Pénzügy

Szárnyas iskolapad

A pályaválasztási határidők közeledtével a vadászpilóta-képzés iránti érdeklődés is megélénkült a fiatalok körében. Annak ellenére, hogy egyre többen jelentkeznek vadászpilótának, évente csupán kevesebb, mint tíz fiatal felel meg

A felvételi procedúra során az első rostára a kecskeméti Repülőkórházban kerül sor. Az alapos orvosi vizsgálatok, személyes elbeszélgetés és végül az űrállomásokat idéző baro-kamra oxigénszegény környezetében való tesztelés után csak a legjobbak kartonjára kerülhet rá az ALKALMAS bélyegző. Az eddigi tapasztalatok alapján 100 fiatal közül általában 15-en felelnek meg ezeken a vizsgálatokon. Ezt követi júniusban egy elméleti felvételi vizsga, ahol általános tantárgyi tudásukról kell tanúbizonyságot tenniük. Az elméleti megmérettetés után többnyire a kiválasztottak fele jut be a képzésbe. A komoly előzetes felvételi miatt kizárólag a legjobbak kerülnek be a vadászpilóta-képzésbe, akiknek általában sikerül Kanadában folytatni tanulmányaikat.

A képzés következő állomása Szolnok, ahol a Repülő Felkészítési Osztály szakembereinek és oktatóinak segítségével már nemcsak a repülés elméleti, de gyakorlati részével is megismerkedhetnek az immár katonai rendfokozattal szolgáló növendékek. A Tisza-parti városban kerül sor az első ejtőernyős ugrásokra, valamint a Jak-52-es légcsavaros kiképzőgéppel történő „szoktató” repülésekre is. A hazai kiképzés – az időjárástól függően – tíz hónapig tart. Jelenleg 8 hallgatója van a bázisnak, az évfolyam legjobbjai a következő évben kiképzésüket már Kanadában, az NFTC repülőbázisain folytatják.

A 3×8 hónapos képzési időszakot két helyszínen töltik a pilótanövendékek: a Saskatchewan tartományban az USA határaitól alig 180 km-re lévő Moose Jaw-ban és az attól északnyugatra fekvő Cold Lake-ban. A tananyag első ránézésre sem tűnik könnyűnek: számítástechnika, repülő-műszaki angol nyelv, aerodinamika, hajtóműtechnika, műszerismeret, meteorológia. Az iskolapad mellett először itt is a légcsavaros kiképzőgép, a T-6A Texan II kabinjában folytatják a repülő kiképzést. Az első fázis végén a szigorú pontrendszer alapján döntik el az oktatók, kiből lehet vadászpilóta, és alacsonyabb pontszámaik miatt kiket küldenek a szállító repülőgép-vezetők és helikopter pilóták kiképzési központjába Portage le Prairié-ba.

A legjobbak úticélja Cold Lake bázis, amely már igazi sasfészek. Itt már a pilóták az angol Hawk-100-asokon repülnek, és a harmadik fázis elvégzői már megkapják a kanadai légierő pilótajelvényét, a szárnyas juharlevelet is. Az utolsó fázison már a „Jávorszarvas” század tagjaként vesznek részt a számos európai országból érkezők. Itt a növendékek már a légiharc kiképzés legmagasabb szintű ismereteit sajátíthatják el, taktikai bevetéseken, éleslövészeteken vesznek részt.

Eddig az NFTC különböző kurzusait 293 kanadai, 141 angol, 74 dán, 44 olasz, 36 magyar és néhány szingapúri növendék végezte el. A magyar csapatban egy hölgy található. Hazautazásuk után mindannyiukra típusátképzés vár a kecskeméti Puma-századnál, a JAS-39-es Gripen vadászrepülőgépeivel már magyar bázison ismerkednek meg a Kanadában végzett vadászpilóták. A vadászpilótaképzés a Magyar Állam finanszírozza államközi szerződések keretében, egy végzett pilóta általában bruttó félmillió forintot keres, de ez az összeg függ a szolgálati időtől és az elért rendfokozattól is.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik