Gazdaság

Reklámadó: ki mennyit fizethet?

A várható 10-11 milliárd forintos reklámadó-bevétel a médiacégeket komolyan megszorongatja, ám a költségvetésben csupán eltörpülő tétel.

A Napi.hu számításai szerint a három legnagyobb hazai médiaszolgáltató fizetné a tervezett reklámadó háromnegyedét. A hétfőn beterjesztett törvényjavaslat alapján a reklámadó a nettó reklámbevételeket sújtaná – sávosan: félmilliárd forintig nem kellene fizetni, félmilliárd és ötmilliárd forint között az adókulcs 1 százalék lenne, öt és tíz milliárd között 10 százalékra ugrana, tíz és tizenötmilliárd között húsz százalék lenne a mértéke, tizenöt és húszmilliárd között már harminc. Húszmilliárd felett az árbevétel 40 százalékát vinné el az állam.

Egekben a kulcs

A legmagasabb, 40 százalékos kulcs egyetlen hazai céget érint: az RTL-csoportot üzemeltető M-RTL Zrt. tavaly 23,7 milliárd forintnyi bevételt ért el – így a cég által fizetett adó elérheti a 4,5 milliárd forintot – írja a Napi.hu. A nagy riválisnak – a folyamatosan veszteséges TV2-t is üzemeltető – MTM-SBS Zrt.-nek már csak 1,9 milliárd forintos elvonással kell szembenéznie. Ez a két cég fizetheti a várható adó csaknem 70 százalékát.

A tavaly már felmerült médiaadó tervezetében még csak 20 százalék volt a legmagasabb kulcs, a most benyújtott javaslat már legmagasabb sávban – a 20 milliárd forint feletti reklámbevételre – 40 százalékos adót vetne ki. Ez már majdnem kuriózum a mai adórendszerben: ennél még magasabb kulcs, 75 százalékos szja terheli a 2 millió forint feletti állami végkielégítéseket. Az adó mértéke az alsóbb sávokban nem változott, idén is ugyanannyit akar a kormány behajtani a kisebb médiacégeken, mint ahogy a választások előtt tervezték.

10 = 47

A Magyar Reklámszövetség szerint az állam jóval többet veszítene a reklámadó bevezetésével, mint amennyit nyerne. „Ha 10 forintot vonunk el a reklámköltésből, akkor 47 forinttal sújtjuk a nemzetgazdaságot, beláthatatlan következményekkel jár, mert egyrészt érinti a médiatulajdonosakat és a létrehozott tartalmat, ami érinti a foglalkoztatottságot, magyarán elbocsátásokra lehet számítani” – mondta Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke.

L. Simon Lászlót, a javaslatot előterjesztő fideszes képviselőt ugyanakkor meglepte, hogy az adó bevezetéséből várható 8-10 milliárd forintos bevételt többen “milyen hanyag eleganciával” kezelik, “mintha ez olyan kevés lenne”. Az összes magyar állami múzeum éves költségvetési támogatása nem éri el ezt az összeget ­– hangsúlyozta. Most jó esély van arra, hogy ezt az új adónemet bevezessék.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik