Gazdaság

Felszállt Kína első utasszállító repülőgépe

A Boeinget és az Airbust győznék le a feleannyiba kerülő C919 típussal.

Megtette első útját az első kínai gyártású nagy utasszállító repülőgép, amelyet a Boeing 737 és az Airbus A320 versenytársának szánnak.

A C919 sikerének kulcsa az ár lehet – kevesebb mint feleannyiba kerül, mint a Boeing és az Airbus hasonló gépei. A gyártó, a kínai állami tulajdonú Comac 2008 óta készül piacra dobni a repülőgépet, amely pénteken több ezer szemlélő, tisztviselő és repülőipari dolgozó jelenlétében szállt fel Sanghajban, ahová kilencven perces útja után biztonságban visszatért. A gépen öten utaztak, pilóták és mérnökök.

A kínai gyártású repülőgép fontos alkatrészei importból származnak, a hajtóművek például a francia-amerikai CFM Internationaltól. Az első úton a C919 a szokásos tízezer méteres magasság helyett csak háromezer méteren repült, mintegy 300 kilométeres óránkénti sebességgel.

Eddig már több mint ötszáz repülőre van rendelés, leginkább kínai légitársaságoktól. A C919 hatótávolsága 4000-5500 kilométer lesz, legnagyobb befogadóképessége 168 fő. Az európai légügyi hatóság is elkezdte a típus vizsgálatát, ami létfontosságú lépés a nemzetközi piaci sikerhez.

Kína már az 1970-es években szeretett volna saját utasszállító-repülőgépet gyártani, de az 1970-es évek végén készült Y-10-es típus túl nehéznek bizonyult, nem is készült belőle három példánynál több. (BBC)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik