Gazdaság

Leállt az acélgyártás, nagy bajban a Dunaferr

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

Tarthatatlanná vált a Dunaferr helyzete, az egyik nagyolvasztó hetekkel ezelőtti leállítása után pénteken a cég arra kényszerült, hogy leállítsa a másik nagyolvasztóját is. A leállás közvetlen oka, hogy a koksz beszállítását évtizedek óta végző Donau Brennstoffkontor GmbH (DBK) váratlanul megtagadta a szállítást. A kokszhiány miatt bekövetkezett leállás azt jelenti, hogy jelenleg nincs lehetőség nyersvas- és acélgyártásra a Dunaferrnél – derül ki a cég közleményéből, amely szerint túlélésére az egyetlen esély, hogy a termelést fent tudja tartani, és rövid távon újra tudja indítani a nagyolvasztóit, mert a hosszabb leállás – az újraindulás műszaki kockázatai és költségei miatt – ellehetetlenítené a működését.

Az egyetlen megoldás az lehet, ha a szükséges mennyiségű és minőségű koksz beszállítását újra, legkésőbb egy héten belül megindítja a DBK, tették hozzá, megjegyezve, hogy közép- és hosszabb távon pedig a túlélés egyetlen lehetőségét az állami beavatkozás jelentheti.

Az orosz-ukrán háború, az Európára rászakadó energiaválság, valamint logisztikai nehézségek mára a Dunaferrt olyan helyzetbe sodorták, amivel a társaság egyedül képtelen megbirkózni. Közleményük szerint a kormányzat elkezdte a nagy iparvállalatok számára is segítséget jelentő támogatás kereteinek kidolgozását. A gyármentő program elsősorban az energiaár-csökkentő intézkedések és bértámogatások, valamint adókedvezmények, illetve a konkurensek által külföldről behozott termékekre kivetett magasabb „védővámok” útján segíthet. A kiutat a Dunaferr számára is a kormányzati intézkedések lehető leggyorsabb bevezetése jelentheti.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik