Pénzügy

Eco és Márai a magyar érettségin

Különösebb probléma nélkül zajlott le a magyar írásbeli érettségi. A vizsgázók megoldottak egy szövegértési feladatot, majd a korábbiakhoz hasonlóan három téma közül választhattak.

Középszinten a három lehetőség Juhász Gyula és Vajda János költészetének összehasonlítása, Márai Sándor Halotti beszédének elemzése, és egy Umberto Eco-idézettel kapcsolatos támogató, vagy azt ellenző írás megfogalmazása volt. (Emelt szinten a feladatok: Ady Krónikás ének 1918-ból című versének elemzése, Kosztolányi Nyelvészlélek című verse alapján értekezés arról, hogy a mai világban van-e létjogosultsága a műfordírásnak, emellett egy diákkonferencia-hozzászólás megfogalmazása az egészségmegóvásról, illetve Petőf Az Apostolának elemzése.)

A tavaly bevezetett – inkább a botrányairól elhíresült – új érettségi rendszer nemcsak abban volt gyökeresen új, hogy a sikeres vizsga egyben a felsőoktatásba belépést is jelentette (megszűnt a felvételi), hanem szemléletében, tartalmában is megújult. Az érettségi nemcsak az iskolában megtanult lexikális tudást méri ezentúl, hanem azt is, mennyire tudják az iskolában megszerzett tudást a diákok a valós életben felhasználni.

Ezt jelzi például a magyar érettségin a szövegértési feladat. A diákok kiosztott vizsgalapjában ezúttal a turizmus káros és kedvező hatásairól található szöveget kellett a végzősöknek elolvasni, majd a szöveggel kapcsolatos különböző kérdésekre kellett válaszolniuk, feladatokat kellett megoldaniuk. Minderre egy órájuk volt a maturálóknak. Ezzel a szakemberek azt mérik fel, hogy a diákok mennyire értik azt a szöveget, amit olvasnak. (Korábbi hazai és nemzetközi mérések azt mutatták, hogy e téren nagyon rosszul teljesítenek a magyar diákok. Néhány évvel ezelőtt a 15 évesek közel negyede egyáltalán nem értette az olvasottakat.)

A vizsga további része hasonló volt a korábbi évek magyar érettségijeihez. Három órában kellett műelemzést, összehasonlító elemzést vagy érvelő fogalmazást írni a három felajánlott téma egyikében. A szövegrészletek, forrásművek rajta voltak a feladatlapokon, így – a korábbi rendszertől eltérően – már nem lehetett a rádióban, tévében felolvasni a tételeket.

Kedden a matematika érettségivel folytatódik a vizsgasor, ahol szintén új szemléletben, a kreatív, logikai gondolkodást és a tudás gyakorlati felhasználhatóságát is mérő feladatokra számíthatnak az érettségizők.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik