A termékek és szolgáltatások összes értékesítésének nettó árbevétele 230,26 milliárd forint volt tavaly a Magyar Posta Zrt.-nél az egy évvel korábbi 220,41 milliárd után – idézi a portál az állami tulajdonban lévő vállalat éves beszámolóját.
Ha az előbbi bevételi sor meghatározó lábait vizsgáljuk, azt látjuk, hogy
- a levéltermékek 102,32 milliárd forintot hoztak (szemben a 2021-es 98,29 milliárddal),
- a pénzforgalmi szolgáltatások 54,63 milliárdot (míg egy évvel korábban 51,93-at),
- a logisztikai termékek pedig 31,18 milliárd forintot (ez éppen csak elmaradt a bázisidőszak 31,9 milliárdjától).
Ami az exportot illeti, erősítettek a nemzetközi levéltermékek és a csomaglogisztika is, az előbbiekből származó bevételek 1,92 milliárd forintról 13,96 milliárdra ugrottak, az utóbbiak pedig 3,97 milliárdról 5,58-ra léptek előre. (A külpiaci értékesítés országonkénti bontását nézve Kína 3,4 milliárd forinttal éllovas.)
Az elmúlt évben a társaság ráfordításai is megnőttek: 2015,2 milliárd forintról 229,65-re kúsztak fel. Ezen belül az anyagjellegű ráfordítások 81,81 milliárdot tettek ki (szemben a 2021-es 67,86-tal), a változás elsősorban az igénybe vett szolgáltatások emelkedő költségeinek (a bázisidőszak 51,99 milliárd forintjával szemben a tárgyévben 59,12 milliárd) tudható be. A személyi jellegű ráfordításokat ugyanakkor sikerült féken tartani, 137,55 milliárd forintról „csak” 139,05 milliárdra kúszott fel ez a tétel, míg az értékcsökkenési leírás során az egy évvel korábbi 9,78 milliárd forint után tavaly 8,78 milliárdot találtunk.
Változott a vagyoni helyzet
A társaság vagyoni helyzetéről érdemes tudni, hogy a saját tőke 7,42 százalékos és a mérlegfőösszeg 8,28 százalékos növekedésének együttes hatásaként a saját tőke részaránya az előző évihez képest 0,38 százalékponttal csökkent. A befektetett eszközök fedezettsége 2,4 százalékponttal alacsonyabb a 2021. évi mértéknél, a saját tőke már említett 7,42 százalékos és a befektetett eszközök 11,14 százalékos bővülésének következtében. Az eladósodottsági mutató 2,44 százalékpontos emelkedését a saját tőke változása mellett a kötelezettségállomány 11,96 százalékos növekedése okozta.
Húztak egyet a nadrágszíjon
Az átlagos állományi létszám az egy évvel korábbi 26 365 főről 24 964-re csökkent tavaly, ezzel együtt a bérköltség 101,53 milliárd forintról 110,52 milliárdra hízott. Emlékezhetünk, tavaly ősszel, egészen pontosan október 28-án jelentették be: a Magyar Posta ideiglenesen szünetelteti 210 településen 364 postahivatal működését az energiafelhasználás csökkentése érdekében, az irányítási és a szolgáltatási területeken történő átalakítások eredményeként pedig 300 munkavállalót érintő csoportos leépítési szándékot jelentett be. Később azonban 32 település 45 postahivatala újranyitott.
Ezt követően 2022. november 8-án véget ért a „vezérigazgatói casting” is. A társaságot 2018. augusztus 15-e óta irányító Schamschula Györgyöt szeptember 19-én hívta vissza pozíciójából a tulajdonosi jogokat gyakorló Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter, az átmeneti időszakban afféle „interim menedzserként” Simon Csilla vezérigazgató-helyettes kezébe került a marsallbot. Végül Balczó Barnabás lett a befutó, aki a közigazgatási tapasztalata mellett az MFB Invest Zrt. vezérigazgatójaként számottevő piaci gyakorlattal bír, továbbá 2016 óta a posta felügyelőbizottságának elnökeként jelentős ismeretekkel rendelkezik a társaság működéséről.
Jól megtolják a postapartneri programot
A Magyar Posta Zrt. új partneri programja arra teremt lehetőséget a kistelepülések lakossága számára, hogy a postai szolgáltatásokat továbbra is helyben, a korábbinál akár hosszabb nyitvatartási időben és több szolgáltatással egyidejűleg vehessék igénybe. Ennek támogatása érdekében írt alá együttműködési megállapodást Balczó Barnabás, a Magyar Posta elnök-vezérigazgatója és Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke – derült ki a múlt héten a két szervezet közleményéből.
A Magyar Állam és a Magyar Posta Zrt. által kötött Egyetemes Postai Közszolgáltatási Szerződés kiemelt feladatként fogalmazza meg a társaság számára, hogy a postai szolgáltatásokat mindenki számára elérhető áron és ugyanolyan színvonalon nyújtsa. A célok elérése érdekében a vállalat új postapartneri programot indított el. A program népszerűségét jól példázza, hogy a meghirdetése óta eltelt két hónapban 113 településen – 48 önkormányzattal és 65 vállalkozással együttműködésben – indult meg a szerződéskötés folyamata és további 741 településen vannak folyamatban egyeztetések. Az új partneri modell keretében a meglévő vállalkozói vagy szolgáltatói tevékenység mellett végezhetők a postai feladatok, így az érintett partnerek egyszerre növelhetik az ügyfélkörüket és árbevételüket. Ez a lakosság számára is előnyös, hiszen egy helyen, egyszerű módon, több szolgáltatáshoz jutnak hozzá.