Gazdaság

Alsó osztálytól van zsebpénze, most pedig gazdagabb, mint én

Getty Images
Getty Images
Korosztálytól függetlenül szívesen beszélünk házi kedvenceinkről, bulikról, nyaralásról, azonban az anyagi helyzetünkről nem szeretünk nyilatkozni. Manapság, ha valakinek rákérdezünk a fizetésére, azt sértésnek veszi. Azt is félve kérdezzük meg, hogy munkatársunk vagy akár rokonunk mennyiért is bérli a lakását. Az pedig, hogy a gyerekeinkkel megosszuk az anyagi jellegű kérdéseket, szinte eszünkbe se jut. Pedig ahhoz, hogy a fiatalok okos pénzügyi döntéseket hozzanak, szükségük van alapvető pénzügyi kompetenciákra.

Pénzügyi gondolkodás

Nem szeretünk beszélni a problémákról, főleg, ha azok anyagi jellegűek. Sokszor még a gyermekeinknek sem tudjuk megmagyarázni, miért nem veszünk meg egy játékot a boltban, ha alapvetően nem borítaná a havi büdzsét. Pedig nem szabadna, hogy tabutéma legyen a pénz, hiszen a fiatalok pénzügyi gondolkodása már egészen kiskortól formálódik bennük, ahogy a felnőttek mindennapi gazdálkodási mintáit figyelik.

Nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy gyermekeink szemében mi szolgálunk mintával a pénz kezelésében is, éppen ezért hatással van rájuk az is, amiről nem beszélünk nyíltan. A téma kerülése mögött többféle tényező játszhat szerepet, és a felnövekvő generáció így nem tesz szert bizonyos pénzügyi ismeretekre, döntési stratégiákra.

Herner Dorka pszichológus tanácsai

Hasonló ez a szexualitáshoz: ahogy pár évtizeddel ezelőtt tabu volt, és így átlagosnak számított nem beszélgetni róla otthon, úgy kezeljük sokan a pénzügyeinket is manapság. És ahogy nem túl hatékony a már szexuális életet élő tizenévessel leülnünk arról beszélgetni, hogy hogyan is lesz a gyerek, úgy nem túl hatékony a pénzügyi témát sem kerülgetnünk, hanyagolnunk, intim szférának kezelnünk addig, míg a gyerekünk elköltözik, és már magáról kell gondoskodnia. Lehet, hogy furcsa, sőt, akár kicsit kellemetlen is lesz behozni a mindennapjainkhoz kapcsolódó pénzügyi vetületeket, de nem szükséges hozzá olyan sok idő, hogy természetes részévé váljon a beszélgetéseinknek.

Ha az iskolában nem kap információt a gyermek, mit tehet a szülő?

Ezzel kapcsolatban különböző korú gyereket nevelő szülőket kérdeztünk arról, hogy mikor és hogyan kezdtek el beszélgetni a pénzről a gyerekeikkel. Illetve arról érdeklődtünk, hogy szerintük mikor érdemes elkezdeni és beszélgetni velük az árakról, a gazdasági helyzetről, arról mi mennyibe kerül?

Herner Dorka pszichológus tanácsai

A legtöbb iskolában nincs szó a pénzügyi témáról az ott eltöltött idő alatt, pedig ez a tudás, a pénz ismerete és annak kezelése ugyanúgy kell az élethez, hisz egész életünk egyik legfontosabb szervező eleme. Azt megtanuljuk, mik az otthonunkat határoló országok vagy, hogy mi a kovalens kötés, pedig igazából sokkal fontosabb lenne kamatokról, árfolyamokról, vagy éppen az árak változásáról hallania a gyerekeknek, hiszen ezeket összehasonlíthatatlanul többször kell használnunk életükben. Nem véletlen, hogy sok országban már iskolában is oktatnak pénzügyi tudatosságot, hiszen nemcsak egyéni érdek tisztában lenni és otthonosan mozogni ezen a területen, hanem a teljes társadalom közös érdeke is.

Kati már korán eldöntötte, hogy 14 éves lányának amint lehet, bankszámlát nyit. Nem a készpénzes vásárlás híve, és szerinte biztonságosabb is a kártya. A pénzügyi problémákról ő sem beszél a gyerekével, de azt fontosnak tartotta, hogy már kiskorában megtanítsa a gyerekének a pénz értékét. Mindig elmondta neki, mi, mennyibe kerül, és hogy azért sokat kell dolgozni, hogy egy hónapra elég legyen a kereset. „Ha gond adódik, azzal nem akarom terhelni Helgát, valahogy úgy vagyok vele, azt nekem kell megoldani. Azt szeretném, hogy a tanulásra és magára koncentráljon. Olyan érzékeny gyermek. Már óvodás korában elkezdtünk olyan játékokkal játszani, hogy a matekkal megbarátkozzon. Játszottunk boltosat, azt imádta, általában ő volt a pénztáros. Manapság pedig olyan társasjátékokat szeret, amiben telkeket lehet venni, amire aztán házakat és palotákat kell építeni. Mit mondjak, mindig elnyeri a telkeimet.”

Szintén játékosan tanít a 16-20 éves korosztályt megszólító OTP Junior Next app is különböző funkcióival, például a MoneyBag szimulátor segítségével kikalkulálhatja a felhasználó, mennyi pénzre lesz szüksége egy hónapban a felsőoktatásban, de a karrierút megtalálásában is támogatja különböző tesztekkel a Jövőtervező funkció a fiatalokat.

 

A saját számla megléte és használata is jó terep a tanulásra, a pénzügyek tudatos kezelésében való fejlődésre. A 0-24 éves kor között megnyitható, 0 Ft-os havi és kártyadíjjal elérhető OTP Junior számla nem csak kedvező ajánlat a gyerekek, fiatalok számára, de tulajdonosa olyan hasznos funkciót is talál a mobilbankban, mint a Kiadásfigyelő, amivel könnyen nyomon követhetőek a havi bevételek és kiadások kategóriákra bontva tükröt tartva ezáltal a költési szokásokról. Ilyen még a Számlabontó, így, ha valaki egyben, kártyával fizette a társaság számláját, egyszerűen szétdobhatja a költségeket a társaság tagjai között és ugyanilyen egyszerűen elkérheti a tartozást fizetési kérelmekkel. A Persely segítségével pedig különböző célokra tehet félre a Junior.

„Akkor kezdetem el beszélgetni Lénával a pénzről, amikor először választott magának csokoládét a boltban” – ezt már Dávid mondja nekünk. Szerinte nem lehet elég korán kezdeni a pénzügyi tudatosságra való nevelést. Ezt pedig a saját bőrén tanulta meg, hiszen ő maga nem mindig tudta jól beosztani a pénzét, volt, amikor hónapról-hónapra élt, mert mindig ideje korán felélte a keresetét. Pont ezekből okulva szeretné, ha a lánya már úgy nőne fel, hogy tisztában van annak következményeivel, ha esetleg nem jól költekezik.

Zsebpénz

Gyuri fia most töltötte be a 18. évét. Feleségével már óvodás korban elkezdték a felkészítést: „Ha valamit elhagyott oviban, akkor elmondta az anyja, hogy nem baj, de ez ennyibe került. Később a zsebpénze bánta. Azt hiszem alsó 3. osztálytól van zsebpénze, most pedig gazdagabb, mint én.”

Györgyinek és Attilának két általános iskolás lánya van. Ők is már óvodás korban elkezdték az edukációt. Ha bementek a boltba, akkor nem vettek meg mindent, ami megtetszett nekik. „Amikor például vásárban, gyereknapon voltunk, ahol folyik az édesség, a kedvenc gumicukor a pultokról, akkor azt mondtuk nekik, hogy ezek itt nagyon drágák itt, tripla áron vannak és szemléltettük, hogy ugyan ennyi pénzből hány zacskóval tudnánk venni a szupermarketben. Persze, azért nem vagyunk gonoszok, ez nem azt jelentette, hogy egyáltalán nem kaptak semmit sem, de egyvalamivel kellett beérniük.” Folyamatosan, koruknak megfelelően próbálnak beszélni a pénzről a lányokkal. Úgy érzik ez hasznos, hiszen általános óta van zsebpénzük, amiről maguk dönthetnek és ügyesen be is osztják általában.

Herner Dorka pszichológus tanácsai

Ha a szülő is botladozik a pénzügyei terén, akkor mumus lehet, hogy hogyan nevelje tudatosságra gyermekét – vannak, akik szoronganak azon, hogy iskolai oktatás híján még ez is szülői feladat. Ahogy az idézett példák is mutatják: jó, ha a saját életünkre, a saját gyerekünkre szabjuk, hogy mit, hol, és hogyan tanítunk a pénzzel kapcsolatban!

 

Kezdjük pici lépésekben, és ragadjuk meg azokat a mozzanatokat, amiket hoz az élet. Nincs mindenki számára jó út! Óriási különbségek vannak a gyerekek közt, így egyéni lesz minden tanulás. Az én öt gyerekem mindegyikének máshogy lehetett a témát bevinni az életébe. Volt köztük, aki imádta a pénzt, mint tárgyat, így rengeteget játszottunk külföldi és magyar érmékkel. Egyik másikat a céltudatossága vitte közel a témához: már ovis korában költségvetést írt arról, hogy miből veszi meg a vágyott játékát. Volt, akit a papír- és fémpénzek szépsége ragadott meg, hozzá így a kreativitás, az alkotás volt a kapu: új pénzeket alkottunk, és erre lehetett fölfűzni azt a témát is, hogy minek mi az értéke. És van olyan gyerek is, aki nem fogékony a témára, ott érdemes kitartóan és sokféle módon próbálkozni, és bízni benne, hogy majd idővel valamilyen aspektusra kíváncsi lesz, és nyitni fog a témára.

 

De ahhoz, hogy szülőként sokféle módon tudjunk próbálkozni, lehetséges, hogy magunkat is szükséges edukálnunk. Érdemes olyan eszközöket keresni, amire mi kíváncsiak vagyunk, amit örömmel csinálunk úgy, hogy közben akár észrevétlenül tanulunk. Vannak már filmek, sorozatok a témában, ahogy van könyv is – regénytől kezdve a saját élményeken át a szakirodalomig –, és persze rengeteg podcastból is választhatunk.

Boldogság

Rengeteg előnnyel járna, ha az emberek nyíltabban beszélnének a pénzről. Ha nem szégyellnék, hogy valamivel nincsenek tisztában, és bátrabban kérnének segítséget, tanácsot másoktól. Hiszen a pénzügyeink szerves részét képezik a hétköznapjainknak, és jelentős szerepet játszanak abban, hogyan, és milyen boldogan éljük a mindennapjainkat. Hamar rájöhetünk, hogy másoknak is hasonló problémáik, kérdéseik vannak. Ezekkel együtt talán sokkal könnyebben meg fogunk tudni birkózni.

Szponzorált tartalom

A cikk az OTP Bank és a Mastercard támogatásával készült.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik