Mintha az elmúlt tíz év összes hitelfelvevője egyszerre akarna ügyet intézni a bankokban

A hitelmoratórium miatt megrohanták a bankfiókokat és a call centereket. Pedig van más megoldás.
Kapcsolódó cikkek

Valóságos ügyfélroham indult el azután, hogy a kormány hiteltörlesztési moratóriumot hirdetett az év végéig. Több banknál is jelezték, hogy leterheltek a telefonos ügyfélszolgálatok és a fiókok ügyintézői is. Így érzékeltette a helyzetet lapunknak egy banki dolgozó:

Olyan, mintha az elmúlt 10 év szinte összes hitelfelvevője egyszerre akarná felhívni a call centert vagy bemenni a bankba ügyet intézni.

A bankok igyekeznek online platformra terelni az ügyintézést, váltakozó eredménnyel.

Elméletileg utóbbiak vannak kevesebben, a Magyar Nemzeti Bank előzetesen úgy becsülte, hogy a lakossági hitellel rendelkezők 80 százaléka él majd a moratóriummal. Ám még így is óriási a roham – néhány bankot megkérdeztünk a tapasztalatairól, és begyűjtöttük, hol milyen segítség érhető el az otthoni ügyintézéshez.

OTP: több mint egymillió ügyfelet érint a moratórium

A legnagyobb lakossági banknál egymilliónál is több ügyfelet érint a moratórium. Az OTP-nél arról számoltak be, hogy nagyon sokan keresik fel fiókhálózatukat vagy telefonos ügyfélszolgálatukat, ezért hosszabb várakozási idővel kell számolni. A nyilatkozatok alapján úgy becsülik, hogy körülbelül 30 százalék lehet azok aránya, akik most nem veszik igénybe a fizetési haladékot.

A moratóriummal kapcsolatos megszaporodott ügyintézés kezelésére és koordinálására szakértői csoport alakult az OTP-nél. Vannak ugyanis olyan részletek, amiket az átlagügyfél nem vesz észre a rendeletdömpingben. Például kevéssé köztudott, hogy a moratórium a lakástakarék-pénztárakat és a lízingeket is érinti, nem csak a különböző hitelek törlesztéseit állítja le a bank, ha eddig az beszedéssel ment.

Az OTP egyébként a moratóriummal kapcsolatos minden fontos információt megoszt honlapján, amely folyamatosan frissül. A speciális esetek, például a hitelkártyákkal kapcsolatos tudnivalók miatt érdemes a gyakran feltett kérdéseket, illetve a külön hitelkártyakérdésekkel foglalkozó aloldalon is böngészni.

Húzós lehet, ha valaki hitelkártyánál él a törlesztési moratóriummal
A kamat nem vész el, csak később kell kifizetni, ráraádsul a moratórium idejére is.

Elsősorban a netbankos nyilatkozatleadást ajánlják, de a honlapon keresztül is kitölthető a dokumentum, igaz, az utóbbi feldolgozása némileg több időt vesz igénybe. Nemcsak a gyorsaság, hanem a járványhelyzet miatt is érdemes elsősorban az online csatornákat használni. Az internetbankon keresztül például ellenőrizhetik az ügyfelek a bankszámláik, folyószámla-hitelkeretük és hitelkártyaszámláik forgalmát, egyenlegét, az előjegyzett és sikeresen kiegyenlített kamatdíj- és egyéb fizetési kötelezettségeiket is.

Erste: a vállalati ügyfeleket külön segítik

Az Erste Bank és az Erste Lakástakarék is leállította a törlesztőrészletek beszedését. A fizetés felfüggesztése náluk is minden ügyfélre automatikusan vonatkozik, amennyiben másként nem rendelkeznek. Aki pedig a veszélyhelyzet ellenére az eredeti feltételekkel szeretne tovább törleszteni, nyilatkozhat, de a jövőben vissza is vonhatja nyilatkozatát – hívták fel figyelmünket.

Személyi kölcsönnel, jelzáloghitellel, babaváróhitellel, lakástakarékos jelzáloghitellel, hitelkártyával, folyószámla-hitelkerettel, munkáltatói kölcsönnel, valamint lízingszerződéssel rendelkező ügyfeleik a netbankban, telebankon keresztül, bankfiókban, valamint tanácsadóiknál nyilatkozhatnak arról, ha nem akarják igénybe venni a törlesztési moratóriumot. Ők is kérik azonban ügyfeleiket, hogy a járványhelyzet miatt inkább a netbankot vagy a telefont válasszák. Arra azonban számítani kell, hogy telefonos ügyfélszolgálatukon az utóbbi időszakban megemelkedett az ügyfélhívások száma. Oldalukon (erstebank.hu) folyamatosan frissítik az információkat.

Fotó: Mohos Márton /24.hu

A hitelüket továbbra is törlesztő, illetve a moratórium lehetőségével élő ügyfelek aránya az Erste szerint még nem reprezentatív, mivel a különféle hiteltermékeknél és banki csatornákon eltérő időpontokban indult a nyilatkozattételi lehetőség. Várhatóan egy-másfél hét múlva lesznek pontosabb adatok a nyilatkozók számáról, arányáról.

Vállalati ügyfeleikkel az ügyfélmenedzserek személyre szabottan beszélték át, hogy az egyes ügyleteknél, hiteleknél milyen szempontokat érdemes figyelembe venni annak érdekében, hogy a cég a számára legkedvezőbb döntést tudja meghozni. Időben, a vállalkozás aktuális helyzetétől, kilátásaitól függően is változhat, hogy egy adott vállalkozásnak mely ügyletnél érdemes élni a moratóriummal, vagy tovább törleszteni, így ezen társaságok aránya is változhat.

K&H: 77 ezren inkább törlesztenek

A K&H Banknál április 7-ig több mint 77 ezer ügyfél jelezte, hogy a moratórium ellenére a továbbiakban is eredeti hitelszerződésének megfelelően kívánja törleszteni fennálló tartozását. Többféle módon lehet nyilatkozatot tenni:

A moratóriummal kapcsolatos részleteket ezen a linken érhetik el ügyfeleik.

CIB: a lakossági hitelek 30 százalékát törlesztenék

Hitelekkel kapcsolatban általában három fizetési kötelezettség terheli az ügyfeleket adott futamidő alatt: tőketartozás, kamat és esetleges díjak. A CIB a moratórium kapcsán kiemelte, fontos látni, hogy:

Ha kíváncsi, megéri-e élni a moratóriummal, ajánljuk ezt a cikkünk:

Megéri halogatni a hiteltörlesztést? Ezt érdemes tudni a moratóriumról
A bankok nem számíthatnak fel kamatos kamatot, a moratóriumba később is be lehet lépni. Ezek a legfontosabb részletek.

A banknál az elektronikus csatornaszerződéssel rendelkező lakossági ügyfelek a nyilatkozatot megtehetik online,  vagy a telefonos ügyfélszolgálaton. A vállalati ügyfelek kapcsolattartójukon keresztül nyilatkozhatnak, vagy amennyiben rendelkeznek önálló cégjegyzővel, CIB24-en keresztül is. Lízinges ügyfelek a szükséges nyilatkozat kitöltésével e-mailben jelezhetik, ha a moratórium ellenére tovább fizetnének. Ha lízinges ügyfeleik továbbra is teljesítik az esedékes törlesztőrészleteiket/lízingdíjaikat átutalással vagy csekkes befizetéssel, azt ráutaló magatartásként értelmezik, és elfogadják fizetési kötelezettségük teljesítését, vagyis úgy veszik, hogy nem kívánnak élni a moratóriummal.

Náluk eddig a lakossági ügyfelek mintegy 30 százaléka jelezte, hogy továbbra is törlesztené hitelét, a vállalati hitelezettek körében pedig 20 százalék körüli volt az arány.

A Gránit Banknál nem volt roham

Nagyon korán, többször, elektronikus levelekben, netbankon, telefonon, SMS/iSMS-ben is megkereste ügyfeleit a Gránit Bank, és létrehoztak egy koronavírus oldalt is honlapjukon, ahol összefoglalták a szükséges tudnivalókat, valamint az ügyfelek döntéséhez a mérlegelendő szempontokat is. Az infók a bank kezdőoldaláról megnyitható, külön erre a célra létrehozott informatív oldalon érhetőek el. Ennek tudják be, hogy nem tapasztaltak jelentősebb rohamot.

Náluk a lakossági ügyfelek kevesebb mint 40 százaléka, a vállalati ügyfelek 50 százaléka élt csak a moratóriummal, a többi ügyfél továbbra is szeretne szerződésszerűen fizetni. Ügyfeleik szeretik digitálisan intézni pénzügyeiket, így természetes volt számukra, hogy a moratórium felfüggesztéséről sem személyesen, hanem elektronikusan nyilatkoztak.

Kiemelték, hogy a koronavírus megjelenése óta a korábbihoz képest sok új ügyfél nyitott számlát náluk, szinte kivétel nélkkül videóbanjukon keresztül. Felmérésük szerint e választás lényeges oka volt, hogy az ügyfelek pénzügyeiket otthonukból intézhetik és egyszerű, gyors, biztonságos, költséghatékony lehet számukra a napi bankolás.

A Bank360 oldalán 16 bank nyilatkoztatási lehetőségeiről található összefoglaló.

Kiemelt kép: Bruzák Noémi /24.hu