Bizonyítvány nélkül továbbra sincs belépés a munkahelyre

A minisztérium nemhogy nem visszakozik, valójában azt sem ismeri el, hogy van probléma.
Kapcsolódó cikkek

Január elején írtunk róla, hogy milyen tetemes pluszadminisztrációt varrtak a munkaadók nyakába: a munkaviszonyt bejelentő lapokon (online felületen) kötelező feltüntetni a dolgozó végzettségét-képzettségét, a képzettséget igazoló intézmény nevét, és az okirat (=bizonyítvány) számát is. Mindenkinél, a segédmunkástól az egyetemi professzorig.

Hogy az adott dolgozó minden létező bizonyítványra vonatkozik-e ez a bejelentési kötelezettség, az nem egyértelmű. Pedig célként azt jelölték meg, hogy a NAV-on keresztül ily módon beérkező adatokból nyomon kövessék a pályaelhagyókat, illetve a hiányszakmákat.

Az adószakértő jelezte, felesleges a pluszadminisztráció, mert ezeket az adatokat simán kinyerhetnék a meglévő dokumentumokból. Arról is írtunk, milyen nehézségeket okozhat mindez a munkahelyeken, főleg olyan alacsonyabban kvalifikált állásokban, ahol jellemzően nemigen van meg az állásra jelentkezők bizonyítványa. Az adatokat ráadásul kilépéskor is meg kell adni, emiatt azoktól is célszerű begyűjteni, akik már dolgoznak. Mind a bő négymillió munkavállalótól.

A kiskapuról is beszéltünk, vagyis hogy be lehet írni, „nem áll rendelkezésre az adat”, csakhogy mint kiderült, ilyenkor a NAV hiánypótlást kért.

A Magyar Könyvelők Országos Egyesülete (MKOE) alelnöke többször és több fórumon is közölte az illetékesek felé aggályait, de érdemi választ nem kapott. Viszont kedden a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) reagált Ruszin Zsolt február eleji megkeresésére.

NGM: nem ütközhet akadályba

Az NGM munkaerőpiacért felelős államtitkára, Cseresnyés Péter azt írta, hogy a szakterület továbbra is fenntartja véleményét, miszerint a törvénymódosítás szerinti javaslat előnye, hogy a valós munkaerő-piacon forgó munkavállalók képesítési adatairól tud információkat biztosítani, amely segíti a munkaerő-piaci helyzetkép pontosítását.

Az államtitkár szerint a képzettségi adatok megadására nem ró közvetlenül új kötelezettséget a munkáltatóra, „csupán” az adózás rendjéről törvény által megkövetelt adatkört bővíti „néhány” olyan adattal, amelyekről a munkaviszony létesítésének kezdetén a munkáltatónak egyébként is meg kell győződnie.

Csakhogy mint írtuk, a munkavállalóknak, és így a munkáltatóknak, bérszámfejtőknek, könyvelőknek éppen a „csupán néhány” adat megadásával van gondjuk. Mert nem mindenkinek van meg a bizonyítványa, és akinek megvan, az sem feltétlenül hajlandó bemutatni. Ha pedig a dolgozó nem adja meg a kért adatokat, arra őt nem kötelezheti a munkáltató, mert ilyen szabály nincs.

Cseresnyés Péter arra is kitért válaszában, hogy a munkavállalók és a munkáltatók jogkövető magatartása esetén az új adatok megadása véleménye szerint nem ütközhet akadályba.Levelét azzal zárta, hogy mivel az államtitkári egyeztetéssel nem kívánt élni Ruszin Zsolt, ezért Cseresnyés arra következtetett, hogy a hivatkozott jogkövető magatartás esetén teljesülő adatszolgáltatás módját az MKOE alelnöke a továbbiakban nem kifogásolja. Az adószakértő ezen nagyon elcsodálkozott, és rögtön reagált is államtitkárnak, jelezve, hogy valami félreértés történhetett részéről, hiszen ő elég sokszor jelezte telefonon és írásban is, hogy szeretne egyeztetést, és változatlanul ez a kérése. Az államtitkár a keddi viszontválaszra még nem reagált.

Nincs ismeretük

Ruszin Zsolt szerint az, hogy a bejelentendő adatokról Cseresnyés azt állítja, hogy az “nem ütközhet nehézségbe” jól mutatja, hogy mennyire nem ismeri az adózási szakterület működését, és hogy nincs ismerete az adatok munkajogi bekérhetőségéről se.

Jelenleg egy olyan szabályról beszélünk, aminek nemcsak a hasznosságáról, de a betarthatóságáról is jogi kétségek merülnek fel – tette hozzá, célozva arra, hogy a dolgozó nem kötelezhető az adatok megadására. Hangsúlyozta továbbá, hogy a cél elérése nem lehetetlen, a választott módszer Ruszin szerint erre alkalmatlan.

MTI Fotó: Ujvári Sándor

Jelezte továbbá, hogy meglátása szerint a képzettségi-végzettségi adatok begyűjtési módja, mint “intézkedés”, meg fog bukni, ez csupán idő kérdése. Az a véleménye, hogy mindennek belátása jogalkotói felelősség (lenne). És hogy nyomatékot adjon mondandójának, Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter közismert kijelentését idézte:

A vállalkozók nem a magyar állam miatt, hanem annak ellenére sikeresek!

Nem kifogásolja?

A miniszter válasza egyébként egy olyan, február elején Ruszintól érkező újabb sürgető e-mailre érkezett, amiben az adószakértő ismét eléggé egyértelműen rögzítette, hogy nem értenek egyet a felesleges és végrehajthatatlan pluszadminisztrációval. Mi több, cikkünkre is felhívta a figyelmet, amiben szintén kifejtette az álláspontját. Ehhez képest vonta le azt a következtetést az államtitkár, hogy bizonyára már nem kifogásolja az adószakértő az adatszolgáltatás módját.

Ruszin egyébként arra is emlékeztette Cseresnyést, hogy néhány hete lezajlott egy személyes egyeztetés, valamint hogy azóta (és az előtt sem) kapott semmilyen írásos választ az NGM-től. És hogy nehogy feledésbe merüljön a dolog, azt is megírta az illetékeseknek, hogy a személyes egyeztetésen mi vált világossá a témában:

A fentiek alapján kirajzolódni látszik az NGM egy sajátosan öncélú szervezeti egysége – állapította meg végül Ruszin. Az ilyen kormányzati “elemek” léte ellenére működnek még mindig a magyar vállalkozások, Lázár János miniszter úr álláspontjával azonosan – tette hozzá.

Az MKOE részéről – tagjaikkal egyeztetve – továbbra is azt gondolják, hogy az adótörvény végzettségi adat bekérésére felszólító módosítása nem fogja elérni a célját. Az MKOE ezért kéri, hogy az Országgyűlés következő ülésszakán benyújtandó törvénymódosítással tegyenek javaslatot a hatályon kívül helyezésére. És ne várjanak a bosszúságot okozó felesleges szabály visszavonásával éveket.