Gazdaság

11 százalékkal nyomta le az internet árát tavaly az áfacsökkentés

Az internet áfája két lépésben csökkent, először 2017 januárjában, 27 százalékról 18 százalékra, majd tavaly januárban, 18 százalékról 5 százalékra. Ez utóbbi csökkentés a fogyasztói árakban 11 százalékos mínuszt kellett hogy okozzon, feltéve, hogy a szolgáltatók nem nyelték le az áfacsökkentést. Nos, úgy tűnik, nem nyelték le.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb, a távközlési szolgáltatások árairól és piaci kínálatáról szóló elemzéséből ugyanis az derült ki, hogy tavaly épp ennyivel mérséklődtek az internetszolgáltatások árai, továbbá ennél kisebb mértékben a mobilhang-előfizetések árai, elsősorban az internetáfa 5 százalékra csökkentésének hatására. Az MTI-nek kedden elküldött elemzés szerint a hírközlési árak alakulására az előző évhez hasonlóan 2018-ban is a szabályozórendszer változása hatott leginkább.

Az elemzés szerint az internetáfa csökkentésével a legnagyobb szolgáltatóknál az önálló internetszolgáltatások döntő többségének bruttó ára – változatlan nettó árak mellett – 11 százalékkal mérséklődött, míg az internetet is tartalmazó szolgáltatáscsomagok árai 1-8 százalék közötti mértékben csökkentek.

Az utóbbi években egyre inkább szétnyílt a nemzetgazdasági és a hírközlési árváltozás ollója: tavaly a hírközlési szektorban az árak 5,4 százalékkal estek, ugyanakkor 2,8 százalékos inflációt mértek a nemzetgazdaság egészében a KSH szerint.

Nemigen váltunk díjcsomagot

Az elemzés kitért arra is, hogy nehezen áttekinthető a hírközlési szolgáltatók sokféle díjcsomagot tartalmazó kínálata és annak folyamatos változtatása. 2018 végén összesen 170 előfizethető csomag volt az öt kategóriában: vezetékes telefon, vezetékes internet, mobilinternet, feltöltőkártyás telefon és előfizetéses mobiltelefon. Mindezekből 88 csomag volt új, azaz 2018 januárja óta bevezetett konstrukció, ami az összkínálat több mint felét teszi ki.

Az elemzés összesen 640 csomagot vizsgált, amelybe beletartoznak a már lezárt, de még előfizetőket tartalmazó csomagok is.

Valószínűleg a csomagok számossága és gyakori változtatása részben az oka annak, hogy az NMHH megbízásából készült piackutatás szerint a mobiltelefont használók és a helyhez kötött internetet előfizető háztartások 60 százaléka még sosem váltott díjcsomagot.

Újdonságok a szolgáltatóknál

A telefonszolgáltatások piacán tavaly a Magyar Telekom és az Invitel egyaránt szűkítette az újonnan előfizethető vezetékes tarifacsomagjainak számát.

A hatóság általános tendenciának látja, hogy a mobilszolgáltatások egyre nagyobb benne foglalt adatkeretet tartalmaznak, a roamingolásnál felhasználható adatforgalom is bővül. A szolgáltatók rendszeresen adatnövelő akciókat – egyebek között nyári adatduplázást – nyújtanak.

Tavaly újdonságként jelent meg a piacon a korlátlan nemzetközi hívást és EU-roaminghelyzetben a korlátlan adatforgalmat kínáló szolgáltatás. Az internetszolgáltatások kínálatában megjelentek a Szupergyors internetprogram keretében otthoni használatra szánt mobilinternet-ajánlatok, amelyek olyan településeken érhetők el, ahol vezetékes technológiával gazdaságosan nem érhető el szélessávú internet.

Egyre többen és többet mobilnetezünk

Most első alkalommal tette közzé az NMHH a mobiltelefon-, a mobilinternet- és a mobil M2M-szolgáltatások főbb mennyiségi mutatóinak alakulását bemutató, megújult mobilpiaci jelentését. Közleményük szerint három év alatt megnégyszereződött a mobilinternet-szolgáltatás adatforgalma.

A mobilinternet-szolgáltatás igénybe vevőinek a száma 37 százalékkal nőtt, a felhasználók által bonyolított adatforgalom pedig több mint négyszeresére ugrott. Az időszak végére a mobil adatforgalom fő kiszolgálóivá a 4G hálózatok váltak, az uniós roamingdíjfelárak 2017 közepi eltörlésének köszönhetően pedig a mobiltelefont egyre bátrabban használjuk külföldön.

Kiemelt kép: Thinkstock

Ajánlott videó

Olvasói sztorik