Gazdaság

„Krízishelyzetben a digitalizáció kulcsfontosságú lehet egy vállalkozás számára” (x)

Adam Winger/Unsplash
Adam Winger/Unsplash
A Mastercard nemrég publikálta friss kutatását, amiben a magyar kisvállalkozói szektor szereplőit kérdezték pénzügyi szokásaikról és a világjárvány hatásairól. A legfontosabb tanulságokról Berkes Tibort, a cég üzletfejlesztési igazgatóját kérdeztük.

Mastercard

Talán már elmondhatjuk, hogy túl vagyunk a világjárványon, de a gazdasági következményeket csak most mérjük fel. Hogyan áll ilyen szempontból a hazai kisvállalkozói szektor?

Azt már az elmúlt évben is láttuk, hogy a járvány hatása teljesen eltérő volt a különböző vállalkozói szegmensekben. Nagyon sok vállalkozás hónapokon át volt kénytelen szüneteltetni tevékenységét, de sokan éppen ennek hatására kezdtek fejleszteni és tudtak a rossz körülmények ellenére előrébb lépni. A kutatásunk eredményei is ezt támasztják alá.

Hogyan értékelték pénzügyi szempontból a vállalkozók ezt az időszakot?

Talán meglepő lehet, de a többség pozitívan. A magyar kis- és középvállalkozások közel fele (48%) tudta hozni a korábbi év eredményeit 2020-ban, és 52 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ezt a szintet idén is elérik majd. A megkérdezettek több, mint negyede (27%) pedig üzleti növekedéssel számol a közeli jövőben.

Mi segít egy vállalkozást egy ilyen krízishelyzetben?

Mi úgy látjuk, hogy azok kerültek ki nyertesen ebből a helyzetből, akik gyorsan léptek, és ha néha várakozniuk is kellett, azt az időt fejlesztésre tudták fordítani. Sok esetben ehhez elég volt újra strukturálni a havi kiadásokat, például a fizikai üzletre szánt költésekből az online jelenlétet erősíteni. A Mastercardnál azt tapasztaltuk, hogy a jelen krízishelyzetben a digitalizáció kulcsfontosságú a vállalkozások számára.

Az egyértelmű, hogy mind itthon, mind globálisan óriási növekedés volt a digitális fizetések terén. Hogy alakult ez a vállalkozásoknál?

Az adatok alapján úgy tűnik, hogy míg a világjárvány a vásárlók napi fizetési szokásait gyökeresen megváltoztatta és tolta a digitális fizetések irányába, addig a vállalkozások szokásai nem változtak ennyire drasztikusan. Itt eleve jobban állnak az elektronikus fizetési megoldások, hiszen a készpénz kezelése és könyvelése egyaránt bonyolult. A megkérdezett cégek 68%-a elsődlegesen banki átutalással fizet, és a napi ügymenet kapcsán is ezt a fizetési módot részesíti előnyben. A kártyás fizetést 16 százalékuk említette elsődleges fizetési eszközként, és főleg az olyan kiadásokat rendezik ily módon, mint az üzleti ebédek, utazások, szállás fizetése és a tankolás.

Amikor a bankjukkal való kapcsolatukról kérdezték őket, a válaszadók 76 százaléka azt mondta, hogy a bankjával jó kapcsolatot ápol, de ez a kapcsolat főként a tranzakciók lebonyolítására korlátozódik és nem is várnak ennél többet. Mi lehet az oka ennek a passzív viszonynak?

Ahogy magánemberként, úgy egy vállalkozás vezetőjeként sem várunk el annál többet a bankunktól, mint hogy stabilan támaszkodhassunk az általa nyújtott és számunkra legfontosabb szolgáltatásokra. Ilyen szempontból ez a 76 százalék egy nagyon szép eredmény. De ma már számos olyan szolgáltatás érhető el, amiről talán egy vállalkozó nem is tud. Például céges bankkártyát adhat úgy az alkalmazottai kezébe, hogy a kártyákhoz különböző szabályokat kapcsol: például, hogy milyen típusú üzletekben használható, milyen limittel. Vagy akár üzleti utazásai során plusz kényelmi szolgáltatásokra lehet jogosult, legyen az egy reptéri váró használata, vagy egy üzleti biztosítás. Ebben pedig a pénzügyi szolgáltatóknak is fontos szerep jut, hogy fejlesszenek és megfelelően tájékoztassák ügyfeleiket ezekről a lehetőségekről.

 

A kutatás bejelentésével egy időben a Mastercard kampányt is indít, amivel kifejezetten a mikro- és kivállalkozói szektort szeretnék megszólítani. Mi ennek a célja?

A Mastercardnál őszintén hiszünk abban, hogy a mikro- és kisvállalkozások fejlesztése közös érdekünk, hiszen ezek adják a magyar gazdaság gerincét. Ennek a fejlesztésnek pedig 2021-ben az egyik legfontosabb eszköze a digitalizáció. A kutatásunkban négy olyan vállalkozói szegmenst azonosítottunk, amelyek a maguk módján sajátságosak és eltérő eszközeik lehetnek a fejlesztésre. Ez a négy szegmens a vendéglátás, a kiskereskedelem, a szépségipar, illetve a háztartási szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások. Nekik készültünk egy ingyenesen letölthető Digitális Kisokossal, melyben kézzelfogható segítséget nyújtunk a digitalizáció terén. Reméljük, hogy sokak számára adhatunk ezzel egy fontos lökést a járvány utáni újrakezdéshez.

A Mastercard weboldalán az érintettek e-bookot, videókat és podcast tartalmakat találnak, melyek segítenek a COVID-19 utáni újrakezdésben. Az 50 pontból álló, ingyenesen letölthető e-book (Digitális Kisokos) hasznos tippeket, konkrét, ingyenes alkalmazásokat és linkeket tartalmaz, melyek kézzelfogható segítséget nyújtanak a digitális téren fejlődni kívánó vállalkozásoknak.

E mellett egy nyereményjátékra is sor kerül, melynek nyertesei a négy szegmens egy-egy elismert és sikeres képviselőjével konzultálhatnak: Wossala Rozina séf, Szabadfi Szabolcs „Szabi a pék”, Zólyomi Zsolt parfümőr és Balázs Péter az Ács Budapest vezetője várja majd a 4 győztest.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik