Így kell kérelmezni a 70 százalékos állami bértámogatást

Nagyobb cégeknél bonyolult lehet a nyilatkoztatás, és vannak kockázatok. Viszont home office-ra is jár.
Kapcsolódó cikkek

A cégek elkezdhetnek barátkozni a 70 százalékos bértámogatás program nyomtatványaival, ugyanis azok szerdán megjelentek a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat (NFSZ) honlapján. A támogatás április 16-tól elérhető, a kormányhivatalok döntenek a beadványokról, nyolc munkanapon belül kell határozniuk a támogatásról. Ha elutasítanak egy kérelmet, nincs jogorvoslat, viszont legfeljebb egyszer újra be lehet adni a bértámogatási igénylést. Ha megítélik, akkor a támogatásra hazai és európai uniós forrásból érkezik majd a fedezet.

Ahogy a kormányrendeletből már kiderült, a bértámogatást

A programban a munkáltató vállalja, hogy nem szünteti meg a munkavállaló munkaviszonyát és a dolgozó egyéni fejlesztési idejére bért fizet. A munkavállaló vállalja, hogy munkát végez és az egyéni fejlesztési időben a munkaadója rendelkezésére áll. Az állam pedig a 70 százalékos bértámogatást ad a rövidített munkaidő miatti jövedelemkiesés kompenzálására.

2 kérelem, 3 nyilatkozat

Első ránézésre rengetegnek tűnik a nyolc bértámogatással kapcsolatos dokumentum, ami felkerült az NFSZ honlapjára. Ezek között van egy részletes tájékoztató, ami a kormányrendelet szövegét értelmezi, másik három pedig ezt egészíti ki. Külön kitérnek az elektronikus ügyintézésre, elmagyarázzák, ami a rendeletből nem derült ki, hogy mit jelent, ha egy vállalkozás nehéz helyzetben van, illetve hogy ők mely esetben nem vehetik igénybe a támogatást, ezen kívül van még egy tájékoztató a köztulajdonban lévő gazdasági társaságok közzétételi kötelezettségéről.

Mennyi bért kell adni az egyéni fejlesztési időre?

A munkáltatói kérdőívben szerepel, hogy erre az időre a munkáltató vállalja,  munkabért fizet, annyit, hogy ez a munkabér a támogatással együtt elérje a munkavállaló távolléti díját. Ezt a létszámfenntartási időszak utolsó munkanapján bérjegyzékkel igazolni is kell majd.

Maga a kérelem két részből áll, az egyik felét a munkáltatónak kell kitöltenie. Kezdődik a céges adatokkal, aztán igen-nem válaszokat kell adni arra, megfelel-e a cég a támogatás kritériumainak. Végül fel kell sorolni az összes dolgozót név szerint, a munkavégzés helyével, tajszámmal, akikre bértámogatást kér a cég, jelezve egyenként az eredeti munkaidőt, a csökkentettet, a támogatás alapját képező távolléti díjat és az egyéni fejlesztés idejére járó bért.

A kérelmező munkáltatónak ezen kívül egy, az államháztartási törvényre hivatkozó összeférhetetlenségi nyilatkozatot kell leadnia – többek között döntéshozók, -előkészítők, kormánytagok és más prominens személyek, illetve hozzátartozóik sem támogathatóak.

A kérelem második felét a dolgozónak kell kitöltenie, a személyes adatok mellett a támogatással kapcsolatos kérdésekre kell válaszolni, végül munkakörrel és munkahellyel megadni, az adott dolgozónak mennyi a napi átlagos munkaideje, mennyi lesz a csökkentett, mennyi a távolléti díja, és mennyi bértámogatást kér. Arra érdemes lesz odafigyelni, hogy a munkavállalói és munkáltatói táblázatban szereplő adatok (például távolléti díj, munkaidő) stimmeljenek.

Home office: jár a 70 százalékos bértámogatás

Több szervezet is számonkérte a kormányon, hogy a járványhelyzet miatt biztonságos home office-ra miért nem lehet megkapni a 70 százalékos bértámogatást. Ezt arra hivatkozva állították, hogy a támogatásról szóló rendelet kizárja, ha a Munka Törvénykönyve 53. §-a szerint átmenetileg a munkaszerződéstől eltérő munkakörben, munkahelyen vagy más munkáltatónál foglalkoztatják a dolgozót. Alapesetben ez alá a pont alá tartozik a home office is.

A napok óta tartó bizonytalanságnak most egy közleménnyel vetett véget az Innovációs és Technológiai Minisztérium. Eszerint a programban azok a Munka Törvénykönyve szerint foglalkoztatott munkavállalók vehetnek részt, akik a veszélyhelyzet kihirdetése és a kérelem benyújtása közötti időszak alatt megszakítás nélkül foglalkoztatásban álltak a munkáltatónál, akár „home office” keretében is. Vagyis a lényeg az, hogy nem szakadt meg a munkaviszonyuk, mindegy, hogy fizikailag az adott cég telephelyén, üzemében vagy otthonról dolgoznak.

A dolgozónak még két nyilatkozatot kell kitölteni. Az egyikkel vállalja, hogy belép a támogatási programba. Ebben ismét meg kell adni a személyes adatokat, de rákérdeznek többek között a végzettségre is. Az nem derül ki a dokumentumcsomagból, mi célt szolgál, hogy a nemzetiséget is firtatják, igaz, arra a kérdésre, hogy Mely nemzetiséghez tartozónak érzi magát?,  nem muszáj beikszelni, hogy roma, kínai arab vagy más, a nem tudom vagy nem nyilatkozom választ is elfogadják. A megváltozott munkaképességre és a fogyatékosságra is rákérdeznek, amire szintén nem kötelező válaszolni. (Egyébként ha a munkáltató már kap megváltozott munkaképességű dolgozóira támogatást, akkor a 70 százalékos állami bértámogatásban nem vehet részt.)

A másik nyilatkozattal a dolgozó hozzájárul az utánkövetéshez, azaz ha kérik, a támogatás lejárta után egy hónap múlva, illetve hat hónap múlva vissza kell jeleznie, hogy még állásban van-e. (A három hónapos támogatás lejárta után egy hónapig köteles továbbfoglalkoztatni a munkáltató.)

A nyomtatványok mind kitölthetőek számítógéppel, de amiket alá is kell írni, azokat az elektronikus beküldés előtt ki kell nyomtatni, aláírni, majd beszkennelni. A kérelmet a cégkapun keresztül lehet beküldeni, de akik elektronikus ügyintézésre nem kötelesek (ilyen lehet az adószámmal nem rendelkező egyesület, alapítvány valamint az egyházi jogi személy), azok az e-papiron keresztül küldhetik be a kérelmet.

Nagyobb cégeknél nem lesz egyszerű a nyilatkoztatás

A Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda adócsoportjának vezetője, Kántor Balázs szerint a rendelet célja mindenképpen üdvözlendő, azonban a támogatás odaítélésének egyes szabályai, szabályozatlan kérdései a munkaadóknak kockázatot jelentenek:

Kiemelt kép: MTI /EPA /ANSA /Claudio Peri