Gazdaság
WOLFSBURG, GERMANY - SEPTEMBER 25:  Matthias Mueller, head of German automaker Porsche, speaks to the media after the governing board of Volkswagen announced he will succeed former Volkswagen CEO Martin Winterkorn on September 25, 2015 in Wolfsburg, Germany. Winterkorn resigned yesterday following charges by the U.S. Environmental Protection Agency that Volkswagen had installed software into its diesel cars sold in the U.S. that manipulates emissions test results. Volkswagen has since admitted that 11 million cars sold worldwide contain the software. The company faces up to USD 18 billion in fines in the U.S. and prosecutors in both the U.S. and Germany have launched investigations.  (Photo by Alexander Koerner/Getty Images)

5 dolog, amit tanulni lehet a Volkswagen új vezetőjétől

Ember Zoltán
Ember Zoltán

újságíró. 2015. 09. 30. 15:43

Korábban a témában:

A VW-csoport új vezérigazgatója a 62 éves Matthias Müller.

A Wall Street Journal úgy értékelte a kinevezését, hogy Müller jó választás, mert segíthet visszaszerezni a Volkswagenbe vetett bizalmat.

Az alábbiakban összefoglaljuk, hogy:

  • mit kell tudni az új vezetőtől
  • mit lehet tanulni tőle karrierszempontból
  • miért fontos a VW-nek, hogy egy olyan típusú vezetőt nevezett ki, mint ő

Egész életét a Volkswagennél töltötte

Müller még soha nem dolgozott máshol, mint a Volkswagennél. Karrierjét szerelőként kezdte az Audinál, majd továbbtanult, és menedzser lett belőle. Fokozatosan, kitartóan lépdelt felfelé a ranglétrán. Erről azt mondta, mindenkinek ezt a fajta karriert tanácsolja. Szerinte hosszú távon jobban megéri egyetlen cégnél maradni, és ott több pozíciót betölteni, mint váltogatni a munkahelyeket.

Tökéletesen bevált előző pozíciójában

Müller a Porsche vezetője volt korábban. A VW szerint kiválóan látta el feladatát, különösen a krízishelyzeteket kezelte nagyon jól. Bár egy luxusmárka vezetőjeként viszonylag könnyű dolga volt (a Porsche az egyik legjövedelmezőbb márka a VW-csoporton belül), a gazdasági válság alatti ínséges időkben is sikerült még feljebb tornásznia a Porsche számait. Azaz euró milliárdokat hozott a cégének azzal, hogy a válság alatt újradefiniálta, megszabta a luxusautó-gyártó küldetését.

Megfelelő személyiségjegyei vannak

A Wall Street Journal szerint Müller a nagy stratégák közé tartozik. Ez alatt azt értik, hogy képes bátor stratégiai döntéseket hozni, nagy kommunikátor és csapatjátékos, valamint kiemelkedő nemzetközi kapcsolatokkal is rendelkezik.  És persze az sem árt, hogy nagyon jóban van a Porsche és a Piesch családokkal, akik a Volkswagen legfőbb részvényesei. Müller vezetési stílusára jó példa, amit ő mondott saját magáról: nehezen viseli a többórás vezetői meetingeket, a bullshitelést.

Érintetlen a botrányban

Müller – pozíciójánál fogva – teljesen kimaradt a dízelmotor-botrányból. Mivel a Porsche benzines luxus-sportautókat gyárt, a VW-csoport 12 márkája közül talán ez az egyetlen márka, amelyet nem érintett a botrány. Ezt nagyon fontosnak tartják a cégnél, ami érthető is. A VW teljes megtisztulást jelentett be, azaz mindenkinek, aki részese volt a botránynak a cégnél, felelősséget kell vállalnia a tetteiért. Ezt majd egy belső vizsgálat fogja kideríteni.

Megtestesíti a német minőséget, bármi is legyen ez

Müller azért is jó választás, mert jól hozza a felelős német vállalatvezető szerepét a nemzetközi médiában. Kiemelkedő szónoki képességei vannak, már bizonyította hűségét a vállalathoz, és megjelenésével is erősíti a „német minőség” diadalát, bármit is jelentsen ez. A kék szemű, markáns arcú, szinte teljesen ősz vezető nagyon jól jöhet egy olyan válságkommunikációban, amelynek középpontjában a felelős, önkritikus, őszinte német vállalat pozíciója áll.

Mi várható?

Az, hogy mi következik, senki sem tudhatja. Egy biztos: a Volkswagennél jelentős strukturális átalakításokra lesz szükség, amelynek a kezdeti lépéseit már láthatjuk. A legfontosabb újdonság a nagyarányú decentralizálás, ami a döntéshozatal decentralizálása mellett a régiók erősítését is előirányozza. Tehát ahelyett, hogy egy krízishelyzetben még jobban központosítanának, az egyes márkákat és a régiókat akarják erősíteni. Meglátjuk ez mire lesz elég. Annyi mindenesetre biztosnak látszik, hogy a botrány végén a Volkswagen már nem lesz ugyanaz a vállalat, sok minden megváltozik majd. De ahogy a németeket ismerjük, nyugodtan mondhatjuk: a mostani botrányból erősebben fog kijönni Németország, és tanulni fognak belőle.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

3275142 01/17/2018 A young woman at a bus stop in Yakutsk. Bolot Botchkarev/Sputnik
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.