Gazdaság

Jó idők jönnek a magyar dióra

Korlátlan exportlehetőségek előtt áll a hazai diótermelés.

A Magyar Időknek Ledó Ferenc, a Magyar Zöldség-gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (Fruitveb) elnöke azt mondta: a magyar diónak rendkívül jó a piaca, a minősége jobb, mint az olasz és az amerikai dióé. A hosszú távúnak minősülő befektetés az elmúlt években több termelő érdeklődését felkeltette, a korábbi ültetvénytelepítéseknek köszönhetően 3-5 éven belül akár duplájára is emelkedhet a Magyarországon megtermelt dió mennyisége.

Tavaly az időjárás is kedvezett a termésnek, így kiváló minőségű, nagyméretű diót takaríthattak be a termelők – mondta Ledó Ferenc. A szakember szerint a hazai diófajták nagy előnye, hogy többségük korai érésű, így a külföldi konkurenciát megelőzve már szeptemberben megjelenhetnek a nemzetközi piacokon is.

Az Agrárgazdasági Kutatóintézet (AKI) jelentése szerint a dió az egyetlen héjas termésű gyümölcs, amelynek a külkereskedelmi egyenlege pozitív. Héjas dióból tavaly 2,19 ezer tonnát sikerült eladni a külpiacokon, ami enyhe, háromszázalékos csökkenést jelent, a kivitel értéke 1,84 milliárd forintot tett ki.

Az árak ugyanakkor emelkedtek, a hazai dió termelői ára 2015-ben 13 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, a kilónkénti ár így megközelítette a háromezer forintot. A dióbélből tavaly mintegy 2,2 ezer tonnát értékesítettek a termelők. Ez utóbbi kategóriából főként a francia és a német piacra szállítanak, de jelentős az Egyesült Királyságba irányuló kivitel is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik