Gazdaság

Jótállás: nincs kifogás, ha elromlott a termék, minden vállalkozásnak így kell intézkedni

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) egyre több kérdés érkezik a jótállás alá eső hibás termékek kijavításával kapcsolatban. Leginkább az borzolja a fogyasztók kedélyeit, hogy esetenként hosszú heteket, szélsőséges esetben akár hónapokat várnak arra, hogy a vállalkozások eleget tegyenek kijavítási kötelezettségüknek. De rendben van-e ez így?

A FEOSZ szerint a jótállással kapcsolatos kifogások tárháza igen széles:

  • várni kell az alkatrészre;
  • a gyártó nem engedélyezi a cserét;
  • muszáj megvárni a gyártó válaszát a kijavításról;
  • most van a szezon, ezért nincs kapacitás a javítások elvégzésére.

Vagy egész egyszerűen nem érkezik válasz a hibabejelentésre heteken keresztül. De mihez van jogunk, ha jótállást érvényesítenénk?

A jótállási kötelezettség részletei

Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállás szabályai szerint a jótállás időtartama:

  • 10.000 forintot elérő, de 250.000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év,
  • 250.000 forint eladási ár felett három év.

Ez a határidő a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadásával, vagy ha az üzembe helyezést a vállalkozás vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napjával kezdődik. A fogyasztási cikk kijavítása esetén a jótállás időtartama meghosszabbodik a javításra átadás napjától kezdve azzal az idővel, amely alatt a fogyasztó a fogyasztási cikket a hiba miatt rendeltetésszerűen nem használhatta.

A fogyasztó a jótállás iránti igényét választása szerint a vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén, fióktelepén és a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is bejelentheti. Fontos rendelkezés, hogy a fogyasztó döntésén múlik, hogy
kihez fordul, nem lehet ide-oda küldözgetni.

  • Ha a fogyasztási cikk első javításakor a vállalkozás részéről megállapítást nyer, hogy a fogyasztási cikk nem javítható, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a vételárat nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
  • Ha a fogyasztási cikk három kijavítást követően ismét meghibásodik, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk kicserélésére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a vételárat nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
  • Ha pedig a fogyasztási cikk kijavítására a kijavítási igény közlésétől számított harmincadik napig nem kerül sor, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket a harmincnapos határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a vételárat a harmincnapos kijavítási határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.

Ezen rendelkezések alól kivételt az alábbi termékek jelentenek: elektromos kerékpár, elektromos roller, quad, motorkerékpár, segédmotoros kerékpár, személygépkocsi, lakóautó, lakókocsi, utánfutós lakókocsi, utánfutó, valamint a motoros vízi jármű.

A jogszabályok további részletszabályokat is megállapítanak, melyekről szívesen ad felvilágosítást a FEOSZ a 06-80-630-183-as ingyenes telefonszámon vagy az alternativsegítseg@gmail.com e-mailcímen.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik