Gazdaság

225 ezer tonnát használtunk fel a kőolajtartalékból

olajkut(210x140).jpg (Array)
olajkut(210x140).jpg (Array)

A Barátság kőolajvezetéken 35 napig nem érkezett kőolaj Oroszország felől, ebben az időszakban a Mol Magyarország kőolajkészletéből 255 ezer tonnát használt fel a belföldi kőolajellátás biztosítása érdekében – mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára csütörtökön az M1 aktuális csatornán.

Kaderják Péter közölte, Magyarország 1,4 millió tonna kőolaj- és kőolajtermék-tartalékkal rendelkezik, ebből Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Mol kérésére 400 ezer tonnát szabadított fel, amelyből végül az olajcég 255 ezer tonna kőolajat használt fel.

Az államtitkár szerint jól vizsgázott a rendszer

Magyarország kőolajtartalékának mennyiségét a Nemzetközi Energia Ügynökség előírásainak megfelelően állapították meg, azaz az országnak 90 napra elegendő kőolaj- és kőolajtermék-készletet kell tartania. Ez nyersolajat, valamint benzint és dízelt jelent a hazai fogyasztás arányában. A Mol által felhasznált kőolajmennyiség pótlásáról a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetségnek kell gondoskodnia – jelezte az államtitkár.

Ezek az intézkedések is azt mutatják Kaderják Péter szerint, hogy nagyon jól vizsgázott a magyar kőolajbiztonsági készletezési intézményrendszer.

Az államtitkár a Kossuth Rádió Jó reggel, Magyarország! című műsorában kiemelte, a biztonsági kockázatok elkerülését nagyban segítette, hogy megépült az Adria kőolajvezeték, az ezen érkező könnyebb kőolajat keverte össze a Mol a Magyarországon tárolt nehezebb típusú kőolajjal, így biztosította költséghatékonyan a belföldi ellátást.

Szennyezet olaj miatt kellett hozzányúlni a tartalékhoz

A tartalékra azért volt szükség, szennyezett kőolaj került a vezetékekbe. Ukrajna április 25-én állította le a Barátság vezetéken át érkező orosz kőolajtranzitját, mert az európai megrendelők nem voltak hajlandók átvenni a szerves klórvegyülettel szennyezett szállítmányokat. A klórvegyület veszélyezteti az olajfinomítók berendezéseit, ezért állították le az érintett országok a vételezést a vezetékből. A szállítás május 30-án indult meg újra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik