Gazdaság

Mol: ellátási problémákat okozna, ha azonnal leválnánk az orosz kőolajról

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

Több százmillió dolláros beruházás és több év kellene ahhoz, hogy a Mol Nyrt. teljesen átálljon az orosz kőolajról más típusokra – közölte a magyar olajtársaság, ahol egyelőre még csak vizsgálják, pontosan milyen beruházásokra lenne szükség ehhez. Mint csütörtök reggeli cikkünkben írtunk róla, az orosz olajimport megszűnése esetére a miniszterelnök üzemanyaghiányt vetített előre, a lapunknak nyilatkozó Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázpiaci elemzője szerint ugyanakkor bármilyen olajat fel tudnak dolgozni a Mol finomítói, igaz, más lenne a végtermékek összetétele és a nyereségtartalom.

A Dunai Finomító működését alapvetően oroszországi keverék kőolaj feldolgozására terveztk: jelenleg más típusú kőolajat legfeljebb 35 százalékos arányban tud felhasználni a Mol – áll a közleményben. Az orosz kőolajra bevezetett embargó jelentős hatással lenne a finomító működésére és az ellátásbiztonságra, az eltérő minőségű kőolaj-keverék teljesítménycsökkenést, finomítói meghibásodásokat okozhatna – vetítette előre a Mol.

A Dunai Finomító működését át lehet állítani arra, hogy 100 százalékban alternatív típusú kőolajokat dolgozzon fel, azonban ennek átfutási ideje a kockázatok minimalizálásával akár 2-4 év is lehet, és több száz millió dolláros többletköltséggel járna.

Az orosz kőolaj azonnali kiváltásának technikai korlátait az okozza, hogy a különböző típusú kőolajok kémiai összetétele teljesen eltérő. A Mol finomítói az úgynevezett orosz kevert (REB – Russian Export Blend) kőolajra lettek tervezve. A REB-től eltérő összetételű kőolaj használatára fel lehet készíteni a finomítót, de az átállás szigorúan szabályozott protokoll alapján történő, időigényes folyamat. A különböző típusú kőolajoknak emellett más a finomítói termékkihozatala (a dízel, benzin és vegyipari termékek aránya átalakul), azaz eltér, hogy egységnyi kőolajból mennyi és milyen típusú terméket lehet előállítani.

A megváltozott termékkihozatal pedig ellátásproblémákat okozna egyes termékekből rövid- és középtávon.

A közlemény foglalkozik azzal az esettel is, ha az orosz export keverék szállítása nem lehetséges a jelenlegi úton, azaz a Barátság-kőolajvezetéken. Ebben az esetben az Adria-kőolajvezetékkel láthatók el a Mol-csoport szárazföldi finomítói: a magyarországi Dunai Finomító és a szlovákiai Slovnaft Finomító.

A Mol azt is írja, hogy eddig 170 millió dollárt fordított arra, hogy csökkentse Magyarországon az orosz kőolaj bedolgozás arányát, megnövelte az Adria kőolajvezeték fogadóképességét, és szélesítette a tengeri szállítási lehetőségeket is. Az Adria vezeték elméleti kapacitása havonta 1100 kilotonna, azonban ebből jelen pillanatban csak 900 kilotonna áll rendelkezésre.

A Mol azt állítja, hogy az Adria vezeték maximális kapacitás eléréséhez a horvát olajvezeték-üzemeltetőnek, a Janafnak is jelentős, legalább egy évig tartó beruházásokat kellene végrehajtania.

Az orosz export keverék hiányában a szükséges alapanyagminőség eléréséhez több alternatív kőolajfajta keverésére lenne szükség, ehhez jelentősen bővíteni kell a kőolajtároló kapacitást. A Mol szerint ez a fejlesztés szintén több éves munka árán valósulhat meg. Emellett – egy esetleges orosz kőolajembargó esetén – az olajkereskedelmet is újra kellene szervezni, mivel új beszállítókat kell találni, és új szerződéseket kell kötni.

Az esetleges kőolajembargó mellett vélhetőleg az oroszországi eredetű dízel üzemanyag EU-ba irányuló behozatala is korlátozás alá kerülne, ami évente mintegy 30 milliárd liter dízel kiesését jelentene elsősorban a közép-európai régióban, és átmeneti ellátási zavart okozna – írja a Mol.

Az elemző szerint a zökkenőmentes átmenethez nem kellene több egy évnél

Pletser Tamás, az Erste  Bank elemzője annyival egészítette ki lapunknak adott korábbi nyilatkozatát, hogy a Mol csoport számára a döccenőmentes teljes leválás az orosz uráli típusú kőolajról nem menne azonnal. Ehhez több hónapra, akár egy évre is szükség lehet, valamint a cégnek logisztikai beruházásokra, tárolók építésére is szüksége lehet. Ezek a beruházások azonban nem jelentenek olyan terhet, amit a cég ne tudna kitermelni a mostani időben, az éves beruházás nem emelkedne drasztikusan. A Mol éves beruházása ugyanis 1,8 milliárd dollár, emlékeztetett Pletser. A lengyel olajcégek gyors leválást terveznek, náluk 50 százalék az uráli kőolaj aránya, és az év végéig válnának le teljesen az orosz olajról, hozott példát az elemző.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik