Gazdaság

Nehéz dolguk van a fiataloknak az álláskereséssel

Barathi Tamás,  Colibri projekt (Array)
Barathi Tamás,  Colibri projekt (Array)

Gyakornokokat és a cégeket kapcsol össze egymással egy új online platform, amelynek egyik erőssége, hogy a jelenlegi és jövőbeni gyakornokok értékelhetik is a hazai vállalatokat.

Tudja, mivel foglalkozik egy junior change assistant? És hogy mit jelent a SIS PMO koordinátor? Esetleg az enterprise printing manager? Pedig manapság ilyen munkaköröket hirdetnek a multicégek a fiatal pályakezdőknek, akik gyakran maguk sem tudják, hogy mire is jelentkeznek, hiszen nem tudják, hogy egy-egy céges elnevezés valójában milyen munkát is takar.

Többek között ezen kíván változtatni a Colibri projekt, amely a leendő munkavállalókat köti össze a cégekkel. A hozzáadott értékük abban áll, hogy a projekt kifejezetten a gyakornokokra koncentrál, az ő munkaerő-piaci felkészültségüket szeretné növelni, miközben az ő nyelvükön mutatja be azokat a cégeket, akik jelentkeznek a Colibri Internship Awards adatbázisába. A multiknak ez azért jó, mert a platformot saját munkaadói márkájuk erősítésére is használhatják, illetve könnyebben választhatják ki a képzettebb, tudatos gyakornokokat.

Képzett gyakornok = minőségi pályakezdő

A projekt atyja, Barathi Tamás szerint a diákok, ha munkát szeretnének vállalni, nagyon nehéz helyzetben vannak, mert nagyon kevés információval rendelkeznek általában a munkaerőpiacról, illetve nem elég tudatosak ahhoz, hogy felépítsék a saját munkavállalói profiljukat. Az a tapasztalat, hogy a gyakornokok általában mindenhová beadják a jelentkezéseiket, hátha sikerül valahová bejutniuk. A hátha azonban ma már nem működik, mondja Tamás. Ennél sokkal tudatosabbnak kell lenniük a mai fiataloknak, hiszen az állásokért óriási harc folyik.

A Colibri ötlete is így született, edukálni, nevelni szeretnék a leendő munkavállalókat. Azt vallják, hogy a tudatos, képzett hallgatóból lesz a minőségi pályakezdő. Tamás és csapata ezért arra jutottak, hogy kellene egy olyan felület, ahol a gyakornok jelölteknek nem állásajánlatokat kell böngészniük, meg olyan pozíciókat, amikről fogalmuk sincs, hanem testközelből beleláthatnak az ajtók mögé. Például úgy, hogy egy olyan egykori gyakornok beszél hozzájuk, akinek sikerült egy adott cégnél rendes munkavállalóvá válnia.

Barathi Tamás. Fotó: Pál Anna Viktória

Értékelni is lehet

Úgy látjuk, hogy a Colibri Internship Awards egyik erőssége a rangsoroló kampány, amely a cégeket értékeli a közönség (gyakornokok) és egy szakmai zsűri szavazatai alapján. Tamás szerint ugyanakkor nem az a cél, hogy legyen egy szavazós oldal, hanem hogy a vállalatokat a gyakornokok számára leginkább releváns szempontok alapján – bejutási esélyek, munkakörnyezet, gyakornoki férőhelyek száma, karrierépítési lehetőségek, kompenzációk, valamint hiteles személyek – mutassák be.

A zsűrit is azért hozták létre, hogy minden évben fel tudjanak állítani egy szakmai-iparági rangsort a közönségszavazatokkal együtt. A súlyozásban a zsűri 70 százalékkal, a gyakornokok 30 százalékkal szerepelnek, de lesz egy tisztán közönségdíj is. A tizenkét tagú zsűri tapasztalt HR szakemberekből, fejvadászokból, akik kiválasztással foglalkoznak, illetve diákszervezetek is képviseltetik magukat.

A szavazás két hete indult, és július 2-ig lehet még szavazni regisztráció után. Eddig 15 ezren nézték meg a profilokat, és 3 ezren szavaztak. Az oldalon egy piros szívecske mutatja a pillanatnyi közönségindexet mutatja a zsűri szavazatai nélkül. Az elbírálás főbb szempontjai: az adott cég munkakörülményei, gyakornoki programja, képzési és bérezési rendszere, illetve, hogy mennyit lehet tanulni a cégnél. A rangsorolóban három kategóriában különdíjat is kialakítottak: Tech, Pénzügy, Kreatív. Ezeket ősszel lesz egy újabb szavazási kampány új kategóriákkal: mérnök-autóipar, egészségügy, szolgáltató-központok.

Saját maga házalt az ötlettel

Tamás tavaly októberben kezdte a „road-showt”, saját maga házalt a vállalatoknál a Colibri ötletével. Azt mondta, akkor lenne elégedett, ha a 300 cégből sikerül 30-at beszerveznie. Ez kicsivel hamarabb összejött, de talán ebből is látszik, hogy milyen nehéz dolga volt. „Az, hogy egy döntéshozó mosolyog, és azt mondja, hogy tetszik neki az ötlet, még nem jelent semmit” – mondja.

A Colibri projektet az YDC Média Kft. és a WP Online Kft. viszi közösen. A csapat nagyjából 15-16 fős, mindenki debreceni, de nem Debrecenben ismerték meg egymást. A társaság egyik lába az informatikai fejlesztés, a másik a kommunikációs-értékesítési vonal. A Colibri név egyébként onnan jött, hogy szeretik a színes dolgokat, és a név nem szűkíti le a munkaerő-közvetítésre a projekt karakterét, illetve nemzetközileg is értelmezhető.

A Colibri bevételei a szolgáltatásaiból jönnek. Három csomagot kínálnak a cégeknek. A kezdő csomag 200-250 ezer forint, a közepes csomag 400-450 ezer forint, a teljes körű szolgáltatatás 600-650 ezer forint. Ezek nem is nagy összegek, ha belegondolunk, hogy a cégeknek mennyibe kerül egy-egy hirdetés, illetve állásbörzén való megjelenés, ráadásul piaci vélemények szerint utóbbiak kevésbé hatékonyak.

Forrás: awards.joincolibri.com

Folyamatosan fejlesztenek

Tamás elmondta, hogy a legnagyobb csomagból nem sokan választottak, és jellemzően multicégek jelentkeztek első körben. Jelenleg 30 nagyvállalattal szerződtek, ennyi cégprofil van fent az oldalukon. A projekt egyelőre nem nyereséges, saját magukat finanszírozzák más projektjeik nyereségéből. A Colibri projektből származó bevételeik jelenleg a költségeik csak 70 százalékát fedezik. Nyáron akarnak közös céget létrehozni külön a Colibri projektre.

Külföldi, főként amerikai példákat is figyelembe vettek a projekt elindításánál. Az USA-ban az egyik legnépszerűbb hasonló oldalon több ezer cég és gyakornok van fent. Mivel minden, ami progresszív, az USA-ból jön, és ez előbb-utóbb átszivárog Európába is, ezért azt gondoltuk, hogy milyen jó lenne itthon is indítani egy hasonló projektet, ráadásul nekünk először, mondja Tamás. Természetesen csak az elv hasonló a rangsorolásnál, de a forma a nyugati példákat felülmúlóan sokkal interaktívabb körítést kapott (képek, videók, grafikonok).

Névjegy

A Colibri projekt szellemi atyja Barathi Tamás (34), aki a Corvinus Egyetemen végzett közgazdászként. A marketing és az értékesítés áll hozzá közel. Az egyetem alatt EFOTT és Fridge Fesztivál szervezésében is részt vett, illetve az elmúlt szezonban marketingese volt a Sziget csoportnak is. Az egyetem után, amellett hogy párhuzamosan a saját cégét, projektjeit is építette, folyamatosan multi környezetben (bankszektorban) dolgozott, értékesítés, ügyfélkapcsolatok területén. Októbertől teljes erőbedobással a saját projekjein dolgozik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik