Gazdaság

Szigorítanák közterületeken a reklámok kihelyezését

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu

Szigorú szabályokat fogalmaz meg a reklámok, reklámhordozók és reklámtartó berendezések elhelyezésére a magyar építészetről szóló törvény. A szabályozás célja, hogy a településképet romboló reklámhordozókat levegyék, emellett a törvény értelmében a közterületről látható reklámhordozó és reklám csak olyan helyen és olyan méretben, megjelenési formában lenne elhelyezhető, amely a település vagy településrész építészeti arculatát nem sérti – írja a Portfolio.hu.

A törvény meghatározná azokat a területeket (például nemzeti emlékhelyek, kiemelten védett nemzeti műemlékek 200 méteres környezete), ahol reklámot reklámhordozón, reklámhordozót tartó berendezésen nem lehet elhelyezni, emellett számos más megoldásban is átalakulások jöhetnek.

Az építési hálón való reklámozás és a reklámháló elhelyezése például időbeli korláthoz lesz kötve. A reklámháló elhelyezése során figyelemmel kell lenni arra, hogy a reklámhálók a benapozást gyengítik, a természetes megvilágítás csökkenhet, így a rendszeres emberi tartózkodásra szolgáló helyiségek ablakainak eltakarását indokolt elkerülni. A tűzfalon festett reklám elhelyezése azonban megengedett lesz.

Meghatároznák a tetőreklámok elhelyezése során az alkalmazható technológiát is. A fentiekben említett reklámeszközök elhelyezését tudomásulvételi eljáráshoz kötnék, amely során a fővárosi és vármegyei kormányhivatal vizsgálná a törvényben és a kormányrendeletben foglalt követelmények teljesülését.

Megtiltanák az úgynevezett citylight méretnél kisebb reklámhordozók (nem plakátok) elhelyezését. Nemzetközi példákat alapul véve a reklámhordozók, reklámtartó berendezéseknél elvárás lesz, hogy kizárólag jól karbantartott, esztétikus megjelenésű, standardizált, egységes képet mutató eszközöket lehessen használni.

A politikai reklámokra nem fog kiterjedni a szabályozás, sem a cégtáblákra, kirakati reklámokra.

Azok az eszközök pedig, amelyek kihelyezését a hivatal tudomásul vette, rákerülnek a „reklámzaj térképre”. Lesz reklámbírság is 500 ezer forint és 3 millió forint közötti összegű. Mivel a cél a településképbe és tájba nem illő reklámok mielőbbi eltávolítása, ezért a törvény egyetemes felelősséget kíván megállapítani, azaz a kormányhivatal az ingatan tulajdonosával és a reklámeszköz tulajdonosával szemben egyaránt felléphet, és az eltávolítást bármelyiküktől követelheti.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik