Pénzügy

Tudatosan adakozó cégek

admin
admin

2006. 12. 17. 08:01

Az üzletfeleknek szóló céges ajándékok helyett mind több vállalatnál „tesznek valamit, ami hasznos”, vagyis egyre gyakrabban jótékony célra fordítják az erre szánt összeget. A kezdeményezés elsősorban a külföldi tulajdonú multikra jellemző, de terjed a hazai cégek körében is.

Névre szóló bor, határidőnapló, egéralátét – a hasznos, de inkább haszontalan karácsonyi ajándékok ilyenkor naponta érkeznek egy vállalatvezető asztalára. Ha a meglepetés ötletes és/vagy nagyon hasznos volt, akkor még januárban is emlékszik majd arra a menedzser, hogy kitől érkezett az ajándék. Ez azonban ritka: sokszor a fiókban végzik ezek az ajándékok, de gyakori az is, hogy továbbajándékozzák azokat.

Adomány az ajándék helyett

Egyre több cég ismeri fel, hogy mindkét fél jobban jár, ha nem valami haszontalanságot kap, hanem az erre szánt reprezentációs keretből rászorulóknak vásárolnak valamit. A Nyugat-Európában elterjedt szokás itthon is egyre gyakrabban fordul elő. Az információbiztonsággal foglalkozó Kürt Zrt. például tavaly is, idén is az adakozás mellett döntött. A több milliós, üzleti partnerek megajándékozására szánt keretből egy girincsi intézményt támogatnak. A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei kis faluban működő Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Diákotthon speciális feladatokat lát el: 3-24 éves, középsúlyos értelmi fogyatékosokat gondoznak, akiknek egy része gyermekvédelmi gondoskodás alatt áll. A cégnél először a dolgozókat kérdezgették, melyik alapítványnak adnának szívesen, majd így szűkítették le a kört három intézményre: egy gyermekkórházra, egy budapesti, fogyatékosokat gondozó intézetre és a girincsi otthonra. „Majd az üzletfeleinkhez fordultunk, szavazhattak, melyiket támogassuk a nekik szánt pénzből” – mondta a FigyelőNetnek Csuba Dea, a Kürt Zrt. marketingigazgatója. A partnerek bevonása az ajándékozásba úgy tűnik bevált: telefonok és e-mailek egész sora érkezett, s legtöbben végül a girincsi gyermekotthonra adták a voksukat. Csuba Dea elmondta, következő lépésként felvették a kapcsolatot az ottani igazgatónővel, hogy segítsen az ajándékvásárlásban, ők ugyanis nem tudják, mire van leginkább szükségük. Majd bevásároltak kültéri és beltéri játékokat, fejlesztő eszközöket és oktatási eszközöket, segédanyagokat is. „Nagyon jó volt a fogadtatás, először alig akarták elhinni, hogy ismeretlenül jön egy cég, és ekkora összeget szán rájuk.”

Az emléklaptól a rénszarvasig

Öt éve költi látássérültekre az ajándékra szánt pénzt a Noguchi Porter Novelli. A PR-ügynökségnél 2001 óta a karácsonyi partin részt vevők után meghatározott összeget utalnak át egy vak gyerekekkel foglalkozó iskolának. A Mol is hasonlóképpen tesz: az egész éves mecenatúrát lezáró partin ismertetik az eredményeket, majd a megjelentek száma alapján utalnak át egy adott összeget az előre kiválasztott szervezetnek, de a karácsonyi üdvözlőlapokat is alapítványtól szerzik be. Akad olyan vállalat, amelyik jótékonysági vacsorát ad, mások az általuk támogatott zenekar koncertjére hívják meg a partnereiket. A legelterjedtebb azonban a karácsonyi üdvözlőlap, emlékplakett vagy egyszerűen csak egy e-mail, amelyben értesítenek, hogy az ajándékra szánt pénzből milyen szervezetet mennyivel és hogyan támogattak. Így a „megajándékozott” anélkül jótékonykodik, hogy bármit is tenne, viszont emlékezni fog rá. Mivel a hazai alapítványoknál még ritka, hogy névre szóló emléklapot küldenek az adományozónak, a cégekre hárul ez a feladat. A Kürtnél tavaly plakettet adtak, most azonban a plüss rénszarvas mellett döntöttek.

Egész évben jótékonyan

Szántó Balázs, a Noguchi ügyvezetője szerint egyre jobban terjed az ajándékozásnak ez a formája. „Itthon is egyre komplexebb a társadalmi felelősségvállalás, nem csak pénzt, hanem időt vagy munkát is adnak a cégek.” Hozzátette, hogy ez abból is látszik, hogy legtöbben nem csak karácsonykor, hanem egész évben folyamatosan jótékonykodnak. Ráadásul mindezt egyre célzottabban: nem a médiában folyamatosan előforduló, szinte túlfinanszírozott alapítványoknak juttatnak, hanem azoknak, akikkel kevesebbet törődnek, mégis szükségük van a segítségre. A Noguchinál ezért döntöttek a látássérültek támogatása mellett. „Úgy éreztük, nem figyelnek eléggé rájuk, pedig a pénz mellett másra is szükségük volt” – mondta Szántó Balázs. „Építettek egy hangstúdiót, ahol hangoskönyveket akartak felvenni, mi pedig felvettük a kapcsolatot Parti Nagy Lajossal, Lázár Ervinnel, valamint Csákányi Eszterrel és Szacsvay Lászlóval. Az írók lemondtak a jogdíjról, a színészek pedig ingyen mondták fel a szöveget.” A Kürtnél célzottan az oktatást és az egészségügyet támogatják, ezen belül azonban működik alapítványi gimnázium és roma fiatalok felzárkóztatását segítő alapítvány is. „De tavaly például egy gyermekklinikát támogattunk, a játékok mellett pedig egy speciális ultrahangot is vettünk nekik” – mondta Csuba Dea. Hozzátette, korábban úgy érezték, elköltöttek karácsonyi ajándékra rengeteg pénzt, miközben az ajándékokat hamar elfelejtik a partnerek. „Helyette teszünk valamit, ami tényleg hasznos.”

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.