Gazdaság

A Corvinus hungarikumtanára kiszámolta: 15-21 százalék a hallgatók magyarságtudata

Lesújtóan nyilatkozott a hallgatók tudásszintjéről és magyarságtudatáról a Demokrata hetilapnak nyilatkozó Tózsa István professzor, a Corvinus Egyetem „hungarikumok és nemzeti örökségtervezés” című tárgyának tanára. Az interjút a 444.hu szemlézte. Ebben többek közt szerepel, hogy Tózsa – aki egyben a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen is tanít – azt tapasztalja:

a diákoknak alapvető hiányosságaik vannak, olyan mértékben, amit korábban elképzelhetetlennek tartott.

Mint mondta, az 1995 után született Z generáció tagjai

nemcsak nem tudják, hol van Szentes vagy Gyula, de Tokajt, Egert, Pannonhalmát pedig Balatonfüred helyére jelölik be egy vaktérképen

Tózsa tapasztalatai szerint száz hallgató közül egy sem ismeri fel a Rákóczi- vagy Klapka-induló dallamát.

Olyan mértékben hiányzik a magyarságukra vonatkozó kulturális ismeretük, mintha sosem jártak volna általános iskolába, mintha sose tettek volna érettségit magyar nyelv és történelemből

– mondja a hallgatókról.

Dolgozatok és tesztek százaival tudnám alátámasztani azt a totális tájékozatlanságot, amit tapasztalnom kell.

– mutat rá Tózsa.

A tájékozatlanság szintje szerinte sokszor olyan, mintha

a hallgató egy magyarul beszélő külföldi lenne.

Tózsa professzor rendszeresen fel is méri a hallgatók magyarságtudatát. Az eredmény:

Az alapszakos hallgatók magyarságtudata kognitív szinten 15-21 százalék, a mesterszakos kontrollcsoporté 33.

Ebből szerinte politikai következtetéseket is le lehet vonni:

  • Egy 21 százalékos kognitív nemzeti indentitás nem szükségszerűen tartja vissza a hallgatót attól, hogy egy magát határozottan nemzetinek deklaráló kormány ellen – és ne mellette – tüntessen. Ez komoly akadálya lehet a a magyar kormány tudatos nemzetállam-építési és – erősítési politikájának.
  • Egy átlagos hallgató, aki adott esetben a Corvinus Egyetem előtt csatlakozik a többiekhez, hogy a magyar kormány ellen tüntessen, átlagosan egyötödnyi tudással rendelkezik és négyötödnyivel nem rendelkezik azzal kapcsolatban, hogy mitől magyar a magyar.”

Arról, hogy mindez kinek a felelőssége, Tózsa azt mondja, biztosan nem az államigazgatás és az egyetem felelőssége, hogy a hallgatók az alaptantervben lévő tudásanyagot elfelejtik. Szerinte sok múlik a tanárokon, de ma már a legtöbbüknek nincs hozzá adottsága, energiája vagy motivációja, hogy a katarzisra, érzelemkeltésre alkalmas módszerekkel tanítson.

Kiemelt kép: MTI / Kovács Attila

Ajánlott videó

Olvasói sztorik