Gazdaság

A telekocsisok eközben csak simán szétdobják az útiköltséget

Lázadnak a taxisok, mondván, az Uber elveszi a kenyerüket. A telekocsis szolgáltatás viszont annyira egyszerű, hogy itt már nincs ki ellen tüntetni. Az augusztusban életbe lépett személyszállítási törvényben (taxisrendelet) az üzletszerű fuvart szabályozzák. Na, ez pont nem az.

A telekocsi szolgáltatás az, hogy ha valaki autóval megy valahova és mindenképpen utazik, van még legalább egy szabad hely az autójában, és ezt meghirdetheti az interneten mások számára, hogy betöltsék ezt a szabad helyet. Így gyakorlatilag szétdobják az üzemanyag költséget.

Teljesen hivatalos besorolása nincs. A telekocsi szó nem is jelenik meg a jogszabályban. Olyan szempontból nem is számít személyszállításnak, hogy itt valójában egy „költségmegosztásról” van szó, tehát a konkrét utazás költségét osztják meg: az üzemanyagpénzt, az autópályadíjat. Itt a sofőr mindenképp utazik A-ból B-be, tehát nem szolgáltatást nyújt, hanem valakit maga mellé beenged, aki hozzájárul a költségeihez. Az augusztusban érvénybe lépett személyszállítási törvény, az úgynevezett taxis rendeletben az üzletszerű személyszállítást szabályozzák. Üzletszerűnek minősül az, hogy ha valaki kifejezetten azért indul el, azért ül az autóba, hogy valakit elvigyen és ezért pénzt kapjon cserébe, tehát az idejét kell megfizetni. A telekocsi esetében erről szó nincs, mert az időt nem kell kifizetni, hiszen a sofőr egyébként is arra utazna.

Ezt nem tekinteném üzletszerűnek, hiszen ha mondjuk, közösen rendelünk egy pizzát és egy társaság összedobja, ott is van pénzmozgás, mert én odaadom valakinek a részem, aki egyben kifizeti. Ugyanez történik itt is

– mondja Prácser Attila, az Oszkar.com telekocsi szolgáltató társalapítója. Az internetes szolgáltatás használatbavételekor 5% jutalékos költség merül fel, amit a sofőr fizet meg a telekocsi rendszer használatáért cserébe a szolgáltató felé, ellenben az utasnak nem kell számlát adnia semmiről.

Olvasói sztorik