Gazdaság

Egyelőre nem mernek emelni az éttermek, de akár 40-50 százalékkal is elszállhatnak az árak

MTVA/ Nagy Zoltán
MTVA/ Nagy Zoltán

Akár 40-50 százalékos éttermi áremelkedés is indokoltnak tűnik nyár elejére az üzemanyagár sapka esetleges megszüntetése és az ezzel járó költségnövekedések miatt. Erről a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) elnöke, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) elnöke beszélt a Világgazdaságnak. Kovács László szerint egyelőre mindenki erősen ellenáll az áremelési kényszernek, hiszen nem akarják átlépni azt az árszintet, amely miatt már csökkenne a forgalmuk, de a 25-30 százalékos emelésre valószínűleg rákényszerülnek, különben tönkremennek.

Egyelőre az elmúlt két évben felhalmozódott lakossági megtakarítások elég fedezetet nyújtanak a fogyasztási szint fenntartására, a korlátozásokkal teli időszak után az emberek szívesen költekeznek, és igyekeznek a lehetőségekhez mérten jól érezni magukat – mondta.

Kérdés, hogy amikor a nemzetközi helyzet, a háború miatt megcsappanó ukrán gabona- és takarmánynövény-export, az esetleg elzáródó orosz gázcsapok, az akadozó acéltermelés és az egyéb begyűrűző hatások nyomán elkerülhetetlenné válhat az élet minden terén jelentkező áremelkedés, az mennyire fogja majd vissza a fogyasztást. Példaként egy családi ebéd ára most egy négytagú asztaltársaság esetében 15-20 ezer forintba kerül, de nem fognak érte 25-30 ezer forintot kifizetni, még akkor sem, ha a jóval nagyobb végszámlán a vendéglős egy forinttal sem keres többet. Azt mondta:

A nyár vízválasztó lehet az idén, fontos lenne belföldön tartani a turistákat, hogy ne külföldre vigyék a pénzüket, hanem tartsák életben a vendéglátóipart.

Az ipartestület elnöke jelezte, hogy félmillió ember megélhetése függ közvetlenül és közvetve – családtagokkal együtt – a vendéglátástól. A belföldi vendégforgalom felértékelődött az utóbbi két évben, a legjobb vendég a hazai – vélik a vendéglátósok. Mint Kovács László elmondta, most teljesül be, amit másfél éve jelzett, hogy az újranyitás után derül ki, hogy ki bírja még tovább finanszírozni a következő éveket. Mindezt úgy, hogy tartalékokat képezni az elmúlt két évben nem volt lehetőség, és úgy tűnik, az idén sem lesz, ezért is volna fontos a korábbiakhoz hasonlóan sikeres turisztikai kampányokkal itthon tartani a belföldi vendégeket – összegezte.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik