Pénzügy

Ahol a legjobb dolgozni – homoszexuálisoknak

admin
admin

2005. 03. 08. 17:00

Leginkább a pénzügyi és IT-szektor vállalatainál biztosítanak egyenlő bánásmódot a melegeknek. A Vállalati Egyenlőségi Indexet két éve számítják ki a Fortune- és a Forbes-lista óriásvállalatainál.

Homo- illetve biszexuálisként a legjobb bankoknál és pénzügyi szervezeteknél, valamint technológiai cégeknél dolgozni. Legalábbis a legtöbb jog itt jár a melegeknek, vagyis ezeknél a cégeknél különböztetik meg őket legkevésbé a heteroszexuális munkavállalóktól. A Citigroup, a Goldman Sahcs, a Deutsche Bank, a Lehman Brothers, az UBS és az American Express is 100 pontos Vállalati Egyenlőségi Indexszel dicsekedhet, csakúgy mint a Dell, az IBM, az Apple Computer, a Xerox vagy a Hewlett-Packard.

A Vállalati Egyenlőségi Indexet (Corporate Equality Index) az amerikai Human Right Campaign Foundation készti el 2002 óta minden évben. Az index kiszámításával és publikálásával az alapítvány a homoszexuális és biszexuális munkavállalók jogaiért küzd. A vizsgálat során kizárólag az óriásvállalatokra koncentrálnak: a Fortune és a Forbes magazinok vállalati listájának szereplőit keresik meg felmérésükkel.







A felmérésről…
A Human Rights Campaign Foundation a Fortune és a Forbes vállalati lista alapján összesen 791 vállalatnak küldte a Vállalati Egyenlőségi Indext felmérő kérdőívet. Közülük 379 vállalat válaszolta meg a kérdéseket. Az így felvett adatokon kívül az alapítvány megvizsgálta a cégek nagyrészvényeseinek közéleti tevékenységét is, hogy támogatnak-e például a másságot el nem ismerő, esetleg ellenük nyíltan küzdő szervezeteket.

Mire figyelnek?

Míg 2002-ben még csak a vizsgált vállalatok 17 százaléka érte el a maximális száz pontot a Vállalati Egyenlőségi Index kiszámításakor, tavaly már 59 százalékuk. Úgy tűnik érdemes tehát a másság elfogadásáért küzdeni: egyre több vállalat vesz részt önként a felmérésben és az utóbbi években sokuk tett lépéseket a homo- és biszexuális alkalmazottak egyenlőségéért.

Az amerikai alapítvány egyértelmű kritériumok alapján dönti el ugyanis, kinek hány pont jár az Index kiszámításakor. A felmérések eredményei alapján a vállalatok igyekeznek minél inkább megfelelni ezeknek. A hét kritérium közül az első a szexuális orientáció általi megkülönböztetés tagadása, amelynek szerepelnie kell a vállalat anti-diszkriminációs elvei között. Szintén elvárás a cégekkel szemben, hogy a nemi identitás kérdését toleránsan kezeljék. Ezen felül az egy háztartásban élő azonos nemű partnernek is biztosítaniuk kell betegbiztosítási ellátást, ha az az eltérő nemű élettársaknak is jár.


A szexuális orientáció kezeléséről szóló vállalati tréningekért szintén plusz pont jár az index kiszámításakor. A melegeket és biszexuálisokat intelligensen megcélzó céges marketingstratégiák is hozzájárulhatnak a magas pontszámokhoz, csakúgy mint a meleg vagy biszexuális jogokért küzdő szervezetek hivatalos támogatása. Igaz az utóbbi csak fele akkora súllyal esik latba, mint a többi hat kritérium.







Magyarország még lemaradva
Magyarországon egyelőre még szenzációnak számít, ha valaki felvállalja homoszexuális voltát a nyilvánosság előtt. A társadalom nagy része a melegek ellen van, a minden nyáron megrendezett meleg felvonulást nagy ellentüntetés kíséri. A melegeknek szórakozóhelyük is alig van, még Budapesten sem, pedig Európa fővárosaiban meleg-negyedek alakulnak sorra. A meleg munkavállalók a társadalmi elfogadás híján szintén nehézségekkel küzdenek a munkahelyükön. Legtöbbjük dilemma előtt áll: bevallja-e főnökének szexuális orientációját. Ha őszinte, az is előfordulhat, hogy ellehetetlenítik munkahelyén és fel kell mondania.

Növekvő érdeklődés

A részt vevő vállalatok büszkék a Vállalati Egyenlőségi Index listán elért helyezésükre. A legtöbbjük sokat tesz azért, hogy előrébb kerüljön rangsorban. Így például 2002-ben még csak 17 vállalatnál léteztek írásba foglalt anti-diszkriminációs irányelvek, 2003-ban már harmincnál gondoskodtak az ilyen irányú politikájuk megfogalmazásáról, 2004-ben pedig ötvenkilencen. Sőt, a vállalatok saját javaslatokkal keresik fel a Human Rights Campaign Foundationt, hogy milyen új kritériumokkal bővítsék az elvárások listáját.

A részt vevő vállalatok 38 százaléka jelentősen javította Index-számát 2002-höz képest. Az Aramark Corporation, a világ harmadik legnagyobb catering vállalata 2003-ban még csak 14 százalékot ért el, míg tavaly már 86 százalékosra javította eredményeit. A Lockheed Martin szintén hatalmas ugrást könyvelhet magáénak, 0 százalékról 71-re növelte indexét egy év alatt.

A Top 100 vállalat egyébként mindegyike rendelkezik esélyegyenlőségi politikával, tizenháromnál pedig az igazgatóság valamelyik tagja nyíltan vállalja homo- vagy biszexuális voltát, és 32 százalékuk meleg újságokban is feladja álláshirdetését.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Speaker giving a talk on corporate Business Conference. Audience at the conference hall. Business and Entrepreneurship event.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.