Gazdaság

Faültetéssel harcolnak hazai cégek is a globális felmelegedés ellen (x)

Nem lehet figyelmen kívül hagyni a klímaváltozás veszélyeit, a saját bőrünkön is érezzük annak hatásait. Egyénileg is tehetünk a környezetvédelemért, de még nagyobb a hatás, ha a nagy cégek közösen keresik a megoldást.

Tudjuk és érezzük, hogy a globális felmelegedés létezik, és az nem csak a távoli jövőben játszódó sci-fikben létezik. Emelkedik az átlaghőmérséklet, elsivatagosodnak a korábbi erdőterületek, emelkedik a természetes vizek hőmérséklete, illetve a tenger szintje is, a Föld tüdejének tartott amazonasi esőerdő területe évről-évre csökken.

Szerencsére vannak olyan lépések, amelyek aktívan csökkenthetik a környezeti károkat. Egy globális kezdeményezés például azt tűzte ki célul, hogy 100 millió fát ültessenek el világszerte öt év alatt. A Mastercard 2020 januárjában indította el a Priceless Planet Koalíció névre keresztelt környezetvédelmi programját. A fizetéstechnológiai cég ezzel igyekszik csökkenteni az emberiség ökológiai lábnyomát, illetve ellensúlyozni az utóbbi években felgyorsult erdőirtások hatásait.

A cél elérése érdekében a vállalat összeköti a fogyasztókat, a pénzintézeteket, a kereskedőket és a településeket azért, hogy összehangolják a környezetvédelmi törekvéseket. A hatalmas mértékű faültetéshez a szakmai hátteret a Conservation International (CI) erdészeti szakértői és a World Resources Institute (WRI) biztosítják. A programban résztvevő intézmények adományokkal és innovatív technológiával segítik, hogy teljesüljön a 100 millió fa ültetése. A következő évben Kenyában, Brazíliában és Ausztráliában, vagyis az erdőirtás miatt leginkább veszélyeztetett területeken ültetnek fákat. Később a szakmai stáb javaslatai alapján kibővítik a helyszíneket.

A program Magyarországon is jelen van, a régióban elsőként a hazai bankok közül az OTP Bank csatlakozott hozzá. A bank 100 ezer euró adománnyal támogatja a faültetést. Az OTP Bank emellett saját Zöld Programjával segíti a gazdasági szereplőket és a fenntarthatósági szempontok érvényesülését. Ez azért jó hír, mert összedolgozva a cégek lényegesen nagyobb környezetvédelmi hatást, sokkal nagyobb változást képesek elérni, mint egyenként.

A Mastercard programjához továbbra is csatlakozhatnak a környezetvédelemért aktívan tenni akaró cégek. A cél nemes, hiszen a faültetés a globális felmelegedés ellen az egyik leghatékonyabb eszköz. Az Egyesült Nemzetek Éghajlat-változási Kormányközi Testületének (IPCC) jelentése szerint ahhoz, hogy az átlaghőmérséklet emelkedése 2030-ig ne haladja meg a kritikus 1,5 Celsius fokot, 1 milliárd hektárnyi fa ültetésére van szükség. A fizetéstechnológiai cég ennek érdekében vállalta a 100 millió fa ültetését.

A két cég, az OTP Bank és a Mastercard emellett további programokat is indít a fenntarthatóság szellemében. Elsőként az OTP Banknál lehetett például 85,5%-ban újrahasznosított műanyagból készült bankkártyát igényelni. Ilyet kaptak a Junior bankkártya birtokosai.

A fenntartható és környezettudatos szemlélet kialakítását segíti a nemrég Stockholmban felépített Fenntarthatósági Innováció Laboratórium is, amelyet a Mastercard a környezettudatos digitális termékek fejlesztésére hozott létre. Ez a központ azt fogja vizsgálni, hogyan lehet az új technológiákat – mint az 5G, a kvantum, a blokklánc, vagy a mesterséges intelligencia – a környezeti problémák kezelésére használni.

A vállalat a magyarországi pénzügyi szereplőket is ösztökéli a fenntartható működésre. Idén például az Év bankja versenyen már külön kategóriában díjazzák az Év fenntartható bankját, amely a bankok környezetvédelmi programjait ismeri el. Emellett az egyéni felelősségvállalást is segítik azzal, hogy a Mastercard budapesti csatapa a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségével közösen kiadta a Zöld kézikönyvet, amely a fenntartható és zöld irodai és home office munkavégzéshez ad ötleteket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik