Gazdaság

A fuvarozók a 18 éves korhatár visszaállítását kérik az Európai Bizottságtól

kamionsofor(210x140)(2).jpg (kamionsofőr, kamionos, )
kamionsofor(210x140)(2).jpg (kamionsofőr, kamionos, )

Az Európai Bizottsághoz (EB) fordul a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary), hogy a gépjárművezető- hiány megszüntetése és a folyamatos utánpótlás érdekében tegyék lehetővé Magyarországon a 18 éves korhatár visszaállítását a belföldi fuvarozásban – közölte az érdekképviselet az MTI-vel. Az ágazatból a szervezet adatai szerint jelenleg 6800 járművezető hiányzik.
A szervezet a kérdés kivizsgálását és a probléma soron kívüli megoldását kéri, mivel az valószínűleg több uniós tagállamot is érint.

Az EB közlekedési biztosához írt levelükben kiemelik: a személyszállításban és az árufuvarozásban egyaránt súlyos problémát okoz az utánpótlás, az egész országban állnak tehergépjárművek és autóbuszok azért, mert nincs elég gépjárművezető. A problémát tovább fokozza, hogy a kötelező uniós jogharmonizáció miatt a C és a D kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára 2013. január 19-től 18-ról 21 évre, illetve 21-ről 24 évre emelkedett.

Nem mi lennénk az elsők

Azt szeretnék, ha kizárólag a belföldi forgalomban lehetőség nyílna a hivatásos gépjárművezető jelöltek részére a C kategóriás jogosítványt 18, a D kategóriás jogosítványt pedig 21 éves korban megszerezni.

Információik szerint több uniós tagállam is élt hasonló lehetőséggel bizonyos tevékenységek esetében, így ez a kérés nem példa nélküli – írták. Azt a korábbi baleseti statisztikák sem igazolják, hogy a fiatalabb korosztály körében nagyobb lenne a közlekedésbiztonsági kockázat ezekben a járműkategóriákban.

A szervezet felmérése szerint konkrét munkáltatói igénnyel, azonnali munkakezdéssel 6800 C és D kategóriás gépjárművezető képzésére van szükség Magyarországon, hogy a haszongépjárművek és autóbuszok újra munkába állhassanak.

Eszméletlenül sok sofőrre lenne szükség

A NiT Hungary számításai szerint a következő 5 évben kizárólag az engedéllyel közúti szolgáltatásokat végző vállalkozásokat számítva a C kategóriában 35 750, D kategóriában 3270 gépjárművezetői képesítési igazolvánnyal (GKI képesítéssel) is rendelkező gépjárművezető képzésére lenne szükség Magyarországon.

Az érdekképviselet kitér egy, a Bizottság által végzett tavalyi felmérésre is, miszerint Németországban a következő években százezres nagyságrendben vonulnak nyugdíjba járművezetők, aminek kiszámíthatatlan hatása lesz a környező országok munkaerőpiacára.

Mint korábban írtunk róla, Wáberer György miniszterelnöki megbízott többek között 5 milliárd forintos támogatást járt ki képzésre, a sofőrhiány megszüntetésére. A cégvezető szerint egy autógyárnyi sofőr hiányzik Magyarországon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik