Pénzügy

A dolgozók leellenőrizhetik a munkáltatót

A munkavállalók csak 2006 végéig követhették az Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (EMMA) használatához korábban kiváltott kódszámmal, hogy bejelentette-e őket foglalkoztatójuk. Az aktuális helyzetet a kormányzati portál Taj-szolgáltatások menüpontnál ellenőrizhetik, amely az Állami Foglalkoztatási Szolgálat honlapjáról is elérhető.

A munkáltatóknak 2007. január 1-jétől nem az EMMA, hanem az APEH
részére kötelező bejelenteni – más adatokkal együtt – a munkaviszony
létesítését, illetve a munkavállaló kilépését. Így az újabb adatokat a
kormányzati portálon érhetik el az érdeklődők – írja az MTI. A bejelentkezéshez és az ellenőrzéshez újabb regisztráció szükséges. Az ügyfélkapu használatához a regisztrációt a lakóhely vagy a tartózkodási hely szerinti okmányirodában intézhetik el.

Javult a munkaügyi ellenőrzés

Az EMMA rendszert 2004. május 1-jén hozta létre a munkaügyi tárca azzal a céllal, hogy itt valamennyi, a munka törvénykönyve hatálya alá tartozó munkaviszony szerepeljen. Ennek alapján javult a munkaügyi ellenőrzések hatékonysága, mert a munkaügyi felügyelők elektronikus úton lekérdezhették, hogy az ellenőrzött munkáltatónál kik is valójában a bejelentett foglalkoztatottak. A munkavállalók is ellenőrizhették a kiváltott kódszám alapján, hogy a munkáltatójuk bejelentette-e foglalkoztatásukat.

Az adatbázis a 2004. május 1. előtti adatokat az Országos Nyugdíjbiztosítótól, illetve az Egészségbiztosítási Pénztártól vette át, majd a cégek együttműködésével ezeket az adatokat is ellenőrizték. A néhány év alatti több mint 6 millió új bejelentést is folyamatosan ellenőrizték, egyebek között összevetették a céginformációs adatbázissal. Figyelték, hogy az adott cég létezik-e, és milyen változások adódtak.

A 2006 őszéig regisztrált 6,3 millió munkáltatói bejelentés közül például 2,9 millió vonatkozott új munkaviszony létesítésére, illetve adatmódosításra, 1,9 millió pedig kilépésre. A fennmaradó mennyiség olyan bejelentés volt, amelyekben, például határozott idejű munkaviszonyoknál, a munkáltató egyszerre jelentette a munkaviszony létesítését és a kilépést.

Még nincs pontos adatbázis

Mint arról a rendszer átadásakor az MTI beszámolt: a fejlesztés mintegy 200 millió forintba került, a számítástechnikai beszerzések hozzávetőleg 400 millió forintba, az országos ismertetést szolgáló kommunikációs program 80 millió forintba. A Foglalkoztatási Hivatalban létrehoztak egy munkaügyi nyilvántartó központot.

Az adatbázisnak az adatokat 2007. január 1-jétől az APEH szolgáltatja, de azok közvetlenül csak a munkaügyi ellenőrzésekhez használhatók. A munkaügyi és a pénzügyi tárca már régóta egyeztetést folytat arról, hogy az adatbázist miként hasznosíthatná a statisztikákhoz és napi munkájához a munkaügyi intézményrendszer. Segítségével ugyanis pontos adatokat lehetne kapni a foglalkoztatottakról ágazatonként, szakmánként, területenként.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik