Pénzügy

A megélhetésbe is beleszólt a szmogriadó

Azok a cégek, amelyeknek a működéséhez elengedhetetlen az autók használata, nagyon megsínylik a szmogriadót. Az egyetlen teherautóval dolgozó fuvarozó nem foglalkozott a tiltással, néhány futárcég viszont átszervezéssel oldotta meg a helyzetet.

Egy fuvarozással foglalkozó vállalkozó lapunknak elmondta, hogy hiába akarná, nem tudná betartani a szmogriadó intézkedéseit. Egyetlen teherautóval dolgozik, és már a múlt héten felvette a megrendeléseket. Nem teheti meg, hogy minden második napra leálljon, ugyanis az alkalmazásában álló két embernek akkor is ki kell fizetnie a munkabért. Megrendelés hiányában nem tudná megkeresni az erre fordítható pénzt.

A rendelet alapján mentesültek a korlátozás alól a közszükségleti áruszállítással foglalkozó teherautók. A Szemerey Transportra például ezért nem vonatkozott a korlátozás, ugyanis a vállalat szinte kizárólag élelmiszereket fuvaroz. A szemétszállító, az úttisztító, a víz-, a gáz-, a villamosenergia-, a távhő- és a távközlési szolgáltatást ellátó járművek is közlekedhettek.

A köztisztasági és közegészségügyi feladatot ellátó kocsik, továbbá a polgári védelem, honvédség, rendőrség, katasztrófaelhárítás, az önkormányzatok és az ÁNTSZ autói és a diplomaták is elindulhattak. A korlátozás alól mentesültek a tömegközlekedési eszközök, a taxik, a megkülönböztető jelzésű járművek és a mozgáskorlátozottakat szállító autók is.



Az átszervezés lehet megoldás

Szabados Tamás, a 24H Logistics Kft. ügyvezetője szerint a szmogriadó nagy kiesést jelent a futárcégüknél. „Bizonyos autóink az adott napon nem termelnek, hanem állnak. A páros rendszámú gépkocsiknak például a kötelező biztosítását vagy a súlyadóját a páratlan napokra is ugyanúgy ki kell fizetnünk a biztosítónak” – mondta a FigyelőNetnek.

A cég az ország egész területére szállít, ezért úgy tudják betartani a rendeletet, hogy egyes napokon a megfelelő rendszámú autóikat járatják Budapesten, a többi pedig aznap vidékre megy. Ezeken a napokon a tartalék autókat is használják, illetve egy széles alvállalkozói kört is bevonnak. A szabadnapok kiadása az ügyvezető szerint nem megoldás, mert náluk egy autóra több sofőr is jut. „A gépkocsik nem mennek szabadságra” – tette hozzá.

Az étel-házhozszállítással is foglalkozó Don Pepe pizzériák központjában azt a felvilágosítást kaptuk, hogy az egyes éttermeik maguk döntik el, hogyan tartják be a szmogriadó miatti korlátozást.

A Nyugati téri vendéglő vezetője, Balázsi László a FigyelőNetnek elárulta, hogy megváltoztatták a pizzafutárok beosztását, így páros napokon a páros rendszámú autók és motorok állnak csatasorba. „Szerencsére elég sok futárunk van, be tudjuk tartani a rendeletet. Emellett általában este vagy éjszaka van több megrendelésünk, ilyenkor már kisebb a forgalom, ezért nem annyira szennyezzük a környezetet” – tette hozzá.


Egész Budapestre érvényes



A főpolgármester vasárnap egy közleményben kérte a lakosságot és a közintézményeket, hogy a dízelüzemű, illetve a kétütemű járművek fővárosi használatát szüneteltessék. A naptár szerinti páratlan napokon csak a páratlan rendszámú, míg a naptár szerinti páros napokon csak a páros és a 0-ára végződő rendszámú járművek közlekedhetnek a főváros közigazgatási határán belül. Ez alól kivétel az M0-s budapesti szakasza. A rendőrök és a közterület-felügyelet munkatársai büntetést nem szabhatnak ki, a jogszabályok szerint csak figyelmeztethetik a „tilosban járó” autósokat. De feljelenthetik őket a kerület jegyzőjénél.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik