Pénzügy

Mitől lesz ma valaki sikeres?

admin
admin

2005. 01. 21. 13:18

A szakmai tudás mellett napjainkban ugyanolyan súllyal esik latba a személyiség és a szociális kompetenciák köre. Sikeres az lehet, aki reális önértékelése alapján meg tudja mutatni a munkáltatónak, hogy mit nyer vele.

Hogy kit vesznek fel egy céghez, az ma már 50 százalékban a jelölt tudásától, 50 százalékban pedig személyiségétől függ. A siker titka persze nehezen kifürkészhető, de a munkaerőpiacot jól ismerő szakértők szerint léteznek olyan kompetenciák és tulajdonságok, amelyek hozzásegíthetnek az álláshoz és a munkahelyi karrier építése során is jól kamatoztathatóak. „Fontos, hogy valaki tudja a szakmáját, de a tulajdonságok megléte gyakran fontosabb, hiszen a szakmai fejlődés

gyorsabban elérhető, míg személyiségünk fejlesztése már időigényesebb, ha egyáltalán észreveszi valaki, hogy szüksége van rá” – mondta el a FigyelőNetnek Kiss Gabriella karrier-tanácsadó, az Aim to Please személyzeti tanácsadó iroda vezetője.

Az egyre tudatosabbá váló munkavállalók könyvekben, cikkekben néznek utána, hogyan lehetnek ők a biztos befutók. Mégsem vezet sikerre, ha valaki csak könyvszagú sémáknak akar mereven megfelelni. A betanult pózolás egy kezdő interjúztatónál még beválhat, legkésőbb a munka során azonban kiderül a hazugság, és akkor a karriernek is lőttek. Nem beszélve arról, hogy egy rutinos interjúztató azonnal kiejti az ilyen pályázót.

A reális önértékelésen alapuló, természetes érdekérvényesítés az első tanács, amit a FigyelőNet által megkérdezett, fejvadászattal és karrier-tanácsadással foglalkozó, rendszeresen interjúztató szakértők adtak. Léteznek persze tulajdonságok és kompetenciák, amelyek egyértelműen a könnyebb sikerhez vezetnek, de birtoklásukhoz senkinek sem szabad erőszakot tennie magán. A szakértők szerint ezek a tulajdonságok és kompetenciák a következők:

• Reális önismeret
A bűvös szó az önismeret, ebben minden munkaerőpiacot jól ismerő szakember egyetértett. „Minden a reális önértékelésen alapszik, hiszen ettől függ, ki hogyan pozícionálja magát” – emelte ki Csaposs Noémi, a Trenkwalder-Multiman Személyzeti Tanácsadó Kft. ügyvezető-helyettese. Ha valaki tisztában van saját képességeivel, a megfelelő pozíciókra jelentkezik, és természetesen tud magáról beszélni. A reális önismereten alapuló önbizalom megszerzése a legfontosabb tipp: a munkahelyi visszajelzéseket a saját tapasztalatokkal és a külső piaci információkkal egybevetve bárki megfelelően tudja értékelni magát.

• Érdekérvényesítés
Nemcsak az álláskeresés, hanem a munka során is el kell adnia magát a munkavállalónak. A szó szörnyen hangzik, de nem lehet kihagyni. Az „öneladás” azonban nem azt jelenti, hogy valaki túlzott önbizalommal fényezi magát az interjún vagy a főnöke előtt. „Arra kell például a felvételi interjún koncentrálni, hogy a jelentkező meg tudja mutatni, mit nyer vele a vállalat, vagyis miben különbözik a többiektől” – mutatott rá Cservenyák Tamás, a DBM Hungary munkatársa. Anélkül, hogy valaki hazudna, át tudja előre gondolni, hogy milyen információkat mikor adjon ki magáról. Ezek között lehetnek persze rossz tulajdonságok is.

• Felkészültség, munkaerő-piaci információk
„Az álláskeresőnek egyetlen interjúra sem szabad felkészületlenül mennie. A cégről és a leendő munkakörről gyűjtött információk azt mutatják, hogy érdeklődik az állás iránt” – véli Kiss Gabriella karrier-tanácsadó. A felkészült jelentkezők értelmesebb kérdéseket is tesznek fel az interjúztatónak, ez szintén jó pont az állás elnyeréséhez. A munkaerőpiacról nyert friss információk azonban abban is segítenek, hogy valaki reálisan tudja értékelni önmagát a többiekhez képest. Ez a munkahelyen is jól jöhet, például mielőtt fizetésemelést kér.

• Jó benyomás
Az álláskeresőknél kifejezetten fontos, hogy figyeljenek az első benyomás kialakítására, mivel rövid idő áll rendelkezésükre, hogy megismertessék magukat. „A verbális megnyilatkozások mellett a nonverbális metakommunikációra is figyelni kell – mondta Csaposs Noémi. – Ilyen szempontból fontos az öltözködés is, de már az interjút egyeztető telefonos beszélgetésen is ajánlott határozottságot és érdeklődést mutatni.”

• Rugalmasság, jó kapcsolatteremtő készség
A cégek által elvárt tipikus tulajdonságok között általában kiemelten szerepel a változások elfogadása, a rugalmasság és a jó kapcsolatteremtő készség. „Mindenütt olyan emberekkel szeretnek dolgozni, akik könnyen teremtenek kapcsolatot, önállók és proaktívak, lépést tartanak a változásokkal” – hangsúlyozta Cservenyák Tamás. Az ilyen típusú kezdeményezőkészség Kiss Gabriella szerint is tovább lendíti a munkavállalók karrierjét. Ha valaki 40 felett képzéseken vesz részt, annak kevésbé kell félnie, hogy rugalmatlanságot feltételeznek majd róla.

• Ami ma már alap – nyelvtudás, számítógépes ismeretek
Korábban az angol nyelvtudás még jelentős előnyt jelentett egy-egy munkavállalónak. Rengeteg pozíció esetén ez ma már az alapelvárások közé tartozik. Elsősorban mindenképp az angoltanulásba érdemes energiát fektetni, hiszen ma már a német vagy francia tulajdonú multinacionális vállalatoknál is ezt várják el. A többi nyelv ismerete még ma is előnyt jelenthet. Számítógépes ismeretek nélkül szinte el sem lehet helyezkedni.

• Váltani kell
Az elmúlt tíz évben mindenképpen megváltozott a vállalatok hozzáállása a munkaviszony hosszúságához: korábban inkább azt szerették, ha valaki ritkán váltott munkahelyet. Ma viszont egy olyan önéletrajz, amelyben az áll, hogy valaki az elmúlt 7-10 évben ugyanannál a cégnél ugyanazt a pozíciót töltötte be, negatív asszociációkat hív elő a munkaadókban.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.