Gazdaság

„Százezres nagyságrendben mennek külföldre”

Az álláspiac TripAdvisora lenne a Munkatarsaim.hu. A portál azt a típusú transzparenciát szeretné behozni a munkaerőpiacra, mint amit a TripAdvisor teremtett meg az éttermek, szállodák piacán, mondta a 24.hu-nak a honlapot működtető piacvezető állásportál, a Profession.hu ügyvezető igazgatója. Martis István beszélt arról is, hogy a megfelelő szakemberek megszerzéséért igen kiélezetté vált a verseny a hazai munkaerőpiacon. Egy jó informatikus például akár 1000-2000 eurós aláírási pénzt is kaphat egy állásajánlat elfogadásáért.

Az elmúlt egy évben a KSH adatai szerint több mint 50 ezer új munkahely jött létre a közfoglalkoztatottakat nem tartalmazó elsődleges munkaerőpiacon. A cégek foglalkoztatási szándékának erősödése mennyiben tükröződik a Profession.hu-n meghirdetett állások számának alakulásában?

Az elmúlt két évben minden hónapban megdőltek a csúcsok a nálunk meghirdetett állások számában. Jelenleg 2500-3000 cég mintegy 10 ezer meghirdetett állásajánlatát lehet megtalálni a portálunkon. Az utóbbi két évben éves szinten 30-40 százalékkal nőtt a meghirdetet állások száma. Ez a trend általában az egész online álláspiacra is igaz, amit a kedvező munkaerő-piaci helyzet okoz. Ebben egyrészt az játszik szerepet, hogy úgy két éve véget ért a borús gazdasági hangulattal jellemzett időszak, amikor folyamatosan mindenhonnan rossz hírek érkeztek, a cégek óvatosabbak voltak, illetve a bizonytalan helyzetben az emberek is féltették meglévő állásaikat, nem mertek váltani. Az online álláspiac növekedésében emellett persze az is szerepet játszik, hogy önmagában a szektor is növekszik. Még mindig tart ugyanis az a tendencia, hogy álláshirdetéseikkel jönnek át az online állásportálokra azok a cégek, amelyek korábban a kirakatukba rakták ki, hogy munkatársat keresnek.

A statisztikák azt is mutatják, hogy folyamatosan csökken az álláskeresők száma. Október végén alig több mint 334 ezer álláskeresőt tartottak nyilván, amely több mint 60 ezerrel kevesebb az egy évvel ezelőtti helyzethez képest. Ez egyben azt jelenti, hogy az elmúlt tíz év októberi hónapjait vizsgálva soha nem volt még ilyen alacsony az álláskeresők száma. Ez mennyiben nehezíti meg a cégeket abban, hogy rátaláljanak a megfelelő munkaerőre?

A mostani helyzet érdekessége, hogy az elmúlt két év alatt nagy változás történt abban a tekintetben, hogy igen jó helyzetbe kerültek a munkát keresők. Ez azt jelenti, hogy a cégeknek nagyon keményen meg kell küzdeniük azért, hogy rátaláljanak a megfelelő szakemberre. A munkaerőpiacon aktív emberek mintegy 4 milliós létszáma nagyságrendileg nem változott az utóbbi években, viszont elég sokan, százezres nagyságrendben elmentek külföldre, és közben az állások száma jelentősen megnőtt. Ezek a tendenciák erősen hatnak egymásra, éles verseny van a legjobb szakemberekért, ami bizonyos szegmensben extrém helyzeteket idéz elő. Az informatikusok esetében például az a probléma, hogy minden évben ezres számban kevesebb szakember kerül ki az egyetemekről, mint amennyire szükség lenne. Egy informatikus – amellett, hogy számára az is opció, hogy külföldre megy –, Magyarországról is tud dolgozni egy külföldi cégnek, így ebben az esetben nem a magyar piacra dolgozik. Az erős verseny miatt bizonyos informatikusoknak éves szinten mintegy 20 százalékkal emelkedik a bérük. Emellett az is előfordul, hogy három megkeresést kapnak egy héten. Teljesen megszokott dolog az is ma már több hazai cégnél, hogy úgynevezett aláírási bónuszt, 1000-2000 eurós sikerdíjat adnak egy állásajánlat mellé, hogy az illető biztosan elfogadja azt. Nyílván ez egy extrém példa, de nemcsak informatikusokat, mérnököket, hanem más szakembereket is nehéz találniuk a cégeknek. Nemrégiben jelent meg egy nemzetközi felmérés, amely szerint a megkérdezett hazai cégek majdnem fele azt mondta, hogy nehezen talál megfelelő szakembert, míg az európai átlag ennél jóval alacsonyabb volt.

Fotó: Berecz Valter
Fotó: Berecz Valter

A jó munkavállalókért folyó kiélezett versenyhelyzet miként alakítja át az online állásportálok működését?

Egyre inkább olyan összetettebb szolgáltatásokkal kell előállnunk, amivel jobban meg tudunk felelni ennek a megváltozott környezetnek. Munkahelyváltáskor a fizetés nagysága csak egy szempont a tíz közül, és nem is feltétlen szerepel az első háromban. A munkatársat kereső cégeknek így azt is el kell mesélniük önmagukról, hogy milyen náluk dolgozni, milyenek az ott dolgozó emberek. Munkáltatói brandet kezdenek el építeni a cégek, amely nem azonos a fogyasztói branddel, bár a cég vásárlói és a potenciális munkavállalói között jelentős az átfedés. A klasszikus modell az, hogy a cégek saját honlapjukon írnak arról, miért jó náluk dolgozni, milyen juttatásokat nyújtanak. Ezt azonban nagyon kevés cég teszi meg: száz cégből 10-15-nek van olyan oldala, ahol írnak erről, és ennek a fele az, amelynél részletes információt adnak.

Mi viszont azt szeretnénk elérni, hogy az adott cégnél dolgozó munkatársak mondják el, milyen dolgozni az adott cégnél, mert azt gondoljuk, hogy ez egy igen hiteles forrás. Ezért hoztuk létre a Munkatarsaim.hu oldalt. A portállal azt a típusú transzparenciát szeretnénk behozni a munkaerőpiacra, mint amit a TripAdvisor teremtett meg az éttermek, szállodák piacán. A teljes gőzzel április óta működő oldal segítségével az érdeklődők képet kapnak arról, hogy milyen lehet egy adott cégnél dolgozni, hiszen elolvashatja arról az ott dolgozók véleményét.

Mekkora az érdeklődés a portál iránt?

Az oldal nagyon szép számokat produkál. Most már több mint húszezer munkavállaló van rajta, akik több mint hétezer cégről fogalmaztak már meg véleményt.

Lehet azt valamilyen módon mérni, hogy álláskeresési célból milyen gyakran használják az oldalt?

Ez a platformunk nem kötődik össze az álláskereséssel, nem az az üzenete, hogy az álláskeresők regisztráljanak rajta. Inkább azt látom, hogy a cégek kezdenek el regisztrálni, majd előbb-utóbb megjelenik az az ember, aki a közösség lelke egy adott cégnél, és köré szerveződve regisztrál a többi munkatárs is. Azt szeretnénk elérni, hogy ha valaki egy konkrét cégnél lévő karrierlehetőségekre keres rá az interneten, akkor, ahogy a Profession.hu ott van az első találatok között az állásajánlatokkal, ugyanúgy a Munkatarsaim.hu is ott legyen az adott céggel kapcsolatos infókkal. A jövő aztán majd szólhat arról, hogy ezeket az adatokat összekapcsoljuk, és úgy segítjük az álláskeresőket, hogy ezeket megmutatjuk nekik. Úgy vélem, egy-két éven belül a Munkatarsaim.hu megkerülhetetlen felület lesz a munkaerőpiacon akár keresletről, akár kínálatról van szó.

Idén áprilisban új tulajdonoshoz, a Ringier Axel Springer Media AG-hoz került a cég. Milyen változásokat hozhat ez a portál életében, várhatók új fejlesztések?

A nemzetközi médiacsoporthoz tartozik a piacvezető német, angol, ír, izraeli és svájci állásportál is, aminek azért van jelentősége, mert a netes business rendkívül nemzetközi jelenségnek számít, ahol jól megfigyelhetők a globális trendek. Annak pedig hatalmas értéke van, ha konzultálni tudunk egy fejlettebb piacon lévő szereplővel. Hetente jelennek meg új fejlesztéseink, nemrég indítottuk el például új mobilalkalmazásunkat Android platformon. Az iOS esetében pedig ez a következő napokban várható.

Fotó: Berecz Valter
Fotó: Berecz Valter

Ha már a mobilalkalmazásokról volt szó, a mobiltelefonnal történő internetezés előretörése milyen változást okozott a portál működésében?

2010 óta minden évben elmondják, hogy az adott esztendő a mobil éve. Az elmúlt két évre ez tényleg igaz, ami persze kihívásokat is tartogat számunkra. Öt éve még azt mondtam volna, hogy egy állásra való jelentkezéshez csendes szoba és asztali számítógép kell. Mostanra ez teljesen megváltozott, hasonlóan ahhoz, hogy ma már egy buszmegállóban is el lehet indítani egy banki átutalást. Meg kell teremtenünk azt a felhasználói élményt, hogy az álláskeresést mobiltelefonról is tökéletesen meg lehessen oldani. Az új mobilalkalmazásaink például abban segítenek, hogy egy gombnyomással lehet jelentkezni az állásokra.

Martis István (37)

Politológusként végzett, karrierjét már egyetemi évei alatt megkezdte: 1999-től egy éven át a GfK Hungária Piackutató Intézet telefonstúdiójának vezetője volt. Ezt követően a Nicholson International kutatatási munkatársa lett, 2002-től pedig már a Chronos Internatonal Kft. tanácsadója. 2005 és 2008 között a Korn/Ferry International Kft.-nél dolgozik, elsősorban távközlési és banki területen felső vezetői kiválasztási, illetve menedzsment audit projektekben vesz részt. 2008-tól dolgozik a Profession.hu-nál, először az állásportál értékesítési vezetőjeként, majd 2011-től a portált akkor működtető Sanoma Media Budapest digitális szolgáltatásértékesítési igazgatójaként. A Profession.hu dedikált vezetőjének 2013 májusában nevezték ki. Vezetői pozícióját azután is megtartja, hogy az állásportál 2014 elején a Centrál Médiacsoport, majd 2015 áprilisában a Ringier Axel Springer Media AG tulajdonába kerül.

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik