Gazdaság

Örülhetnek a fuvarozásban dolgozó sofőrök, emelkedik a belföldi és külföldi kiküldetés adómentes napidíja

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu

A kormány a nemzetgazdaság egésze szempontjából kiemelkedő fontosságot tulajdonít a logisztikai és közúti fuvarozási ágazatnak, amely a magyar gazdaság fontos, megkerülhetetlen eleme. Ez az ágazat a GDP 5 százalékát, míg a foglalkoztatottak 4 százalékát adja, mintegy 130 ezer család megélhetését biztosítva – írta az MTI a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) hétfői közleményére hivatkozva.

A minisztérium szerint a háború és az elhibázott szankciók azonban jelentős károkat okoztak a hazai fuvarozóknak. Az energiaválság miatt megdrágultak az üzemanyagok, a szankciós infláció versenyhátrányt eredményezett 2015 óta változatlan napidíjakon keresztül, amit a járművezetők jellemzően élelmiszervásárlásra fordítanak – közölték. Miközben a Covid-válság előtt az Európai Uniós rangsorban a 8. helyezést érte el Magyarország a nemzetközi fuvarozási teljesítményt vizsgálva, jelenleg már csak a 12. helyen állunk – ez is a tárca közleményében olvasható.

A belföldön és külföldön is megfigyelhető további piacvesztés, a bérverseny, valamint a 10 ezer főre tehető sofőrhiány kezelése érdekében a kormány áttekintette a helyzetet. A kormány a versenyjavítást célzó lépések közül elsőként az adómentesen nyújtható napidíjat korrigálta, a megváltozott piaci helyzethez igazítva.
A kormány a Gazdaságfejlesztési Minisztérium javaslatát elfogadva

  • az adómentesen adható napidíj belföldi kiküldetés esetén 3 ezer forintról 9 ezer forintra, míg
  • külföldi kiküldetés esetén 60 euróról 85 euróra emeli.
  • A magyar cégekre vonatkozó napidíjak ennek köszönhetően régiós összevetésben a legmagasabbak közé fognak tartozni – emelték ki.

Az intézkedéstől a kormány azt várja, hogy javul az ágazat versenyképessége, ezáltal is segítve a szektor nemzeti össztermékhez való hozzájárulását, a vállalkozások foglalkoztatási potenciáljának szélesítését – írta a GFM.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) a magyar közúti személyszállító és árufuvarozó vállalkozások versenyképessége érdekében hozott stratégiai döntésként értékeli a kormány napidíjemelésről hozott intézkedését.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik