Gazdaság

Azt hitte, ez magyar márka? Tévedett!

márkák (Array)
márkák (Array)

Az ember jó honpolgárként igyekszik igaz magyar termékeket választani, de a multik sokszor bevásárolják magukat ezekbe. Tény, hogy főleg az élelmiszeriparban, de gyakran más téren is hazai alapanyagokból gyártanak a cégek, hazai alvállalkozók és termelők bevonásával és hazai munkaerővel, de a profit mégiscsak átmegy a határon. Nézze meg, kedvenc márkájára költött forintjai végül melyik országban landolnak!

A legmagyarabb sörmárkaként szokta eladni magát a Soproni. A gyárat a honlap szerint 1992-ben vette meg a BBAG, 2005-ben pedig a Heineken. Az addigi Brau Unionból ekkor lett Heinekein Hungária Sörgyárak Nyrt. A Heineken a következő évben szerezte meg a 100%-os részesedést, aminek megfelelően zrt. lett a cégforma. Az meg már nem is meglepetés, hogy a Heineken Hungária a holland Heineken International B.V leányvállalata.

Hova megy az extraprofit? Hollandia.

Bőcs mellett egy másik igaz magyar sört termelnek, pontosabban maga a termék igaz magyar, de a cég már nem teljesen. A Borsodi Sörgyár ugyanis több nagy nemzetközi cég egy magyar leánya volt, 2012 óta az amerikai Molson Coors alá tartozik, ami olyan márkák tulajdonosa, mint a Staropramen, a Cobra, a Jelen, az Ožujsko vagy a Nikšičko, hogy csak a környező országokat említsük.

Hova megy az extraprofit? Amerikai Egyesült Államok.

A Pöttyös Túró Rudinál már nehezebb dolga van az embernek, a honlapról süt a büszkeség a magyar termékkel kapcsolatban, amit Mátészalkán gyártanak, de némi túrás után kiderül az igazság. Érdekes módon csak a jogi nyilatkozatban találtuk meg, hogy a Pöttyös a FrieslandCampina Hungária Zrt. márkája (az övék a Milli és a Completa is), az pedig bizony egy holland cég.

Túró Rudi üzem a 80-as években

Hova megy az extraprofit? Hollandia.

Az Apenta ásványvizeit és üdítőit is generációk óta vedeljük. A nyárlőrinci cég a Maspex Olympos Kft.-é, ami pedig a Maspex Wadowice csoport alá tartozik (mint a Plusssz vagy az Olympos is). Ez még nem is olyan rossz, legalább egy baráti országba áramlik a pénzünk.

Hova megy az extraprofit? Lengyelország.

Már hatvan éve főzünk Vénusz étolajjal, de egy ideje már nem magyar vállalkozást gazdagít a vásárló, ha Vénuszt vesz (sőt, ha Floriolt, akkor se). A márka ugyanis a Bunge Zrt. tulajdona, aminek anyacége, a Koninklijke Bunge Besloten Vennootschap egy holland cég. Igen, már megint.

Hova megy az extraprofit? Hollandia.

A Tomi mosópor 1969 óta a kárpát-medencei háziasszonyok kedvence, nincs az a folt, amivel ne bánna el. Azonban már 1992-ben átvette a német Henkel, pontosabban annak hazai leányvállalata, a Henkel Magyarország Kft.

Hova megy az extraprofit? Németország.

Milyen jókat szoktunk falni a Globus babkonzervekből meg a cég majonézából, de sajnos már ezzel is a multikat gyarapítjuk. 2006-ban került a francia CECAB csoporthoz tartozó UFM tulajdonába a cég. Több Globus-termék esetében a védjegyet a csehországi Hamé a.s.-nek adták el a védjegyet. Az év elején került a Globus Zrt. az UFM-től a szintén francia D’Aucy Long Life s.a. tulajdonába, bár a CECAB-on belül.

Hova megy az extraprofit? Franciaország.

Ha az igazi magyar embernek egyre rosszabb lesz a látása, mit tesz? Elmegy az Ofotértbe szemüvegért. Évtizedeket és rendszereket is túlélt már az Ofotért, de nem a saját lábán. A GrandVision nevű cég, a világ egyik legnagyobb optikai vállalatának része az Ofotért hálózata, sőt a Vision Express is. Már le se merjük írni, mi a cég központja…

Hova megy az extraprofit? Hollandia.

Vannak azért jó híreink is. Magyar kézben van még a Tisza Cipő (a Clash Kft. márkája), a Pick szalámi (a Pick Szeged Zrt.-é, amiben a Bonafarm Zrt. az egyik legfőbb részvényes, ahogy pl. a Mizóban vagy a Délhúsban is), a Szobi szörp (Szobi Italgyártó Kft.), a Tibi csoki (Bonbonetti Csoport) vagy épp a Nógrádi Ropi (Unió COOP Zrt.).

Régi Tisza Cipő reklám

Hova megy az extraprofit? A keményen dolgozó magyar embereknél marad.


(A cégadatok jelentős részét az Opten segítségével nyertük ki.)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik