Pénzügy

Mélypont után optimizmus a tréningpiacon

admin
admin

2005. 10. 27. 07:00

Az utóbbi éveket megszenvedték nemcsak a hazai, hanem az európai tréningcégek is. A 2004-es mélypont után az idei évben újra erőre kapott a piac, ami többek között az uniós forrásoknak köszönhető.

Magyar cég a regionális toplista élén

A magyar Develor Tanácsadó Rt. vezeti már évek óta a közép-kelet-európai tréningcégek árbevételük alapján összeállított listáját, annak ellenére, hogy a lengyel piac jóval nagyobb a magyarnál. A cég a tavalyi 10 százalékos forgalomnövekedéssel 645 millió forintos árbevételt könyvelhetett el. Ez több mint 250 ezer euróval haladja meg a régió második legnagyobb cégének bevételét. A listán a nagy cseh cégek a lengyelek elé kerültek. A lengyel vezető tréningcégek vesztettek forgalmukból, így hátrébb szorultak, a legnagyobb, a Specialist & Friends regionálisan csak az ötödik lett ezúttal 2 millió eurót sem elérő forgalmával. Különös színfoltja a listának a tizedik helyen egyáltalán nem szerénykedő, a kis szlovén piacon szép sikereket elérő Mercuri 1 millió eurót jelentősen meghaladó éves forgalmával. Ennél csupán néhány tízezer euróval kevesebbet gyűjtött be 2004-ben a horvát testvércége. Magyar cégek a Develoron kívül továbbra sem találhatóak a toplistán, árbevételük alapján a 15. hely környékére kerülhetnének.


A magyar tréningeztetők közül nem sokan emlegetik majd szívesen a tavalyi esztendőt, a legnagyobb nyolc tréningcégből kettőnek nőtt, kettőnek stagnált, négynek pedig csökkent a forgalma annak ellenére, hogy a vezető cégek szinte kivétel nélkül növekedést prognosztizáltak a 2004-es év elején – derült ki az Európai Humánerőforrás Fejlesztésért Alapítvány Közép-Európa tréningpiacát elemző tanulmányából. A 2000 óta tartó trend, a vállalati tréningköltések stagnálása gyenge évhez vezetett a közép-európai régió több országában is. A budapesti Cégbíróság adatai szerint itthon 2004-ben a stabil piacvezető, és egyúttal a régió továbbra is legnagyobb képzési vállalkozása, a Develor Tanácsadó Rt.-nek és a hazai ötödik Cegos Kft.-nek sikerült növekednie. 

Az ínséges idők után azonban újra optimistább lehet a piac. A tanulmány szerint 2005 egyértelműen az eddigi trend megfordulását mutatja, várhatóan a cégek zöme sikeres évet fog zárni feltehetően több mint 7 milliárd forintos árbevétellel. A legnagyobb hazai tréningcégek is elégedetten tekintenek az elmúlt évre, és optimisták a jövővel kapcsolatban is.

2004, a mélypont

A már tavalyra várt fellendülés elmaradásának okát két tényezőre vezetik vissza az elemzők: egyrészt a korábbi évek recessziójából kilábalni látszó megrendelő cégek a pozitív tendencia kezdetével a korábban elveszített eredményeiket – vagy legalábbis annak egy részét – kívánták megtermelni 2004-ben, továbbra sem költve, többek között tréningekre sem.

Másrészt az európai uniós csatlakozás májusi dátuma sok döntéshozót a kivárásra ösztönzött. A vezetők várták, hogy milyen közvetlen következményeket hoz a csatlakozás , aztán felismerve azt, hogy az élet az unión belül is megy tovább, a nyár elején belekezdtek a képzésekbe. A tréningszolgáltatás esetében azonban az elmaradt hónapokat nem lehetett gyorsított ütemben behozni, a képzést szolgáltató cégek hiába dolgoztak talán az eddigieknél is többet és keményebben az ügyfelek és megbízások megszerzésén, az eredményeken ez nemigen látszott meg. „Talán még sosem dolgoztunk ilyen sokat a termékfejlesztésben, új innovatív megoldások piacra juttatásában, mint 2004-ben. Mindezt igyekeztünk egy nagyon határozott értékesítési stratégiával megtámogatni. Az elvégzett munka eredménye azonban leginkább 2005-ben hozta meg a gyümölcsét” – mondta Pozvai Zsolt, a Develor Tanácsadó Rt. vezérigazgatója.

Idén megfordult a trend

A tréningcégek ráfordításai idén valóban megtérülnek: 2005 egyértelműen az eddigi kedvezőtlen trend megfordulását mutatja. A vállalatok által tréningekre költött összegek legalább 10 százalékkal haladják meg az előző évit, ezzel a piac biztosan meghaladja a 7 milliárdos összeget. Ennek köszönhetően a nagyobb tréningcégek idén növelték előző évi forgalmukat, és a kisebbek jelentős részének sem lehet oka panaszra.

A trendfordulónak több okra vezetik vissza. 2005-re szinte minden vállalat megtalálta a módját annak, hogy munkatársai képzésére a szakképzési hozzájárulás egy részét használja fel tréningek igénybevételére is. „Idén szinte minden ügyfelünk már a Szakképzési Alapból számolja el a tréningek költségeit teljes egészében vagy részben” – mondta el a FigyelőNetnek Kosztolányi István, a Concordia Vezetés- és Szervezetfejlesztési Kft. ügyvezető igazgatója.

A Szakképzési Alap lehetősége mellett az uniós források is hozzájárultak a pozitív folyamatok elindulásához: 2004-ben a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) 130 sikeres pályázattal vette ki a részét a képzésekből. „Egyre több nagyobb ügyfelünk kéri, hogy segítsünk a képzési terv összeállításában és a pályázat megírásában” – mondta a Concordia ügyvezetője. A lassú adminisztráció miatt azonban a nyertes pályázók elenyésző része tudta ezt már tavaly lebonyolítani, nagy részük csak idén kezdheti el a támogatási összegek lehívását, és ezek egy jelentős része a tréningpiac szereplőihez kerül. A 2005-ös év a HEFOP újabb köreként viszont az eddigieknél nagyságrendekkel nagyobb támogatási összegeket jelent, a végrehajtás nagy része azonban áthúzódik 2006–2007-re. Ez akár többmilliárdos többletkeretet is jelent a cégeknek. Természetesen nem nő ennyivel a piac, mert a támogatási összegek elnyerésével a meglévő tréningcélú büdzséket vagy azok egy részét inkább más célokra fordítják a vállalatok.

2006-ra is jó évet várnak

„2006 vonatkozásában továbbra is a jelenlegi pozitív trend folytatását várjuk, növekvő tréningigényekkel” – véli a Develor ügyvezetője, aki szerint a fejlődés nemcsak a számokban mérhető, hanem az ügyfelek elvárásaiban is. Egyértelműen előtérbe kerülnek a magasabb szakmai elvárások, eredménykövetelmények és a mérhetőség. A labda most a tréningcégek térfelén pattog, meg tudnak-e felelni a megnövekedett elvárásoknak, és át tudnak-e lépni egy sokkal eredményorientáltabb működési területre – fogalmazta meg a jövő év kihívásait Pozvai Zsolt.

A Concordia tanácsadó cég is optimistán tekint a következő évre. A potenciális rendelésállomány nagyobb, mint amit tavaly ilyenkor magukénak tudhattak. További optimizmusra ad okot, hogy potenciális ügyfeleik száma is megnőtt.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Speaker giving a talk on corporate Business Conference. Audience at the conference hall. Business and Entrepreneurship event.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.