Gazdaság

Erősen visszafogjuk a költéseinket az infláció miatt, de van, amihez most is ragaszkodunk

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

Magyarországot is magába foglaló régiós felmérés készült a Publicis Groupe megbízásából arról, hogyan változnak az emberek fogyasztási szokásai az erősödő inflációs környezet hatására az egyik leggyakrabban vásárolt kategóriában, a fogyasztói csomagolt áruknál  (CPG). A kutatásból az derült ki, hogy a magyarok érzékenysége a legszembetűnőbb, nagyobb arányban állítják le a költekezésüket, mint például a csehek, akik az infláció ellenére is költenek. A szlovákok és a lengyelek szintén inkább a „magyar trendhez” zárkóznak fel. Általánosan mindegyik országra igaznak bizonyult, hogy

  • az éttermi, szórakozási kiadásaikról mondanak le legkönnyebben a fogyasztók,
  • a gyógyszerekhez, vitaminokhoz és a kávéhoz viszont erősen ragaszkodnak.

Rekord infláció és emelkedő kamatok

A kutatás a változás mértékét vizsgálta meg elsőként. 2022 áprilisában az infláció Csehországban volt a legjelentősebb: ott a ráta éves szinten 11,9 százalékra ugrott, míg ez Lengyelországban 10,2%, Szlovákiában 9,6% és Magyarországon 8,6 százaléknál járt. A banki kamat átlagok is elszálltak: hazánkban 1 százalékot – 4,4 százalékról 5,4 százalékra – emelkedtek, míg a cseheknél és a lengyeleknél a növekedés csak 0,8 százalék volt.

A csehek bátrabb költekezők, a magyarok óvatosabbak

Érdekes eredményt hozott, hogy melyik nemzet reagált a legérzékenyebben a nehezedő gazdasági hatásokra. A csehek a legstabilabbak: a válaszadók 52 százaléka semmit sem változtatott a vásárlási szokásain és nem is számít rá, hogy változtatni fog rajtuk. A fogyasztási szokások legszembetűnőbb változása a kiadások csökkentése volt, aminek három eltérő módját –  költések megállítása, a kisebb mennyiségek vásárlása és olcsóbb márkákra váltás – figyelte meg a kutatás. A magyar fogyasztók költekezési érzékenységét jól példázza, hogy leginkább ők választották az első módot, vagyis 19 százalékuk befagyasztotta a költéseit (ugyanez a szlovákoknál 17% volt, a lengyeleknél 13%, viszont a cseheknél csak 11%).

Míg a csehek több mint fele idén áprilisig semmit sem változtatott a vásárlási szokásain, addig ez már csak a magyarok alig több mint harmadára igaz. A lengyeleknél és a szlovákoknál ugyan jobb a helyzet, mint Magyarországon, de csupán egy-egy százalékkal – emelte ki a kutatást megrendelő cég médiaigazgatója, Major Helga. A másik két módszer – a kisebb mennyiségű vásárlás és az olcsóbb márkákra áttérés – a lengyeleknél volt a leginkább jellemző (40%), majd a magyaroknál (37%), a szlovákoknál (36%) és végül a cseheknél (30%). Kiadásaik növekedését a leginkább a lengyelek érzékelték (9%), szemben a többiekkel (6-7%).

Általános trendként jelent meg, hogy a férfiak nehezebben változtattak vásárlási szokásaikon, mint a nők. A változások kérdésében a magasabb jövedelemmel rendelkező háztartások kevésbé érezték magukat érintettnek, mint az alacsonyabb jövedelműek. Magyarországon a magasabb jövedelműek csoportja a 430 ezer forint felett keresőket jelenti, közülük 44% nyilatkozta, hogy semmit sem változtatott, míg az alacsonyabb jövedelműek a 270 ezer forint alatt keresőket takarja, akik csupán 33 százaléka nyilatkozott ugyanígy. A korosztály nem volt meghatározó a fogyasztási szokások változásában, egyedül a cseheknél volt némi eltérés, ahol úgy tűnik, az idősebb generáció áll stabilabb lábakon, míg a szlovákoknál ez a fiatalabb közönségre igaz.

Kedvencek az online kereskedelemben: kutyakaja és kávé

Az állateledelt vásárlóknál megfigyelhető trend, hogy költéseiket az online térbe terelték, kezdve a csehekkel, akik 35 százaléka, míg a lengyelek 32 százaléka, a magyarok és a szlovákok 25 százaléka számolt be erről. Ugyanez figyelhető meg a kávévásárlásoknál is: kisebb, 12-16 százalékos arányban itt a lengyelek vezetik a sort. Az online kávévásárlás a környező országokba már kezd begyűrűzni, a magyar piacon ez a trend még nem igazán jellemző, de a terjedés egyértelműen érezhető.

Ezekhez ragaszkodunk a legjobban: gyógyszerek, vitaminok és kávé

Bizonyos termékkategóriákról a magas infláció ellenére sem mondunk le – ezek a gyógyszerek, a vitaminok, a megtakarítások, a higiéniai termékek, a kávé, az állateledel, az alapélelmiszerek és a benzin. A kozmetikumok, sportszerek, háztartási és elektronikai cikkekkel kapcsolatos költéseket közepesen érintette az infláció, míg a fogyasztás visszaesése az éttermek, bárok, kultúra, játékok, utazás, alkoholos italok kategóriáknál figyelhető meg a leginkább. A megkérdezettek itt csökkentették vagy szüntették meg kiadásaikat a legnagyobb arányban.

A kutatást 2022 áprilisában, mintegy háromezer 18 és 55 év közötti magyar, cseh, lengyel és szlovák fogyasztó megkérdezésével készítette a Kantar. A felmérés 5 CPG kategóriában – édesség, alkoholmentes ital, étel, állateledel és kávé – vizsgálta a vásárlói szokásokat.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik