorolták fel.

Ha jó a marketing

A kutatás arra is választ keresett, hogy az iparágakról és a munkáltatókról milyen kép él a válaszadókban, szerintük milyen lehet dolgozni az adott területen. Azoknak a szektoroknak, amelyeket a legtöbben ismernek, van egy közös jellemzőjük: jó a marketingjük.

Ezek a vállalkozások a kereskedelem, a pénzügyi szolgáltatók, az autó-, az élelmiszer- és a dohányipar, valamint a könnyűipari termelő szektor képviselői. Termékeikkel, szolgáltatásaikkal nap mint nap találkozhatunk a boltok polcain, az óriásplakátokon, a hirdetésekben, a reklámokban. A kevésbé „marketingelt” energetikai, gyógyszeripari vagy vegyipari cégek munkaadói vonzóereje gyengébb. Az ezekben az iparágakban működő munkáltatók hátrányos helyzetből indulnak harcba a tehetséges, jól képzett munkavállalókért.

A válaszadók – persze nem tudatosan – úgy vélik, hogy ha ismerik a terméket, akkor sejtik, hogy milyen munkáltató a cég. Megnő annak a jelentősége, hogy ezek a vállalatok milyen képet alakítanak ki magukról. A tanulmány szerzői szerint felelőtlenség kizárólag a termékek és a szolgáltatások jól felépített brandjére hagyatkozni, ugyanis nem biztos, hogy egy-egy vállalkozás ugyanazt a célközönséget kívánja elérni a termékei reklámspotjaival, mint akiket szívesen látna az alkalmazottai körében.

Álomállások és determinált munkák

A válaszadók 61 százaléka szerint a média és a reklám területére a magas fizetések csábítják a pályakezdőket. További erősségként a rugalmas munkafeltételeket és a karrierlehetőségeket, emellett az érdekes, változatos munkát és a kreatív mindennapokat említették. Az IT-szektor és a pénzügyi terület vonzóságát többek közt a magas jövedelem kilátása adja. De az informatikát a szakmai fejlődési lehetőségek is vonzóvá teszik, nemcsak a munkakörülmények. Az üzleti tanácsadás szintén a munkafeltételek és a bér miatt népszerű.

Ugyan nagyon ismert, mégsem annyira vonzó az autó-, az élelmiszer- és dohányipar, illetve a fogyasztási cikkeket gyártó szektor. Az autóipart a termékeinek kiváló színvonala és a vállalatok nemzetközi háttere emeli ki a mezőnyből, ám a munkahelyek stabilitása megrendült a válság miatt. A többi felsorolt iparág biztos munkát kínál, mégis alulértékelt a munkakeresők szemében. Ennek oka az alacsonyabb fizetésekben, illetve a munkafeltételek rugalmatlanságában keresendő.

Átfogó kutatás, több szemszögből

A Hewitt Associates a környező országokra és Magyarország egészére kiterjedő nagyszabású kutatást végzett, melynek az volt a célja, hogy feltérképezze a felsőoktatásban tanulók, a pályakezdők és a már többéves munkatapasztalattal rendelkezők véleményét a munkaerőpiacról. Húszezer fiatal munkavállalót, valamint a tanulmányai végéhez közeledő diákot kérdeztek meg. A válaszadók között megközelítőleg fele-fele arányban voltak nők és férfiak, középfokú és felsőfokú végzettségűek, illetve egyharmad-kétharmad arányban a pályakezdők és a tapasztaltak.

A kutatók és a potenciális munkáltatók arra voltak kíváncsiak, hogy a leendő alkalmazottak mit várnak el attól a cégtől, ahol szívesen dolgoznának, vagy épp mi riasztja el őket. Az FN a kutatás adataiból szemezgetve több oldalról is bemutatja ezeket a trendeket. Az előző cikkünk, amely a fiatalok fizetési igényeiről szólt, itt olvasható.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2014. március 27.
Vancsura István, a NAV megszüntetett Kiemelt Ügyek Igazgatósága RAPID ellenőrzési főosztályának volt vezetője (j) és Horváth András, volt adóhivatali dolgozó a Levegő Munkacsoport Áfabotrány: kitálal egy volt NAV-vezető címmel tartott sajtótájékoztatóján Budapesten a MagNet Házban 2014. március 27-én.
MTI Fotó: Soós Lajos

Az ember, aki legyűrte a NAV-ot és a NER-t

Migrants make their way through the countryside after they crossed the Hungarian-Croatian border near the village of Zakany in Hungary to continue their trip to north on October 16, 2015. Hungary said it will shut its border with Croatia at midnight, closing a major entry point for migrants bound for northern Europe, weeks after a similar move on its Serbian frontier triggered clashes with refugees.    AFP PHOTO / HANNA SONIA / AFP PHOTO / HANNA SONIA
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.