Gazdaság

Nincs elég matróz, leállt a tököli komp

Június vége óta nem jár a komp Százhalombatta és Tököl között, mert nincs elég hajós, aki üzemeltetné – írja a Népszava. A matrózhiányt még egy felirat is hirdeti a kompkikötőnél. A százhalombattai komp nemrég új tulajdonoshoz került, aki azt mondta a napilapnak, hogy az üzem várhatóan augusztus végén indul újra.

A Népszava szerint nem egyedi esetről van szó, és nem csak a matróz kevés, hanem a hajóvezető utánpótlás is, különösen ott, ahol idényhez kötött a hajósok munkája. A Balatoni Hajózási (Bahart) Zrt. jelenleg száz hajóst foglalkoztat, eddig még egy jármű sem rekedt a kikötőben a hajóvezetők, a gépészek vagy a matrózok hiánya miatt, ám a cég szívesen felvenne még néhány hajóst. Ők úgy látják, hogy a hiány oka egyrészt az, hogy kevesen választják hivatásként a hajós szakmát, másrészt kevés helyen folyik szakmai képzés.

Matrózokat egy fővárosi szakgimnáziumban képeznek, emellett több cég is rendszeresen indít 40-60 órás, 60-100 ezer forintba kerülő tanfolyamot. A kurzusokat indító vállalkozások szerint azért kevés a matróz és a hajóvezető a honi vizeken, mert elcsábítják a külföldi cégek a magyar szakembereket. Itthon a matrózok bére 150-200 ezer forint, a szezonálisan működő hajókon ennél valamivel több, nyugaton viszont 450-550 ezer forintnyi eurót keresnek. A hajóvezetők fizetése nálunk általában 350-450 ezer forint között mozog, ám a külföldi hajókon – megfelelő vonalismerettel és nyelvtudással – millió fölötti fizetést.

Kiemelt képünk illusztráció, fotó: MTVA/Bizományosi/Jászai Csaba

Ajánlott videó

Olvasói sztorik