Gazdaság

Felpörögni látszik a bedőlt Malév-leánycég felszámolása

A cég eszközeinek árverése bombaüzletnek ígérkezik.

Új lendületet kapott az Orbán-kormány által még 2020-ban felszámolásra ítélt állami tulajdonú reptéri cég, a Malév GH felszámolása – írja a 444.hu. A felszámolással megbízott, szintén állami tulajdonban lévő Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. ugyanis kiírta a földi kiszolgálói tevékenységhez használt eszközök árverését.

A lap szerint ez az árverés jó üzletnek ígérkezik, mert az eszközállomány 700 járművet jelent, a kikiáltási ár meg 2,1 milliárd forint, így mindössze 3 millió forintos darabár jön ki a csomag tartalmára. Ennyi eszközből pedig már egy komplett földi kiszolgálással foglalkozó céget fel lehet tölteni. A licitálás július 8-tól július 23-ig tart majd.

A lap szerint nehéz pontosan megítélni, hogy mi vezetett a Malév leánycégének csődjéhez, de a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) korábbi közlése szerint a cég a nemzeti légitársaság bedőlése óta folyamatosan finanszírozási problémákkal küzdött. A társaságnak ugyan sikerült a 2017-ben megkezdődött reorganizáció hatására – milliárdos állami támogatás segítségével –szerény mértékű nyereséget elérnie 2018-ban, de a koronavírus-járvány betette a kaput a légiközlekedésnek, és a cég 2020 júniusára fizetésképtelenné vált.

Az MNV az Orbán-kormány döntése alapján 2020. június 26-án – likviditási problémákra hivatkozva – kezdeményezte a felszámolási eljárás megindítását a reptéri cég ellen, de aztán egy évig lényegében nem történt semmi.

Tavaly nyáron az mfor.hu írta meg, hogy az állami felszámoló meghirdette az első pályázatokat, amelyeken a Malév GH ingóságait – elsősorban cipőket, munkaruhákat – próbálták értékesíteni. Az első jelentősebb árverésre viszont csak idén nyáron kerül sor.

A lap azt írja, érdekes lesz figyelni, ki nyeri a licitet, mert a lehetséges befutók között kormányközeli nagyvállalatok tulajdonában lévő cég is van. Az Airport Service Budapest Zrt. – amely az Air China, az Air France, az Egyptair és az Emirates légitársaságok kiszolgálója – korábban Demján Sándoré volt, most viszont a B+N Referencia Zrt., a Civil Zrt. és a Valton-Sec Zrt. osztozik rajta.

A Civil Zrt. Pintér Sándor belügyminiszter volt cége, de a Valton és a B+N is gyakori nyertese közbeszerzéseknek.

Beszámolója alapján az Airport Service tavaly komoly veszteséget könyvelt el: a közel 4 milliárd forintos forgalom ellenére milliárdos mínusz jött össze. A bevételei azonban leginkább vagyonvédelemből és takarításból származtak 2021-ben, földi kiszolgálásból csak 208 millió forint érkezett a társasághoz.

A reptéren a cégen kívül még a francia Menzis és a török Celebi foglalkozik földi kiszolgálással, de nekik – mint írják – nem biztos, hogy szükségük van a Malév GH 700 járműjére.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik