Gazdaság

Már két hónap múlva fizetni kell a brutális új adót

Benyújtotta a reklámadóról szóló törvényjavaslatát a fideszes L. Simon László. A reklámbevétel 40 százalékát kellene befizetni.

A javaslat különböző adósávokban határozza meg a reklámbevételek adóját, amelyeket fél milliárd forintos árbevételig 0 százalékos adó terhel, a 20 milliárd forintot meghaladókat azonban már 40 százalékos. A törvény, amely már 2014-re is megállapítanak adófizetési kötelezettséget, a kihirdetése utáni 31. napon lépne hatályba.

Az adó alapja a médiaszolgáltatásban, a sajtótermékekben, a szabadtéri reklámhordozókon, járművön, nyomtatott anyagokon vagy ingatlanon, valamint az interneten közölt hirdetésekből származó árbevétel. A jogszabályt, elfogadása esetén a Magyarországon letelepedett médiaszolgáltatókra kell alkalmazni, valamint azokra, akik napi műsoridejük legalább felében magyar nyelvű műsorokat sugároznak Magyarország területén. Vonatkozik a sajtótermékek kiadóira, szabadtéri reklámhordozókat hasznosító személyekre vagy szervezetekre és az internetes reklámok közlőire.

Félmilliárd forintos árbevételig az adó mértéke 0 százalék, ezt követően sávosan változik. Fél és 5 milliárd forint közötti része után 1 százalék, az adóalap 5 milliárd feletti, de 10 milliárd forint alatti része után 10 százalék, az ezt meghaladó, de 15 milliárd forintot el nem érő része után pedig 20 százalék. Az árbevétel 15 és 20 milliárd forint közé eső részére 30 százalék, az ezt meghaladóra pedig 40 százalék.

Az előterjesztés szerint a kapcsolt vállalkozások adóalapját össze kell adni, majd az adó mértékét arányosan kell elosztani közöttük.

Kinek számít a törvény?

Az új törvény betehet a médiavállalkozásoknak, költségvetési szinten azonban minimális a hatása:

A teljes televíziós szektor reklámbevétele becslések szerint 70 milliárd forint körül lehet, a teljes média szektoré 170 milliárd forint (évek óta nagyjából, stagnál a piac). Ebből még nagy piaci koncentráció mellett sem jöhet több adóbevétel, mint néhány 10 milliárd forint, de még valószínűbb, hogy a 10 milliárd forintot sem éri el. Ez a költségvetési hiányt legfeljebb 0,03 százalékponttal apasztja, írja a portfolio.

Összehasonlításképp: a szlovák reklámpiac másfélszer akkora, mint a magyar, noha a szlovák lakosság durván feleakkora a magyarénak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik