Gazdaság

Megint árat emel a Magyar Posta, drágább lesz webshopból rendelni

Május 16-tól újabb díjemelés jön a Magyar Postánál, a tavaly októberi csomagautomatás, illetve az idén januári általános áremelés után. Bár év elején azt mondták, az átlagos áremelkedés 3 százalékos, az éves inflációnak megfelelő mérték lesz, a legnépszerűbb csomagküldési szolgáltatások díjai – az októberi drágulással együtt – átlagosan bőven 3 százalék felett emelkednek.

A tavalyi csomagküldési árakhoz képest egyes kategóriákban akár 20 százalékkal is többet kell majd fizetnünk május 16-tól.

Így például:

  • az egyik legnépszerűbb MPL Netcsomag (az MPL a Posta csomagküldő cége) „S” mérete az októberi 1490 forintról 1790 forintra emelkedik házhoz szállítás esetén (20 százalékos emelés), míg Postaponti kézbesítés esetén 1150 forintról 1400 forintra
  • a belföldi Postacsomag 2 kilogramm alatti súly esetén az októberi 1490 forint helyett május 16-tól 1550 forint lesz
  • a MPL Üzleti Csomag a 2 kilogrammos súlyig az októberi 1690 forintról 1790-re módosul, Postaponti kézbesítés esetén 1320-ról 1400 forintra.
  • Nem változik viszont a csomagautomata szolgáltatás ára, marad a 889 forint, amely egységes minden méret esetén.

Ide tartozik, hogy a Magyar Posta 2017-ben is a csomagokhoz igénybe vehető többletszolgáltatás árát emelte a legnagyobb mértékben. Megduplázták a háznál felvétel díját, igaz az eddigi kettő helyett már három darabot is kivisznek. A terjedelmes vagy törékeny csomagok esetében eddig a küldemény alapdíjának 50 százalékát kellett pluszban kifizetni, 2017 januárjától már az alapdíj 100 százalékát kéri el a posta. De a nemzetközi küldemények esetében is árat emelt az állami vállalat, az egy kilogrammot meg nem haladó csomagok díja több mint 5,7, az Európán kívülre címzett pakkoké 5,3 százalékkal emelkedett.

Nemzetközi küldemények feldolgozása és vámkezelése a Magyar Posta Nemzetközi Posta Kicserélõ Központjában, a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülõtér mellett
Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI

Szakértők szerint a csomagküldés folyamatos drágulására lehetett számítani. Az online kereskedelem robbanásszerű növekedésével ugyanis nem tudnak lépést tartani a logisztikai szolgáltatók. Nincs elég futár, aki kiszállítsa a terméket, miközben a futárok is elégedetlenek, mert bérük nem növekedik elvárható módon. A munkaerőhiány nemcsak a postát sújtja, hanem valamennyi csomagküldőt. Kisebb futárcégeknél arra is akad példa, hogy az ügyvezetők ugranak be sofőrnek, annyira sok a megrendelésük, különösen a Black Friday és karácsony időszakában.

Bérköltség, üzemanyagár

A Magyar Posta a szerződéses díjak változását azzal indokolta, hogy az elmúlt egy évben jelentősen nőtt a humánerőköltség és az üzemanyagár. Arra a kérdésre, hogy van-e köze az emelésnek ahhoz, hogy a Posta egyes csomagküldő partnerei is árat emeltek idén májusban, annyit írtak, hogy a Magyar Posta az üzleti partnereinél évente megtárgyalja a szerződéses feltételeket, köztük a díjakat, és tette ezt idén is, azonban ezekről részleteket nem közölnek.

Szakértők szerint az állami vállalat díjemelése további áremelkedéshez vezethet az online kereskedőknél, illetve a kisebb (napi 300-400 csomagot szállító) webáruházak működésére lehet kedvezőtlen hatással.

Utóbbiak így már nem tudják kigazdálkodni az “ingyenes” házhozszállítást, amely valójában nem ingyenes, hiszen a webáruházak fizetnek a csomagküldő cégeknek a kiszállításért. Egy hűtőszekrény házhozszállításának költségét egy nagy forgalmú webshop képes kompenzálni, míg a kisebbek nem. Ráadásul a Magyar Posta jelentős mennyiségi kedvezményeket ad a nagyobb, szerződéses üzleti partnereinek (csomagküldőknek, webshopoknak), amelyből a kisebb forgalmú webáruházak nem részesülnek.

Kiemelt Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Ajánlott videó

Olvasói sztorik