Gazdaság

60 millióból édesgették a Hungaroringre a magyarokat

A MÁV számos rendezvényre biztosít 30-50 százalékos kedvezményt, a Hungaroring látogatói azonban kivételezett helyzetben vannak: limitált számban ugyan, de ingyenesen utazhattak. Ami azért elgondolkodtató, mert a Forma 1-re jegyet venni nem túl olcsó mulatság. A jövő évi Magyar Nagydíjra például 90 és 450 euró, azaz 27 900 és 139 500 forint (utóbbi VIP-jegy) között válthat belépőt egy felnőtt.

Az ingyen vonatozás egyébként eleve kedvezményes belépő mellé járt, ami újabb támogatás. De vajon miért van erre szükség, mennyibe kerül mindez, és ki fizeti? Ennek jártunk utána. A MÁV-ból elég nehezen csikartunk ki választ, a Hungaroring jóval készségesebb volt.

A cél a hazai nézőszám növelése

A Hungaroring Sport Zrt. és a MÁV-START 2012-ben kötött az ingyen utaztatásra együttműködést. Céljuk az volt, hogy a jelentős turisztikai vonzerővel bíró Magyar Nagydíj létjogosultságát a hazai nézőszám növelésével hosszabb távon biztosítani tudják, illetve a magyar rajongóknak is elérhetővé váljon a sportrendezvény látogatása – írta első körben megkeresésünkre a vasúttársaság. A kezdeményezés sikerességét a látogatószám növekedése is bizonyítja – tették hozzá. A vonatozás pedig, mint hangsúlyozták, jó alternatíva, hogy a látogatók elkerüljék a versenyek idején kialakuló közúti torlódásokat és parkolási problémákat.

Megtudtuk azt is, hogy az idei (július 26-ai) Formula-1 Magyar Nagydíjra azoknak biztosított a MÁV-START díjmentes utazást, akiknek kedvezményes, 9 990 forintos állójegyük volt. Vagyis nem egyszerűen az utazás volt ingyenes, hanem kedvezményes belépőjegyet fejelték meg a pluszszolgáltatással. Akik ezt a belépőt megvették, bármely belföldi állomásról menetjegyvásárlás nélkül utazhattak Gödöllőre, másodosztályon, személy vagy gyorsvonaton. Viszont az InterCityre meg kellett venniük a pót- és helyjegyet és az első osztályra is különbözetet kellett fizetniük, ha erre volt igényük.

A kedvezményes belépőjegyeket egyébként ugyanazokon a fórumokon értékesítették, amelyeken a többit.

Ellentételezés jár érte

A vasúttársaság azt is tudatta velünk, hogy ilyenkor a MÁV ellentételezést kap az utaztatásért. De hogy mennyit és ezt ki fizeti, azt nem árulták el. Visszakérdeztünk, és azt is tudakoltuk, összességében (évente) mekkora összegben adnak ki ingyen, illetve kedvezményes jegyeket, és hogy mennyi utas vesz igénybe ilyet.

Azt írták, hogy tavaly 5365 db 50%-os és 454 db 33%-os alkalmi menettérti kedvezményű jegyet adtak ki, amelyekért 3 844 418 forintot fizettek utasaik. Arról azonban nem írtak ekkor semmit, hogy mi volt a helyzet a Foma 1-es ingyenes utazásra jogosító jegyekkel.

És továbbra sem válaszoltak kérdésünkre, mennyi ellentételezést kaptak a szerződő rendezvényektől, és ki fizette ezt.
Csak a díjszabási rendelkezésükre hivatkoztak. Megnéztük.

A dokumentumban azonban mindössze ennyit találtunk: „Az igénylésnek tartalmaznia kell … a vasút számára biztosított ellentételezést.” Amitől nem lettünk okosabbak. Visszakérdeztünk, ez azt jelenti-e, hogy a rendezvény szervezője megtéríti a MÁV-nak a teljes kieső jegyárbevételt, és hogy így volt-e ez a Magyar Nagydíjhoz kötődő díjmentes utazásnál is.

Ez a kérdés azért is érdekes, mert a Hungaroring Sport Zrt.-ben 75,6 százalékban tulajdonos a magyar állam.  Vagyis köztulajdonban van. Tehát ha a versenyszervező cég fizette a vonatjegyeket, akkor nem történt más, mint hogy az állam kvázi az egyik zsebéből a másikba rakott át pénzt.

A Hungaroring fizetett

Aztán ismételt kérdésre végre megtudtuk a MÁV-tól, hogy a Forma-1 futam idején a Hungaroring Sport Zrt. fizetett ellentételezést az ingyenjegyekért, de hogy mennyit, az megint lemaradt. Tehát a köztulajdonban lévő versenyszervező cég finanszírozta a kedvezményt. Ami persze marketing-befektetésnek is felfogható, és akár meg is térülhet. Hogy vajon így van-e arra még visszatérünk.

Ha a fizetett összeget nem is, de azt elárulta még a vasúttársaság, hogy a MÁV-START promóciós céllal 100 db állójegyet is kapott a pénzügyi ellentételezésen felül, melyet a MÁV Csoport honlapján is meghirdetett és utasszerző akcióra használtak fel a START Klub kártyás ügyfélkör bővítésére és megtartására.

1330+áfa jegyenként

Még egy kísérletet tettünk a MÁV-nál (a választ múlt hétfő óta várjuk), de közben a Hungaroringet is megkérdeztük, hogy mekkora volt az a bizonyos ellentételezés.

Azt válaszolták, hogy egyénenként (jegyenként) 1330 forint plusz áfa összeget (=1651 forint) fizettek a vonatos jegyekhez nyújtott ingyenes utazás fejében a MÁV-nak. Ez mint megnéztük, kevés híján egy 45 kilométeres másodosztályú személyvonat retúrjegyet fedez a vasúttársaság díjszabása alapján. Azt meg ugye nem tudjuk, hogy ez a 2*45 kilométer hogyan viszonyult a ténylegesen igénybe vett utazásokhoz, vagyis, hogy a MÁV rosszul járt-e vagy sem.

A Hungaroring szerint egyébként az együttműködés mindkét fél számára előnyös volt, nem beszélve a magyar szurkolókról, akik így a lehető legkedvezőbb áron nézhették végig az F1-es futamot.

Hiába volt olcsó, nem kapkodtak érte túlzottan

A 9900 forintos kedvezményes jegy (ingyenes vonatúttal) egyébként jóval kevesebbe került, mint a legolcsóbb állójegy, amelyért 80 eurót, azaz majdnem 25 ezer forintot kellett leszurkolni idén. Ebből azt gondolhatnánk, hogy bizonyára kelendő volt 9900-ért. Meg ugye a MÁV is azt írta nekünk, hogy „a kezdeményezés sikerességét a látogatószám növekedése is bizonyítja”.

Ehhez képest furcsának találtuk, hogy tavaly még 10, az idén pedig már csak 4 ezer ingyenes vonatozásra szóló jegyet kínáltak fel. Kíváncsiak voltunk, vajon kimerítették-e egyáltalán a nagydíjra utazó hazánk fiai, lányai a kínálkozó lehetőséget. Sejtésünk beigazolódott: nem. Ebben az évben pedig már az előző évi tapasztalatok alapján nyomtak eleve jóval kevesebb kedvezményes, ingyen vonatútra jogosító jegyet. 240 db ebből sem kelt el.

A kedvezményes jegyekkel a Hungagoring 56,4 millió forintos bevételről mondott le a 3760 magyar látogató kedvéért. Idén összesen 6,2 millió forint ellentételezést fizethetett a versenyszervező a MÁV-nak az ingyen vonatjegyekért. A 2015-ös Magyar Nagydíjon egyébként 186 ezer látogató volt, zömük külföldi.

Azt még nem tudni, jövőre is lesz-e hasonló lehetőség, a Hungaroring úgy tájékoztatott minket, hogy még nem döntöttek róla.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik