A Magyar Nemzeti Bank (MNB), a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, a Pénzügyminisztérium, Gazdasági Versenyhivatal és számos civil szervezet kezdeményezte, hogy a Nat bővüljön ki a gazdasági és pénzügyi ismeretek oktatásával. Az MNB célja ezzel az volt, hogy törvényben rögzített alapfeladatai részeként hozzájáruljon a lakosság – ezen belül is a diákok – pénzügyi jártasságának fejlesztéséhez.
A jegybank az érintett hatóságokkal és civil szervezetekkel már 2006-ban felvette a kapcsolatot, és fórumot biztosított a közös álláspont kialakítására. Az egyeztetések során az érintettek egyöntetűen támogatták, hogy a pénzügyi-gazdasági ismeretkör része legyen a kötelező oktatási anyagnak, hiszen csak így biztosítható, hogy minden fiatal azonos feltételek mellett és megfelelő szinten tájékozott legyen. A kormány múlt heti döntésének értelmében a jövő nemzedékei újabb releváns, a mindennapi életüket, jövőjüket befolyásoló tudásra tehetnek szert középiskolai éveik alatt.
Az ismeretek bővítésének szükségességét támasztja alá az a 14-30 éves fiatalok körében végzett 2006-os jegybanki kutatás is, mely legfőbb megállapítása, hogy a fiatalok bár fontosnak és a mindennapi életben hasznosnak tartják a pénzügyi ismereteket, nem igazán érdeklődnek iránta. Az idegenkedés hátterében a nehezen érthető pénzügyi nyelvezet és az alapvető pénzügyi fogalmak hiányos ismerete áll.
A lakosság pénzügyi kultúrájának fejlesztéséért az MNB 2004 márciusában nyitotta meg Látogatóközpontját, ahol a pénz- és jegybanktörténet mellett a hétköznapi pénzügyek világáról is tájékoztatást nyújt. A 2004/2005-ös tanév óta pedig a jegybank a középiskolás diákok számára vetélkedőket is szervez gazdasági témakörben, illetve egy színes tájékoztató kiadványt is készített, amelyet áprilisban minden végzős középiskolásnak eljuttattak.