Pénzügy

Fejvadászi garancia – ha a jelölt nem válik be

admin
admin

2005. 03. 23. 17:30

A fejvadászok többsége garanciát vállal az akár több millió forintért megkeresett ideális jelöltre, ha az nem válik be. A legrizikósabb megbízásokat az IT és az értékesítési munkakörök jelentik.

Egy sikertelenül kiválasztott banki középvezető a megbízó cég másfél millió forintjába is kerülhet. Ezért egyáltalán nem mindegy, hogy a többnyire speciális tudással rendelkező, felső- és középvezetőket kereső fejvadász cégek milyen garanciális feltételek mellett vállalják a munkaerő kiválasztást. „A direkt keresésre szakosodott cégek arra vállalnak kötelezettséget, hogy ha az általuk kihelyezett jelölt 6-9-12 hónapon belül nem válik be, vagy önhibájából távozik, akkor ingyenesen, további díjfizetés nélkül keresnek egy másik jelöltet” – mondja Lukács Zsolt, a Telkes Tanácsadó Rt. partnere.







Fizetési feltételek
A fejvadászok megbízási díja a jelölt éves bruttó jövedelemétől, a pozíció szintjétől és a keresés bonyolultságától függ. Ez felsővezetők esetén két és fél millió forintról indul, középvezetőknél 1-1,5 millió forint lehet átlagosan. A cégek gyakorlatában háromféle fizetési mód létezik. A leggyakoribb az „egyharmados” szerződés, amely ütemezett fizetést jelenti, vagyis a megbízási díj általában három részletben kerül kiszámlázásra. Van olyan cég, amely napokban állapítja meg a fizetést, ám a többség az alábbi eljárást követi: az első egyharmada a szerződés aláírásakor, a második az esélyes jelöltek bemutatásakor, az utolsó rész kiszámlázása a kiválasztott jelölttel történő írásbeli megegyezéskor válik esedékessé.

Más beosztás, más garancia

A garancia érvényesíthetősége két dologtól függ: a jelölt pozíciójától és feladatkörétől. Középvezetők esetén általában 6 hónap a jótállási idő, topmenedzsereknél 12 hónap. Pénzügyes középvezetői szintnél 9 hónap a csereszabatosság ideje, mert az elvégzett eredmény ezen a területen esetenként fél évig nem válik láthatóvá.

Évente általában két-három garanciális eset fordul elő a fejvadász cégeknél. A kritikus területek a sales és az IT-szektor, mert ezekben a teljesítmény nagyon erősen kimutatható, másrészt a jelölt könnyen fel tudja mérni, hogy az adott cégnél mire számíthat. „Öt évvel ezelőtt egy értékesítési menedzsernek aranybánya volt a mobilpiac. Most mindenki tudja, hogy elég könnyű olyan elvárást eléjük tenni, amit nem lehet teljesíteni”– mondja Tóth László, a TransSearch Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Az ügyvezető elmondta: a TransSearchnél a garanciális esetek aránya évente 1-1,5 százalék, ami kifejezetten alacsonynak számít a piacon.

Kényes ügy

A garanciális esetek kezelése – az ügyfél elégedettségi mutató, és az egy főre jutó tanácsadói teljesítmény mellett – az egyik legfontosabb eleme egy fejvadász értékelésének. A Hill International személyzeti tanácsadó cégnél 1997-ben vezették be az ISO 9001 szabványon alapuló, de saját fejlesztésű vállalatirányítási rendszert, amely pontosan nyomon követi a tanácsadók munkáját.

„Ez nem azt jelenti, hogy számolgatjuk és szankcionáljuk a garanciális eseteket. Egy tanácsadó számára éppen elég szankció, ha újra kell keresnie a jelöltet. Másrészt minden direkt keresési projekt eltér egymástól, így nem lehet összehasonlítani őket. Harmadrészt mi kis cég vagyunk, ahol mindenki szívvel-lélekkel dolgozik, így a külön szankcióra nincs szükség” – mondja Fazekas Zsolt ügyvezető igazgató.







Most már ők is fixért dolgoznak
A FigyelőNetnek több különböző forrás is megerősítette, hogy a megbízók mostanában a fix összeget részesítik előnyben, különösen felsővezetők keresése esetén. A komolyabb fejvadász cégek sikerdíjat nem kérnek, akkor is csak alacsonyabb pozícióknál, tömeges keresésekor. A sikerdíj a jelölt bruttó éves jövedelmeének 18-30 százaléka között mozoghat. 

Kibúvók

A jótállás alapkérdése, hogy milyen eseményre terjed ki a garancia. Ha a megbízónál átszervezés történik, amely megemelt szaktudást igényel, és ennek következtében válik alkalmatlanná a jelölt, az kizárja a garanciát. Ha a jelölt később olyan pluszfeladatokat kap, amelyre eredetileg nem terjedt ki a munkaköre, de a szaktudása igen – például francia nyelvű levelezés az angol helyett -, ám mégsem tudja ellátni a feladatot, akkor az garanciális esemény lehet.

Mivel a fejvadász cégek az ügyfelek bizalmából élnek, általában akkor is újra keresnek, ha a szerződés betűje szerint erre nem egyértelműen lennének kötelesek. „Fontos, hogy az ügyfél érezze, hogy a tanácsadónak nem csak a kiválasztás a fontos, hanem a beválás is” – mondta Iker Bernadett, a Next-Consulting ügyvezető igazgatója. „Közép-és felsővezető kereséseknél még nem fordult elő, hogy garanciális keresést kellett volna alkalmaznunk, de arra már volt példa, hogy nagy létszámú kiválasztásnál – call centernél és értékesítési csapatnál – néhányan lemorzsolódtak az első 1-2 hónapban. Ezután természetesen 1-2 héten belül pótoltuk a munkatársat.” A Next-Consultingnál előfordult, hogy a kiválasztott munkatárs öt hónap után váratlanul külföldre ment férjhez, ám a cég természetesnek tartotta, hogy új kollégát keres a pozícióra díjmentesen.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.